7-åring som inte vill lära sig cykla!
Hej! Vår 6-åring (7 år i sept) har precis släppt stödhjulen och som vi har hållt på... Hon ville inte, hon orkade inte, alla andra kan och inte jag.... osv. Vi har försökt att inte tjata eller pusha, mest uppmuntra... men det ska gudarna veta... inte alltid lätt. Det som fick henne att till slut fixa det var inte den där pinnen då vi sprang med... utan en 16 tums cykel där hon nådde ner gott och väl till marken, rejält höjda stödhjul. Om hon lutade åt sidan tog de i marken och lät som bara den men om hon försökte balansera så hörde hon inte dem. Vi höll på ett par veckor - från och till 6-års... -Kolla och lyssna, jag balanserar! Och så plötsligt en dag då en ett år yngre kompis, utan stödhjul, kom och mötte oss utanför skolan sa hon att nu vill jag att du tar bort stödhjulen. Och så cyklade hon som om hon aldrig gjort annat... Till saken hör att vi hade en liten morot också, vet inte om det hjälpte eller blev stressande... men hon skulle få en/välja en större cykel som de andra barnen hade och även en ny matchande hjälm till. Nu har hon fått en 20-tums cykel med snygg hjälm och hon är så stolt! Hoppas det löser sig för er! Lycka till! Skönt i varje fall att det är sommar, så mycket enklare än vinter och snö!