7-åring som inte vill lära sig cykla!
Vår 7-åring vill inte lära sig cykla. Det har knytit sig helt - hon ramlade och skrapade sig, och nu vill hon inte. Hon försöker pliktskyldigast när vi "tvingar" henne, dvs. tjatar på henne, men hon vill verkligen inte. Men det känns som om 7-åringar "måste" kunna cykla. Har någon råkat ut för detta problem? Hon gråter ibland när vi pratar om att cykla. Vi försöker olika vinklar - belöning, tjat om "alla andra kan", tjat om "så roligt om vi kunde cykla och bada" etc. Men vi vet verkligen itne vad vi ska göra nu. Själv sa hon häromdagen att "hon aldrig kommer att kunna lära sig med oss föräldrar -finns det inte någon cykelskola?" Jag tror att hon kunde ha en poäng i det, hon skulle nog lära sig bättre med någon annan. Men det finns väl inte några cykelskolor - eller? Vet någon om det finns något sådant? I så fall i Göteborgsområdet. Eller är det någon som har något annat tips, hur kan man försöka få henne att cykla? Vi cyklar inte mycket i familjen, vi bor rätt långt "utanför" allting, så hon har väl inte sett några förebilder i oss för cykling heller. Men hon kan "nästan", det är bara hennes rädsla som hindrar henne nu. Snälla, har någon ett tips?
Lotta
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 13:20
Jag tar till mig av er som skriver att man ska backa undan och låta henne styra lite själv - nu började hon prata häromdagen om att när hon går i femman/sexan och cyklar då till bussen, så hon tänker sig i alla fall att hon ska lära sig någon gång i framtiden! Ska nog som ni säger vänta lite. SkA prova också att försöka visa att livet blir enklare om man kan cykla, får se vad vi kan tänka ut! Skönt i alla fall att höra att det finns fler barn som inte har lärt sig när de har fyllt sju!