• Modig

Ni bittra kvinnor...

Ni bittra kvinnor därute som gör allt för att förstöra för ert ex.
    Har ni någon gång funderat på vad det är ni gör?
    Har ni någon gång funderat på vem det är ni förstör och varför?
    Och framför allt...
    Har ni någon gång funderat på vem det drabbar i slutändan?

När ni systematiskt hotar med allt som står honom kärt.
    När ni om och om igen trycker ner hans självkänsla i botten.
    När ni skapar en tillvaro fylld av problem.
    När ni gör så att det enda han har energi till är att värja sig.
    När ni skuldbelägger.
    När ni ruinerar både mentalt och pengamässigt.

När du kört dina barns pappa i botten så må du känna dig lyckad.
    Du må känna att det var din rättighet.
    Du må känna att hämnden är ljuv, för han slutade trots allt att älska dig.

Hur hade han mage....
    ...att sluta älska dig...

Har du någon gång funderat på att du en gång älskade den mannen?
    Har du någon gång funderat på att du en gång ansåg honom vara värdig som far till dina barn?

Har du någon gång funderat på att dina barn älskar honom precis lika mycket som dom älskar dig.
    För det är ERA barn... Inte dina.

Så återigen..
    Har du någon gång funderat på vem det är din vendetta drabbar i slutändan?
    För det må vara honom du kör i botten.

Men det är dina egna barn, ditt eget kött och blod.
    Det är dom du berövar på en far.
    Det är deras kärlek du omöjliggör.
    Och det är deras välmående du offrar för ditt högst egoistiska hämndbegärs skull.

Har du någon gång tänkt över huvud taget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 13:05
    tillägg:
    Självklart finns det säkert en hel del bittra biopappor.
    Men den här tråden reflekterar över MINA känslor och MINA tankar över MINA erfarenheter.. och det är riktat mot biomammor.
    Det står er fritt att lägga till kommentarer som handlar om biopappor!
  • Svar på tråden Ni bittra kvinnor...
  • lollisen
    h8him skrev 2010-07-05 08:57:35 följande:
    Man har skyldighet att informera om allt sånt som kan påverka umgänget. Så om barnet har prblem med en kompis hemma hos mamma och är mycket ledsen över detta en vecka så ska mamman berätta det för pappan så att pappan kan hantera situationen och förstå vad som påverkar barnets mående. Samma under umgängen, händer något som kan påverka mammans tid med barnet ska pappan infromera om detta. (Givetvis finns det barn som bor hos pappa och har umgänge med mamma eller vvboende men ni förstår vad jag menar.)
    Vart står detta någonstans? För det måste jag ha missat i någon paragraf?

Med rent sunt förnuft anser jag att man måste försöka hålla komminukationen öppen för barnens skull, Men rent teoretiskt skulle detta vara omöjligt i mångas fall. Tyvärr...

Bland annat i mitt fall, där pappan VÄGRAR ha någon som helst kontakt med mig. Hur ska jag då kunna informera? Bara som exempel.
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Modig

Vi får ingen information alls.
    Som tex att stora tjejen ska opereras till hösten, det berättade hon själv.
    Inte ett ord från mamman.
    Att det var dagisavslutning fick vi inte veta, för den lappen hade delats ut på mammans vecka, och hon hade såklart inte berättat för oss. Det upptäckte vi när vi av en slump åkte förbi dagis och såg att det var full rulle.
    Det mest hemska med det var att inte ens mamman var där, hon skickade hellre mormor än berättade för barnens pappa.
    Enda gången vi får reda på något det är om hon kräver att Sambon ska betala, eller det måste tas ledigt från jobbet.
    Hon vabbar nämligen inte, det för min sambo göra.

• Modig
    lollisen skrev 2010-07-05 09:02:56 följande:

Med rent sunt förnuft anser jag att man måste försöka hålla komminukationen öppen för barnens skull, Men rent teoretiskt skulle detta vara omöjligt i mångas fall. Tyvärr...

Bland annat i mitt fall, där pappan VÄGRAR ha någon som helst kontakt med mig. Hur ska jag då kunna informera? Bara som exempel.
    Prova med en bok som vi har.
    Om han sen inte hakar på tåget, då har du i alla fall försökt.
  • lollisen
    Modig skrev 2010-07-05 09:04:33 följande:
    Vi får ingen information alls.
    Som tex att stora tjejen ska opereras till hösten, det berättade hon själv.
    Inte ett ord från mamman.
    Att det var dagisavslutning fick vi inte veta, för den lappen hade delats ut på mammans vecka, och hon hade såklart inte berättat för oss. Det upptäckte vi när vi av en slump åkte förbi dagis och såg att det var full rulle.
    Det mest hemska med det var att inte ens mamman var där, hon skickade hellre mormor än berättade för barnens pappa.
    Enda gången vi får reda på något det är om hon kräver att Sambon ska betala, eller det måste tas ledigt från jobbet.
    Hon vabbar nämligen inte, det för min sambo göra.
    Dagiset har skyldighet att berätta för BÅDA föräldrarna! DE gör isf fel rent rättsligt! Vilket inte är helt ovanligt från skola/dagis. Det är alltså inte mammans skyldighet eller så att tillgodose, det är skolan/dagis som skall informera/skicka lappar direkt till båda vårdnadshavare, de får inte ens skicka lappar genom barnen.

Detsamma gäller läkare och vad gäller sjukvård. De skall informera båda vårdnadshavare till barnen.
  • lollisen

Vill bara förtydliga att jag anser inte att mamman gör rätt i att inte informera dock... det är svagt att inte kunna samarbeta för barnens skull anser jag!

Däremot är det tråkigt att se hur dagis/skola missköter sig vad gäller att informera båda vårdnadshavare, för detta är något som sker ofta tyvärr.

• lollisen
    Modig skrev 2010-07-05 09:05:13 följande:
    Prova med en bok som vi har.
    Om han sen inte hakar på tåget, då har du i alla fall försökt.
    oj oj oj... tro mig... jag har försökt med allt.   Efter 5 års hård kamp för ett fungerande samarbete, så har jag gett upp.... Jag har gjort vad jag kunnat och tänker inte lägga mer energi på den knölen. Jag har gått vidare nu och släppt det, vilket är en otroligt skön känsla, samtidigt att veta att jag faktiskt gjort allt i min makt för att få ett fungerande samarbete samt umgänge.
  • h8him
    lollisen skrev 2010-07-05 09:02:56 följande:

Det står i föräldrabalken. Informationsskyldigheten gäller båda föräldrarna men är tyvärr inget som är straffbart att bryta mot. FB 6 kap 15 § "Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det."

Här kan du läsa lite om det: lawline.se/answers/941

Sms eller mail måste han kunna gå med på, annars fungerar det inte att ha umgänge heller. Har du testat boka samarbetssamtal på familjerätten?
  • lollisen
    h8him skrev 2010-07-05 09:22:56 följande:
    Det står i föräldrabalken. Informationsskyldigheten gäller båda föräldrarna men är tyvärr inget som är straffbart att bryta mot. FB 6 kap 15 § "Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det."

Här kan du läsa lite om det: lawline.se/answers/941

Sms eller mail måste han kunna gå med på, annars fungerar det inte att ha umgänge heller. Har du testat boka samarbetssamtal på familjerätten?
    Jag trodde du menade enligt lag eller så, detta kan man ju tolka lite som man vill och enligt advokater/familjerätten osv finns det inget som kan säga att man är skyldig att informera om vad man som händer under tiden barnen är hos den andra föräldern eller så. Alltså inget enligt lag menar jag då.

Sms/mail skiter han i om jag skickar. Jag har försökt allt, tro mig... Samarbetssamtal har jag provat, fail.

Umgänge har han ändå, men där har jag sonens farföräldrar som jag kan prata med istället. Tur är väl det, annars hade det varit helt kört.
  • h8him
    lollisen skrev 2010-07-05 09:27:36 följande:
    Jag trodde du menade enligt lag eller så, detta kan man ju tolka lite som man vill och enligt advokater/familjerätten osv finns det inget som kan säga att man är skyldig att informera om vad man som händer under tiden barnen är hos den andra föräldern eller så. Alltså inget enligt lag menar jag då.

Sms/mail skiter han i om jag skickar. Jag har försökt allt, tro mig... Samarbetssamtal har jag provat, fail.

Umgänge har han ändå, men där har jag sonens farföräldrar som jag kan prata med istället. Tur är väl det, annars hade det varit helt kört.
    Föräldrabalken är lag... Tyvärr är det däremot inte straffbart att bryta mot införmationsskyldigheten.
  • Puls

Jag håller med dig på alla punkter ts.
    Det är hemskt när bitterhet kommer före barnens bästa.
    Alla punkter utom en.
    Det gäller inte bara kvinnor, jag skulle hellre ha sett en rubrik som hette

"Ni bittra föräldrar"

(sen ska man vara säker på att det verkligen är bitterhet och inget annat som styr beteendet, ibland ser man inte skogen för alla träden, det kan hända att den andra föräldern har fog för sitt beteende också, skyddsbehovet för barnen t ex)

Men är det ren bitterhet då är det förkastligt, ja, då är jag med dig ts.

Svar på tråden Ni bittra kvinnor...