• Missy E

Mina svärföräldrar vill inte vara delaktiga?

Detta inlägg kan bli långt känner jag...

Vi bor i samma stad som min sambos föräldrar. Mina föräldrar bor ca 12 mil bort (de är skilda sedan ett år tillbaka).

Redan innan vi fick barn reagerade jag på att vi väldigt sällan blev inbjudna till mina svärföräldrar på middag/fika trots att vi befann oss på väldigt kort avstånd. Enligt vad jag har räknat ut har vi däremot varit väldigt ofta hos mina föräldrar. (Min teori är att vi hade varit inbjudna minst 2-3 gånger i månaden hos mina föräldrar om vi bott i samma stad.)

För ett år sedan föddes vår dotter. Min mamma (fram för allt) blev ju eld och lågor över ett litet barnbarn och har på alla sätt visat att hon vill vara delaktig i hennes uppväxt och att hon vill avlasta mig och min sambo så mycket hon kan. Första tre månaderna kom hon (och ibland även pappa och mina syskon) över ungefär varannan helg för att hälsa på oss. De såg alltid till att ha med sig fika eller mat eftersom de absolut inte ville vara till besvär. Under de första påhälsningarna från mina svärföräldrar kan jag säga att ingen så mycket som knystade om att ta med sig fikabröd på vägen eller dyl.

Under den första tiden kunde min mamma dessutom åka direkt från jobbet en vardag (1,5 timme med tåg enkel resa) för att vagga vår dotter så att vi kunde äta en hel middag ostörda jag och min sambo. Sedan åkte hon hem igen samma kväll för att gå upp och jobba nästa dag. Har min svärmor någon enda gång frågat oss om vi behöver en timmes avlastning? ICKE! (15 min i bil kanske är för lång resa att göra...?)

Övrig fakta om min svärmor är att hon är barnkär, jobbar med spädbarn, umgås minst varannan helg med min dotters kusin (2,5 år) som sover över där. Hon och svärfar har inga speciella hobbies som tar upp deras tid. De är ungefär lika gamla som mina föräldrar.

Men varför blir det så här? Jag har ju en teori om att pojkmammor ibland är rädda för att "klampa in" och var jobbiga svärmodern. Men detta blir ju extremt åt det andra hållet! När vi någon gång behöver barnvakt är det nästan så att vi hellre frågar min mamma än min sambos föräldrar och det känns ju inte riktigt sunt...

• Svar på tråden Mina svärföräldrar vill inte vara delaktiga?
  • Missy E

Hmm blev kanske inte rätt beskrivet... När min dotter var nyfödd var de här ofta... för att träffa sitt barnbarn och för att avlasta oss den första tiden. Sedan har det ju återgått till "normal" kontakt, dvs man ses någon gång i månaden. Min tanke är att om jag hälsar på hos någon som nyss fött barn skulle jag självklart fråga om det är något jag skall ha med mig, fika t.ex. Att mina föräldrar bemödade sig att t.o.m. handla med sig middagsmat (och laga till den hemma hos oss) tycker jag var jätteomtänktsamt med tanke på hur trötta jag och min sambo var. De reste ju trots allt ca 3 timmar tor. Att mina svärföräldrar inte kunde svänga förbi ICA när de reste från en stadsdel till en annan kan jag tycka är lite... oengagerat?

När vi sedan kom in i den vanliga lunken sågs vi alltså ca en gång i månaden med båda föräldraparen. Det ena pga att de/vi har lång resväg, det blir oftast övernattning för de som reser. Men min sambos föräldrar har ju inte riktigt det att skylla på. Sedan har jag skrivit att de med glädje är barnvakter ca varannan helg åt min dotters kusin ända sedan han var halvåret. Vad har ni för förklaring till det? "Vill inte ta hand om andras barn.." eller?

Min sambo och jag vill inte lämna bort vår dotter om vi inte har något speciellt vi skall uträtta eller fira tillsammans. (Ikea-besök, vårstädning, fira förlovningsdag osv). Därför har vi inte önskat barnvakt särskilt många gånger. Mitt inlägg handlar i huvudsak om varför de inte vill träffa oss och vår dotter särskilt ofta vare sig det handlar om en snabb fika, en långmiddag eller att vara barnvakter.

• Missy E
    Sar skrev 2010-09-19 01:21:06 följande:
    Eh, bor man 15 minuter ifrån varandra far man väl knappast och handlar för att äta hos de man besöker? Ska man däremot resa till någon och sova över och dyl. så är det vanligare att man gör så. 
    Jag hade för övrigt blivit vansinnig över att ha sovfrämmande så ofta (speciellt med nyfödda barn) och då älskar jag ändå både mina föräldrar och svärföräldrar.

Jag tycker du är helt fel ute och det är bara att gratulera att du har en sambo som fungerar med dina föräldrar så att det känns ok att de är där så ofta. 

Varför tar ni inte och frågar hans föräldrar om de kan vara barnvakt, de skulle säkert bli jätteglada och er relation blir förhoppningsvis bättre.

Eh... mina föräldrar sov inte här en enda gång innan min dotter var 4-5 mån. De tog med sig mat trots att de skulle resa hem samma kväll. Min mamma kom t.o.m. hit vissa vardagkvällar trots att hon skulle hem 1,5 timmes resa och upp nästa morgon och jobba... Det var underbart för mig och min sambo att få sitta ned vid matbordet och äta middag istället för att en av oss gick runt med en skrikande unge. Så gjorde min mamma en gång ca var 10-14:e dag tills min dotter var ca 3-4 mån.
    Men men, lite missförstånd där från din sida, helt ok.

Nu är min dotter 15 månader (tiden rasar iväg). Vi blir bjudna på fika hos mina svärföräldrar nästan varje söndag om vi har möjlighet. Det är jättetrevligt men jag känner fortfarande att vi skulle ha haft en annan typ av umgänge om det hade varit MINA föräldrar som bodde HÄR. Bara som exempel blir mina systrar inbjudna till min mamma eller pappa (de är separerade) närhelst de inte har något annat inbokat. På middag. Och samma hade gällt mig och min sambo om vi bott nästgårds. Nej, jag är inte snål och kräver att någon skall bjuda mig på mat för att jag skall vara nöjd. Men... det är en helt annan typ av umgänge och helt klart en mer generös gest än att bjuda in på kaffe och köpebröd. But that's me.

Nu är jag ändå jättenöjd med hur det funkar med dem och jag har accepterat att det är den här typen av relation som vi kommer att ha i fortsättningen. Svärföräldrarna ställer upp som barnvakt så ofta vi behöver vilket är mer än vad många svärisar kan/vill ställa upp på. Toppen. Men jag kan inte låta bli att sörja att vi inte bor på 20 min avstånd från mina föräldrar istället...
Svar på tråden Mina svärföräldrar vill inte vara delaktiga?