Lite sådär har jag/vi det också. Mina föräldrar bor i samma stad, sambons bor 2 mil ifrån. Mina föräldrar bjuder ofta hem oss, frågar om vi vill följa med på aktiviteter, medan i alla fall jag inte hör ett knyst från sambons familj (detta är ganska invecklat då jag är övertygad om att sambon undanhåller en del av sin kontakt med dem för att han TROR att jag inte gillar dem, medan jag inte gillar dem för att de inte verkar bry sig om oss och jag känner dem helt enkelt inte, men skitsmma nu...). Och då blir jag sån att "Nähe, duger det inte så får det väl vara så då, lägg ribban ni så hoppar jag!". Om inte de bjuder hem oss/mig så lyfter inte jag ett finger för att bjuda hem dem. Kan tillägga att det inte är några vidare "roliga" personer som man har nåt direkt utbyte av. Gamla, sjuka, nyfikna, fördomsfulla, och jag har ett socialt handikapp som gör att jag har extremt svårt för att umgås med någon "bara för att" och sitta och prata om helt meningslösa saker. Däremot så hindrar jag inte min sambo på något sätt från att träffa dem eller så, men han har valt själv att sällan eller aldrig hälsa på dem, möjligtvis när nån fyller år. Spontanbesök tror jag inte han gjort nån gång under våra tre år ihop! Och idag med mobiltelefoner och så så har det automatiskt blivit att jag sköter kontakten med min familj och han med sin, dock kan mina föräldrar ringa på hemtelefonen och fråga den som svarar om vi vill komma över på middag. Tror inte hans föräldrar ens vet att vi har en hemtelefon...
Och jag antar att de "inte vill störa" etc så det är därför de håller sig undan, men väljer de att inte säga något så tänker inte jag göra det heller! "Om ni nu skulle tro att ni stör så ska ni veta att så är det inte!"... Näe tycker de att det är ett problem så får de ta upp det, jag har ingen lust att leka gissningstävling! Samt att sambon är rätt stor mes när det gäller dem. Ska de hälsa på oss så ska det vara när de "ändå är i stan" (tycker HAN, han vill på nåt sätt inte "begära" att de ska åka till oss bara sådär, det är TVÅ MIL mellan oss...) och det är på lördagar kl 09.30 när de har sin torg-runda... Och jag VÄGRAR att jobba hela veckan och sen få ställa klockan en lördagmorgon och gå upp och fixa och pyssla för att hans föräldrar ska hälsa på, när det finns 6 dygn och 23 timmar till som de kan hälsa på typ. Så jag har sagt att "Glöm det, ska du ta hem dem tidigt på morgonen så säg till innan så sover jag nån annanstans! Men bjud hem dem en tisdag kl 18..??". Men det gör han inte, antagligen för att HAN anser att han "stör" dem..! Och ett par gånger om året anordnas aktiviteter i deras "by", bl.a. ett stort Valborgsfirande, som vi brukar åka in på, och då springer vi ofta på dem. Och då säger svärmor "Ni kan ju komma förbi på middag om ni inte har nåt för er...". Ehh, just IDAG, just NU så är vi här för Valborgsfirandet, då vill vi/jag inte sitta hos dem och häcka, som vi kan göra när som helst annars!! Jävla knepig familj det där!
Ursäkta att det blev långt, men till din situation:
Antagligen lär det bli nåt liknande här den dagen vi får barn. Men jag tänker likadant som nu, dels att har de inte visat att de brytt sig för fem öre innan så kom för fasen inte och fjanta när vi får bebis (detsamma gäller "kompisar" och även såklart mina släktingar som vi inte sett röken av innan)...!! De kommer definitivt inte att vara prio 1 att få hälsa på här när jag är nyförlöst (men sambon får givetvis ta med sig bebis dit om han vill!), för jag har det förhållandet till svärfamiljen att jag känner att jag måste storstäda, laga mat, fixa till mig etc om de ska komma så i så fall får de komma när jag orkar det... De är främmande människor för mig, känner fasen damen i kassan på Ica bättre!! Så som sagt, de ska inte komma och tro att de kan dyka upp som gubben i lådan och "finnas" bara för det skulle bli bebis! Jag diskuterar inte symptom, viktuppgång, komplikationer etc med random tant på stan, skulle alltså inte göra det med svärmor heller, bara för att hon en gång för 26 år sen lade upp sig och fick kuk som resulterade i en pojke som jag råkade bli kär i... Och som en del hävdar, att det är bra på att ta vara på alla kontakter man kan när det är dags för barnvakt och så, vilken kvinna skulle lämna bort sitt barn till ett äldre sjukt par som hon träffat typ 5 gånger på 3 år...?? Inte jag i alla fall, sen får det vara pappans föräldrar hur mycket det vill!! Däremot så får de såklart träffa barnet med pappan så ofta han vill, han får ju ta med bebis till vilka han vill!
Sen att man "berövar barnet rätten till farmor" etc, tycker det är skitsnack. Man har inga rättigheter hit och dit bara för man har blodsband. Om en människa inte bryr sig, näe då får det väl vara då, jag tänker inte truga!
Så det där är ju helt upp till dig/er. Antingen får de ligga som de bäddar, visar de inget intresse så blir det heller ingen kontakt, utan behöver ni barnvakt så vänder ni er till de som visar att de bryr sig, vilka då är dina föräldrar, annars får du väl "bjuda in" dem och visa att de inte alls stör och själv göra något för att förbättra relationen!
Lycka till, vilket du än väljer! :)