• Tinizen

Att bli igångsatt pga förlossnings rädsla..bra ide?

Jag fick vårt första barn för snart 2 år sedan och eftersom jag var väldigt rädd så fick jag kejsarsnitt. Det gick jättebra och inget jag ångrar.

Nu är jag gravid i vecka 26 med vårt andra barn som beräknas komma dagen efter vår sons födelse Tungan ute  och jag känner inte alls samma rädsla men är fortfarande ganska rädd.

Jag har " kommit på" att igångsättning kan vara en bra sak för mig då man i alla fall vet när barnet ska komma och slipper gå hemma i kanske flera veckor och inte veta när det är dags... men.. Min BM avrådde och tyckte kejsarsnitt var bättre...för då vet man exakt hela tiden vad som händer och NÄR det händer.. håller väl med men vill föda vaginalt.

En vän till mig sade att värkarna var från helvetet då kroppen inte hunnit fatta att det är dags när man blir igångsatt...

Vad har ni för erfarenheter av igångsättning?
    Är det en dålig ide av mig att vilja ha det och är det svårt att få tid för igångsättning?

• Svar på tråden Att bli igångsatt pga förlossnings rädsla..bra ide?
  • Tinizen

Så du menar/säger att du tycker i så fall det är bättre att jag väljer KS även denna gång..än att välja att bli igångsatt?

• Tinizen

Snitt känns jobbigt att göra igen för man är så "låst" till sängen i alla fall 2 dar efter pga smärta i magen...men ja jag vet inte..

• Tinizen

Vad svårt det blir när det är så blandade erfarenheter...jag tror ju att dom borde i alla fall hellre vilja göra igångsättning än att jag väljer ks igen..

Har gått på Aurora/Freja samtal och det ger verkligen ingenting, fick ks i förra graviditeten och då var jag på sånna samtal.

• Tinizen

Ja, kejsarsnitt kändes ju inte alls förutom epiduralen som gjorde sjukt ont att sätta..och sen efter då jag knappt kunde resa mig ur sängen på två dagar...

Jag funderar också på om det för mig faktiskt kan vara en bra ide..Jag vill testa att föda vaginalt (det är min sista chans för har man gjort ks två gånger får man aldrig testa vaginalt för det är för stor risk att det spricker upp i ärren) 

Det är ju ingenting som säger att jag kommer få en tuff förlossning med igångsättning, lika lite som det är ingenting som säger att det kommer bli en bra. Finns som inga garantier åt nått håll. 

• Tinizen

Vad finns det för olika vägar ang igångsättning? Och gör dom också ont?

• Tinizen

Eller läsa på nätet... Glad Lättare att få inför där än att ta sig till sjukhuset, för mig i alla fall..

Svar på tråden Att bli igångsatt pga förlossnings rädsla..bra ide?