• Tinizen

Att bli igångsatt pga förlossnings rädsla..bra ide?

Jag fick vårt första barn för snart 2 år sedan och eftersom jag var väldigt rädd så fick jag kejsarsnitt. Det gick jättebra och inget jag ångrar.

Nu är jag gravid i vecka 26 med vårt andra barn som beräknas komma dagen efter vår sons födelse Tungan ute  och jag känner inte alls samma rädsla men är fortfarande ganska rädd.

Jag har " kommit på" att igångsättning kan vara en bra sak för mig då man i alla fall vet när barnet ska komma och slipper gå hemma i kanske flera veckor och inte veta när det är dags... men.. Min BM avrådde och tyckte kejsarsnitt var bättre...för då vet man exakt hela tiden vad som händer och NÄR det händer.. håller väl med men vill föda vaginalt.

En vän till mig sade att värkarna var från helvetet då kroppen inte hunnit fatta att det är dags när man blir igångsatt...

Vad har ni för erfarenheter av igångsättning?
    Är det en dålig ide av mig att vilja ha det och är det svårt att få tid för igångsättning?

• Svar på tråden Att bli igångsatt pga förlossnings rädsla..bra ide?
  • Cecese

Jag har blivit igångsatt 3 av 4 gånger och det är inget jag rekommenderar. Sen brukar dom vara tveksamma till igångsättning om man är snittad tidigare eftersom en igångsättning kan ge kraftigare värkar och efter ett snitt så är inte livmodern tillräckligt stark. Det är inte någon stor risk att något händer men lite ökad risk efter snitt att det kan brista.

Med andra barnet gick det snabbt och smidigt. Med tredje och fjärde barnet så slutade det i akutsnitt båda gånger pga att jag inte öppnade mej tillräckligt. Enda orsaken att dom satte igång det med fjärde barnet trots att trean slutade med snitt var för att jag var överburen 42+2. Fast jag var överburen ville dom egentligen inte sätta igång det före tidigast 43+0.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Tinizen

Så du menar/säger att du tycker i så fall det är bättre att jag väljer KS även denna gång..än att välja att bli igångsatt?

• Cecese

Ja om valet var mellan igångsättning och snitt så skulle jag kanske överväga snitt. I första hand skulle jag nog vänta på att förlossningen startar på egen hand.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • ELLEoClara

Nej! En igångsättning är  jobbigare än en "vanlig" förlossning.

Den enda gången det kan vara bra är om förlossnings rädslan är att föda för snabbt eller inte hinna in pga av tidigare mycket snabba förlossningar. 

• Tinizen

Snitt känns jobbigt att göra igen för man är så "låst" till sängen i alla fall 2 dar efter pga smärta i magen...men ja jag vet inte..

• Love8707

Hej, jag fick en igångsättning å det gick supe bra, ja fick ryggbedövning innan de satte igång ,mig. De tog bara från det tog vattnet till han var ute så tog det 2 timmar å 35 minuter.

• Lilly Li

Det  finns många olika erfarenheter av igångsättning. Jag blev igångsatt av förlossningsrädsla och hade en underbar fl. Men jag hade en vaginal fl bakom mig, kanske är skillnad..? Jag blev igångsatt efter att jag konstaterats mogen efter 2 kontroller ssom började 2 v innan bf. Jag tror inte att de vill sätta igång fl-rädda innan de mognat, för då kan man få en hemskt jobbig fl.
    Be att få gå på aurora!

• Tinizen

Vad svårt det blir när det är så blandade erfarenheter...jag tror ju att dom borde i alla fall hellre vilja göra igångsättning än att jag väljer ks igen..

Har gått på Aurora/Freja samtal och det ger verkligen ingenting, fick ks i förra graviditeten och då var jag på sånna samtal.

• Klaraah

Jag fick igångsättning med andra barnet pga förlossningsrädsla. Det var räddningen. Det gick så bra!
    Första förlossningen var en katastrof fysiskt och psykiskt fick därför gå på aurora-samtal på DS inför andra barnet.
    Jag blev igångsatt med ballong, dvs man för in en ballong i livmodern som man utvidgar eftersom med vatten så att livmodertappen tror att barnet är på väg och utvidgar sig sakta men säkert. Innan de ens satte igång så stack de in slang för epidural så att jag bara kunde säga till när jag ville ha den.
    Jag har hört om vissa där de sätter igång enbart genom att spräcka fosterhinnan, tror att det går fortare då och är mer intensivt då.
    Men sen ska du tänka på att krystvärkarna gör ju jäkligt ont, så att det kommer ju att göra ondare än kejsarsnitt- men för min del var kejsarsnitt inte ett alternativ för jag ville ha revansch. Men kanske det är ett alternativ för dig eftersom att du redan gjort det?

Svar på tråden Att bli igångsatt pga förlossnings rädsla..bra ide?