Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför psykofarmaka när man är gravid?

My Girls skrev 2010-06-26 23:58:24 följande:
    Shit vettig mamma. Då är det dags för abort då om man får en depression under graviditeten, eller adoptera bort vid förlossningsdepression? Det går knappast att "rycka upp sig" bara så där när depressionen är ett faktum.
    Gillar att protestera mot uttrycket TA DIG I KRAGEN, genom att säga att jag inte har nån krage eller att jag inte kan hitta den.
  • Här och nu
    Vettig mamma skrev 2010-06-27 00:01:47 följande:
    Inte om man får det helt plötsligt. Men om man haft det en längre stund innan man blev gravid. Kanske man borde tänkt efter innan man blev på smällen. Tycker du inte?
    Då kan vissa aldrig skaffa barn. Och visste du att diabetiker ofta riskerar att få för stora barn, så de måste snittas? Ska de också låta bli att skaffa barn? Bättre att folk utan kunskap steriliserar sig. Läs lite om hjärnans sjukdomar för sjutton!
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-27 00:02:07 följande:
    Inte alls speciellt långt så nej barnet gick inte att rädda. Hon hade medicin, men det fanns misstankar om att hon inte tog den efter graviditetsbeskedet. Jo, hon blev inlagd, men det slutade som det gjorde ändå.
    Skrev de ut henne innan hon var frisk nog?
  • Här och nu
    Anemia skrev 2010-06-27 00:07:46 följande:
    suck..
    och du vet vad allas depressioner beror på? Man kan ju vara jätteglad och lycklig över sin graviditet, men vara djupt olycklig  av en annan anledning, som tyvärr påverkar hela välbefinnandet.

Många som är deprimerade går ju inte omkring och gråter och är ledsna hela tiden.. du vet, de kan le och skratta och till och med vara glada över vissa andra saker som inte är relaterade till depressionen.

Och, att sätta ut psykofarmaka är inget man gör över en dag.. det är en medicin som oftas ska trappas ned under lång tid.
    Ja och abstinensen man får om man slutar för tvärt; den kan va skadlig för barnet.
  • Här och nu
    saltabanditen skrev 2010-06-27 00:15:04 följande:
    Ja och i samma kaliber som:
    "Jag är så deppad idag"

Nej, du är nedstämd.

Fan stå bredvid en som är allvarligt deprimerad och försök föreställa dig nhur de har det....
    Det är ingen frisk idag i min omgivning som ens vågar andas att de är  "deppade" 
    Fast deppad kan man va för dagen. Är det långavarigt heter det depression.
  • Här och nu
    saltabanditen skrev 2010-06-27 00:19:11 följande:
    Inte en som är frisk, nej...
    Och det är en fördom bland så många andra att nedstämdhet är samma sak som depression.
    Deppad är ett kortform av depression.
    Inte inom vården. Deppad är ett vardagligt uttryck.
  • Här och nu
    Anemia skrev 2010-06-27 00:19:03 följande:
    fast depression är en diagnos som ska ställas av läkare. tyvärr används det lite hit och dit.

Och jag har för mig (var ett tag sen jag läste om det) att ett kriterie för att använda diagnosen depression var längre nedstämdhet, då flera månader.
    Ja, det brukar krävas nedstämdhet i 3 månader.
  • Här och nu
    Qarrolajm skrev 2010-06-27 00:51:24 följande:
    Men alltså, varför inte??? de kan vara lika skadplig för fostret att mamman INTE äter medicin!!!

Klockrent!
  • Här och nu
    MickeN1973 skrev 2010-06-27 00:42:43 följande:
    Läs undersökningen i stället,   jag har länkat till den i uppdateringen av trådstarten.
    Tänker jag inte alls göra, då jag har läkarkontakter som begriper bättre. Du kan inte basera din värld på en enda undersökning. Välkommen till verkligheten!
  • Här och nu
    MickeN1973 skrev 2010-06-27 00:42:43 följande:
    Läs undersökningen i stället,   jag har länkat till den i uppdateringen av trådstarten.
    Du är kille som jag väntat. Försök att sätta dig in i att tjejer vill ha barn. Du får vidga dina vyer om det ska va lönt att diskutera med dig.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?