Inlägg från: Mandarina |Visa alla inlägg
  • Mandarina

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Schnauser skrev 2010-06-26 18:36:52 följande:
    Vilka fler mänskliga tillstånd, som eventuellt kan påverka barnet, sätter du på din - "bör inte skaffa barn-lista"?

Fetma? Homosexualitet? Rullstolsburna? Diabetiker? Reumatiker? Dina inlägg låter väldigt fördomsfulla.  
    Just nu pratar jag/vi om psykisk ohälsa. Har inte sagt ngt om andra sjukdomar.
  • Mandarina
    Qarrolajm skrev 2010-06-26 18:37:56 följande:
    bipolär är en s.k kronisk sjukdom.
    adhd KAN växa bort...

hjärnan e formbar... PFFFT.. säg de till mina vänner som tagit sina liv...

De är lätt att uttrycka sig om att hjärnan e formbar när du själv kanske inte upplevt panikångest attacker där livet försvinner framför dina ögon, när du känner hur ditt hjärta stannar och du försviner långsamt men säkert...
    hjärnan e formbar?!

varför tror du man får medicin då? för att hjärnan kanske måste ställas om...

i min hjärna fattas de vissa saker, därför jag e sjuk! medicinen ersätter detta...
    min hjärna har ingen balans utan medicin, men med medicinen , mår jag KANON!
    Haha, pinsam du e.

Om du bara visste vad jag gått igenom.

Du skulle inte tro mig.

Panikångestattacker är väl det mildaste jag upplevt, så du kan du försöka tänka dig....
  • Mandarina
    Crea skrev 2010-06-26 18:40:11 följande:
    Nu tänker jag göra en klassisk jämförelse: En diabetiker behöver insulin. Förmodligen hela livet ut. Insulin botar inte sjukdomen, utan håller den i schack. Precis som psykofarmaka gör för dem som lider av psykiska sjukdomar. Beklagar verkligen din inskränkta syn på psykiskt sjuka människor. Förlegat och patetiskt.
    Men snälla du, här avslöjar du tydligt vilken nivå du ligger på.

Att jämföra insulin med psykisk ohälsa.

*skakar på huvudet*
  • Mandarina
    idiblon yes skrev 2010-06-26 19:28:05 följande:
    De tu är fullt jämförbara. Om inte insulinproduktionen fungerar som den ska är likvärdigt med att serotinåterhämmare inte fungerar som de ska. Det handlar alltså fortfarande om biologi, funktioner som krävs för överlevnad, men den ena påverkar enbart kroppens funktion och den andra funktionen som påverkar psyket.

Det är skillnad mellan att må dåligt av miljöfaktorer och trauman och deras efterverkningar, mot att må dåligt för att biokemin inte fungerar som den ska.

Det är skillnad i om man fötts med underfunktioner i hjärnan, mot att de skadats på vägen.

Vissa kan "tänka" sig friska, men alla kan inte det. Precis som att vissa kan "träna" sig friska, medan andra inte kan det.
    Fast Idiblion, detta har vi pratat om hundratals gånger. När ska du fatta.

Din biokemi i hjärnan är inte statiskt. Hur svårt ska det vara att förstå?!?! Din biokemi ändras hela tiden, o ingen annans biokemi är den andre lik. Dina tankar har enorm påverkan på din biokemi. Med det menar jag inte att man "kan tänka sig frisk" - det är inte det jag talar om.

Svårt att prata med folk som inte förstår. Ibland går det bara inte...hur mkt man än försöker så därför ger jag upp.
  • Mandarina
    Honeyflowers skrev 2010-06-26 20:02:34 följande:
    Jag har jobbat som LSS-handläggare i 4 år och jag har aldrig varit med om att ADHD går över, utan att man lär sig leva med sitt funktionshinder.
    Du kanske aldrig varit med om det men så är det.
    Fråga vilken psykolog som helst. Herregud, vi förändras som människor genom livet. Vi är inte slav under vår hjärna.

Seriöst, vad är det ni inte förstår. Gå och låna en bok på biblioteket !
  • Mandarina
    ElizaDay skrev 2010-06-27 09:44:50 följande:
    Gulletroll, du vet nog inte riktigt vad du pratar om. Tror du på allvar att en människa som är till exempel bipolär kan välja att sluta vara det?? I så fall, fan vad bra, då skulle ju ingen behöva gå runt och må dåligt, och vi skulle alla leva i en rosa liten bubbla och va jättelyckliga!
    Ärligt talat...  
    Ärligt talat på dig själv...
    Snacka om att välja att tolka det på det sättet man vill istället för att läsa det jag skriver, försöka förstå vad jag menar....men men, detta är ett vanligt förekommande fenomen på familjeliv. Önskar bara människor kunde försöka föra en dialog med varandra istället för monolog.

Hur som helst, vart fan har jag skrivt att man bara "ska sluta vara bipolär"? Spelar du dum eller är du dum på riktigt när du skriver så?

Du och jag befinner oss på helt olika intellektuella plan och jag föredrar att föra en diskussion med någon som befinner sig på samma nivå.

Du och jag har därmed inget mer att säga varandra.

( sen kan man ju alltid köra med : ja sådä säger man när argumenten tryter. Snälla, den är urgammal, kom med nåt nytt isåfall ) Seriöst, det e rena rama dagisnivån här på familjeliv! Iallafall intellektuellt sätt!

Pöss på er!
  • Mandarina

Sen förstår jag ärligt talat inte vad ni fått det ifrån: att man inte skulle bli fri från sin Borderline eller ADHD eller liknande. Det är liksom inget som är statiskt. Det är faktiskt något som går att "bli frisk ifrån." Märkligt att 99 av 100 här inne tror att det är något man måste ha hela livet.....?

Sånt skrämmer mig. Att kunskapen är så lite.

Ingen idé att be mig om källa på det. Jag är tyvärr ingen infobank utan vill ni ha det får ni leta reda på det själva eller boka tid med en psykolog som förklarar för er hur det funkar. Det är tyvärr inte min uppgift att göra och det tänker jag inte bjuda på. Lite får ni faktiskt själva göra.

Jag som är intreserad av psykologi tycker det är så fascinerande att se hur provcerande det är för så många att en person som är så säker på sin sak. Samt att bara för att 99 % tycker en sak och 1% tycker nåt annat så tror alla att de som tycker som de 99% gör att det skulle vara rätt. Detta är en bra psykologisk tråd för den som är intresserad!

• Mandarina
    Här och nu skrev 2010-06-27 11:08:17 följande:
    Under sker alltid, men det är VÄLDIGT SÄLLSYNT att man blir frisk från beteendestörningar. Oftast hittar man träning o medicin som DÖLJER symtomen, så man tror att de inte finns. Snälla läs på!
    Seriöst. Det handlar inte om "under"...

Snälla, läs på och kom igen.

Shit alltså, kunskapen är låg här. Mycket låg. Fast o andra sidan är det vanligt att man gärna vill skylla på att det är "gentetiskt" / biologiskt för då väljer man den enkla utvägen för sig själv. Och det är ju så människan är funtad.

Här är ett exempel på utrdag från en text:
    Hur behandlas personlighetsstörningar?

Behandlingen vid de olika personlighetsstörningarna är beroende på vilken typ av störning det handlar om. En skör personlighet hos en person med borderline personlighetsstörning kan behöva stärkas, medan den moraliska utvecklingen kan behöva stödjas hos en person med antisocial personlighetsstörning. Gemensamt är dock att psykoterapi är den mest effektiva hjälpen. Det finns flera nya psykoterapiformer, bl.a. kognitiv beteendeterapi och dialektisk beteendeterapi som lämpar sig väl för behandling av personlighetstörningar. Dessutom kan mediciner användas för att lindra andra psykiska besvär som kan finnas samtidigt, som t.ex. depression, ångest, eller gränspsykostiska symtom.

• Mandarina
    Reglementet skrev 2010-06-27 11:08:24 följande:
    Gulletroll

Har du någon utbildning? Eller läser du populärvetenskapliga tidningar?
    Egen erfarnehet av psykisk ohälsa i många år.
  • Mandarina
    ElizaDay skrev 2010-06-27 11:11:10 följande:
    skulle också vilja fråga dig det, Gulletroll, om du har någon utbildning inom området. Jag är utbildad behandlingspedagog och har läst både sociologi och socialpsykologi, och jag har nog aldrig läst om något fall där man blivit helt frisk från en personlighetsstörning...
    Vet du ens vad en personlighetsstörning är?
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?