Inlägg från: Göteborgsmamman75 |Visa alla inlägg
  • Göteborgsmamman75

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Men är det verkligen så vanligt att folk gör detta medvetet då? De flesta lägger nog ner den medicineringen då de är gravida liksom folk slutar röka osv.. kan jag tänka mig.

Däremot vad som är sjukt är att de skriver ut psykofarnaka till alla gravida med illamående. Fick själv lergigan när jag hade grav illamående, och käkade några tabletter, kände mig askonstig och läste på bipacksedeln och där stod det att detta preparat skrivs ut mot psykoser...Shit allstå. Detta preparat är det nog många gravida som käkas omedvetna om att det är psykofarmaka.

• Göteborgsmamman75
    Freja87 skrev 2010-07-01 22:14:39 följande:
    Det är det jag har hört. Stress och ångest hos den gravida mamman kan ha en negativ effekt på barnet.
    Jo men stress och ångest hör för många ihop med graviditet, så länge det inte är dödligt så är det ingen fara för barnet med lite ångest eller stress (bara det inte blir alldeles överväldigande). Jag menar när jag slutade röka tex så fick jag en helt otrolig ångest, abstinens, och stressnivån ökade extremt av att sluta med ett missbruk som rökning ändå är. Ändå slutade jag för att jag insåg ju att rökning är farligare för mitt foster än vad min stress är liksom.

Samma tror jag om medicinering med psykofarmaka. Visst slutar man med detta så får man ångest det är jag ju helt med på, men man bör ju göra en avvägning om det är så att preparatet i sig är farligare eller om ångesten är det?

Det är extremt vanligt med depressioner och förlossingsångest och nedstämdhet och gud vet allt i samband med graviditet, men jag tycker inte att alla gravida med dessa besvär ska medicineras, utan man får helt enkelt "härda ut" under 9 månader liksom man får härda ut extrem illamående eller foglossning som kan vara mycket smärtsamt det också. Men det handlar ju bara om 9 månader sedan kan man ju göra vad tusan man vill liksom.
  • Göteborgsmamman75
    Här och nu skrev 2010-07-02 09:54:00 följande:
    Jag härdar inte ut illamående heller utan ser till att få hjälp för det.
    men jag tycker faktist även om inte du gör det, att man bör vara oerhört restriktiv med all form av medicinering under sin graviditet, jag tycker det, du kan tycka annorlunda, men jag anser man bör hörda ut så gott det går, för sitt barns skull. Synd att folk inte kan inse att andra kan få tycka annorlunda utan attt bli arroganta.

Som jag skrev så fick jag ju medicin mot mitt illamående, men det var ingen som sa att det var psykofarmaka jag fick. Jag blev underlig till mitt humör och slutade omgående med denna medicinen lergigan som är antipsykotiskt preparat.
  • Göteborgsmamman75
    Här och nu skrev 2010-07-02 10:03:30 följande:
    Eftersom du verkligen inte fattar, ska jag förklara. Många KAN inte härda ut. Spelar ingen roll hur glad man är över barnet. Kan handla om att man fattas ett ämne i hjärnan. En diabetiker kan inte tillverka insulin för att härda ut. Det handlar inte om att du ska få tycka. Det funkar inte så som du tror. Jag kunde inte härda ut en halv dag utan min medicin, så hur skulle jag kunna i 9 mån? Ber dig verkligen tänka efter o det verkar som om du inte förstår förrän du varit där själv.
    Så enbart de som har egen erfarenhet av detta ska få skriva? Enligt vem? Enligt dig? Är det du nu helt plötsligt som blivit TS och som bestämmer här i tråden vem som ska få tycka och skriva.

Jag skriver vad tusan jag vill och jag får ha vilka åsikter jag vill, ingen ska få säga att jag inte har rätt att uttala mig om vad jag tycker. Så är det. Jag tycker att man ska vara restriktiv med medicinering åt gravida. Punkt.

Hade Ts velat ha enbart expertbedömningaer hade väl TS skrivit ut detta på ett forum för läkare, men nu har ju TS inte gjort det. FL är ett öppet forum.

Jag vet inte vad dina sjukdomsproblem är, kanske du behöver mediciner för att överleva, men jag skriver inte om dig, allt kretsar inte kring enskilda individer, utan jags kriver i allmänhet. Visst kan du ha så svåra psykiska problem att medicinering är helt livsnödvändigt, men så är det inte för alla som tar mediciner under graviditeten...
  • Göteborgsmamman75
    Reglementet skrev 2010-07-02 10:29:37 följande:
    Hm, lergigan antpsykotiskt? Var har du läst det?
    Står på bipacksedeln att det främst används för behandling mot pyokotiska tillstånd och sådant, men även graviditetsillamående.
  • Göteborgsmamman75
    Reglementet skrev 2010-07-02 10:42:26 följande:
    Hm, nej, det gör faktiskt inte det.
    Förlåt mig måste rätta mig. Det står att det är mot nervösa ångest och spänningstillstånd, Allvarliga orostillstånd, alkohilism med mera. Det är solklart psykofarmaka, innehåller ju efedrin som är snarlikt amfetamin, och detta skrevs ut till gravida.

Det är efedrinet som det innehåller som är psykosstimulerande, så det blrev fel där. Det botar inte psykoser utan ger upphov till dem.

Själv fick jag ångest utav drogen, man blev helt darrig svettig och fick tokångest som jag aldrig haft i hela mitt liv förr, besvären upphörde när jag slutade med medicinen, hört om folk som även fått hallucinationer av denna drog. Begriper icke hur de kan skriva ut den till gravida men men, de skrev ju ut neurosedyn till gravida förr innan de visste bättre.
    Här och nu skrev 2010-07-02 10:41:51 följande:
    Du visar väldigt lite respekt, så det är lönlöst att diskutera ingående. Och restriktiv är man redan, där det går. Men vissa mediciner har inte biverkningar eller väldigt milda, så då behöver man inte var restriktiv. Intressant om du kan svara på ifall diabetiker o hjärtsjuka kan härda ut också.
    Jag undrar vem som inte respekterar vems åsikt. Är din åsikt den enda som ränkas här på tråden eller?  Nej dessa diabetiker eller hjärtsjuka kommer ju att bokstavligen dö ifall de inte får sin medicin, medans en med tex social fobi inte kommer att dö av att hon inte får sin medicin.

Men i de svåra fallen såsom om man är självmordsbenägen annars utan medicin, så är det ju livsnödvändigt att medicinera denne personen även o  den är gravid. Så det finns ju alltid svårare fall.
  • Göteborgsmamman75
    Fru U skrev 2010-07-02 22:29:16 följande:
    Lergigan är först och främst en antihistamin-medicin, dvs en medicin mot allergier. Sen undrar jag vilken substans det är som du tror är efederin?
    Alltså det står på fass att den aktiva subsansen är efedrin, så jag tror inte jag misstolkat det faktist Det står klart och tydligt där finns inget urtrymme för misstolkningar
  • Göteborgsmamman75
    Fru U skrev 2010-07-02 22:44:59 följande:
    Har inte trott att du ljög.

Efedrin liknar adrenalin och kan därför ge upphov till det som du upplevde.

Och innan du kontrar med att det är dopingklassat eller narkotikaklassat eller nåt sånt så vill jag bara påpeka att många substanser är klassade så för att stäva olaglig handel med dem, inte för att de är jättefarliga.

Nej jag vet inget om denna drog förutom att den finns i lergigan samt att missbrukare använder den. Nej jag hoppas verkligen inte den är farlig eftersom jag tog den under graviditeten, och min bebis kom ut helskinnad tack och lov Men ändå tycker jag det var konstigt att läkaren inte upplyste mig om vad den innehöll och vilka biverkningar. Usch säger jag det var en skräckupplevelse, jag blev av med illamåendet visserligen men jädrans vad konstig jag blev, som i en dimma i en veckas tid innan jag slutade ta tabletterna.

Men jag tänker eftersom det är centralstimulerande drog så känns det ändå lite riskabelt att ta denna när man är gravid på grund av att fostrets hjärna utvecklas under den tiden, lägg på lite centralstimulerande droger på det så vet man ju inte vad för skador på barnets hjärna det kan bli på längre sikt. Men jag antar de forskat på detta hoppas jag och kommit fram till att det var ofarligt på längre sikt också.
  • Göteborgsmamman75
    Här och nu skrev 2010-07-03 10:16:38 följande:
    Det finns en hel del svåra fall o så dör många själsligt utan medicin. Det gäller inte bara att överleva utan även att leva.
    Men jag tror inte på att bota själen med kemiska substanser, jag gör verkligen inte det. Vi har en sån himla övertro på mediciner och preparat som framställs i laboratorier ska göra oss lyckliga i själen. Inget kan vara mer fel.

Det skriv ut för mycket det är min poäng, både till gravida och andra. Sorg tex, det är naturligt i ens liv. Min mamma gick igenom en skilsmässa och dokton skrev ut antidepressiva till henne, för hon var ju deprimerad. Men herregud det är väl normalt att känna sorg ibland när anhöriga dör, när man silkjer sig och i andra livskriser liksom, varför ska sorgen skyfflas undan genom medicinering som om att det vore fel att känna? Det är inte fel att känna. Vare sig sorg eller lycka. Och ibland är man deprimerad det är bara så och det är alla människor till och från de flesta inte kroniskt dock. Det är bara till kronikerna som jag tycker det behövs medicinering.
  • Göteborgsmamman75

Dr Kungen: tack för ett bra svar. Du skriver att de flesta blir hjälpta av medicinering i de tillstånden du beskriver. Men tror du inte medicineringen är en genväg då? Visst jag tror att medicin hjälper det är inte det jag säger. Jag säger bara att det är en quick fix, det är den hjälpen som är snabbat fungerande, jämfört med samtalsterapi som kan ta många år i anspråk men den tiden finns inte inom vården idag.

Här och nu: Javisst kan jag skilja på sjukdomen depression och de som är deprimerade av annan orsak. men jag hävdar att vården inte alltid kan det, och inte patienterna heller tydeligen om det nu är så att många medicinerar fast de inte skulle behöva det.

• Göteborgsmamman75
    Doktorn skrev 2010-07-05 14:06:24 följande:
    OK, det är möjligt att MÅÅÅNGA läkare skiter i de riktlinjer som gäller för psykiatrisk utredning och vård i Sverige. Synd om detas patienter.

Problemet uppstår t.ex. när du förklarar för andra läsare på FL att "det är INTE särskilt svårt att åtskilja normal deppighet o sjukdom om läkaren använder skattningsskalor" vilket är helt fel.  Om du ska undervisa andra i hur psykiatrin fungerar föreslår jag att du skaffar dig en utbildning först, innan du tolkar din läkares uttalanden och beskriver hur du tror att man gör.
      Applåder.
    Fru U skrev 2010-07-05 21:13:25 följande:

Fast de flesta får utskrivit antideppmedicin av allmänläkare eller läkare med andra specialiteer än psykiatri och väldigt många gör ingen ordentlig uppföljning (finns ingen tid) och vad är itne så enkelt heller, om man inte ligger inne.

Men är inte det helsjukt om vem som hest som känner sig lite hängig en dag (säg den gravida som inte gör det liksom), och så får man en massa antidepp utskrivet av läkaren. Måste ha hänt många gånger att en gravid kommer in på vc och beskriver symtom som trötthet, hängighet, svårt att sova med mera, som bara är normala graviditetssymtom men som tolkas som deprission. Jag är övertygad om att om det nu är så som ni säger att inga grundliga undersökningar görs, så är det kanske så att många gravida därför kanske äter antideprisiva fastän de helt enkelt bara har graviditetsbesvär.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?