Inlägg från: Omorfia |Visa alla inlägg
  • Omorfia

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-02 09:50:59 följande:
    Jo men stress och ångest hör för många ihop med graviditet, så länge det inte är dödligt så är det ingen fara för barnet med lite ångest eller stress (bara det inte blir alldeles överväldigande). Jag menar när jag slutade röka tex så fick jag en helt otrolig ångest, abstinens, och stressnivån ökade extremt av att sluta med ett missbruk som rökning ändå är. Ändå slutade jag för att jag insåg ju att rökning är farligare för mitt foster än vad min stress är liksom.

Samma tror jag om medicinering med psykofarmaka. Visst slutar man med detta så får man ångest det är jag ju helt med på, men man bör ju göra en avvägning om det är så att preparatet i sig är farligare eller om ångesten är det?

Det är extremt vanligt med depressioner och förlossingsångest och nedstämdhet och gud vet allt i samband med graviditet, men jag tycker inte att alla gravida med dessa besvär ska medicineras, utan man får helt enkelt "härda ut" under 9 månader liksom man får härda ut extrem illamående eller foglossning som kan vara mycket smärtsamt det också. Men det handlar ju bara om 9 månader sedan kan man ju göra vad tusan man vill liksom.
    En blivande mammas ångest och nojor över den kommande förlossningen, föräldraskapet och om barnet kommer att bli friskt eller inte är normalt. Tillstånd som diagnosticeras som depression eller ångest är inte normalt.

Du jämför din tillfälliga ångest efter att ha slutat att röka med kronisk depression som kan leda till att mamman tar livet av sig? Slutar du med antidepressiva läkemedel när du blir gravid så kan det leda till både din och barnets död.

Den läkare som skriver ut medicinen resonerar tillsammans med patienten om den eventuella risken överväger nyttan med läkemedelt och beslutar sig sedan för att fortsätta skriva ut eller inte. Läkare idag och de flesta mödrar tar inte alls medicinering under graviditet lättvindligt. Man brukar normalt heller inte påbörja en medicinering mot depression och ångest under en graviditet, utan äter man såna läkemedel under graviditeten är anledningen oftast att man redan stått på dem innan man blev gravid.

Är man psykiskt frisk kan man oftast "härda ut" medan ett försök att härda ut hos någon med ex. depression kan bli ödesdigert. All depression går inte att behandla bort med psykoterapi (även om Gulletrollet anser att så är fallet).
  • Omorfia
    Gulletroll skrev 2010-07-02 17:16:46 följande:
    Så du tycker att en mamma med kronisk deppression och som har suciidtendendser ska få skaffa barn?

Har man en "kronisk" deppression ( vad det nu är? eftersom hjärnan är formbar hela livet ) så ska man inte ha barn!! Det säger ju sig självt!
    Din åsikt är att folk med affektiva syndrom inte ska ha barn, men din åsikt styr inte verkligheten. Det finns människor som har en kronisk depression men är symptomfria med medicinering. Varför ska de inte få skaffa barn? Alla med depression har inte "barndomstrauman" eller vad du nu anser orsakar en depression. En del har helt enkelt en bristsjukdom som måste medicineras.
  • Omorfia
    Gulletroll skrev 2010-07-02 17:20:38 följande:
    Har man en deppression då skaffar man inte barn, man får fasiken tänka lite oxå!! Det fattar väl vem som helst - den mamma som lider av psykisk ohälsa kommer ju garanterat barnet oxå få det!! Läs på folk, hört talas om anknytning och sambandet mellan psykisk hälsa???

Har man en stress som man inte kan hantera utan resulterar i "JAGORKARINTEJAGORKARINTESNÄLLALÅTMIGDÖ"-känslor så tar man tag i det först!! Man tar tag i sitt känsloliv och lär sig hantera det och SEN skaffar man barn!
    Har du hört talas om gener?

Anlagen för ex. depression förändras inte för att mamman blir frisk från sin depression. Den genetiska dispositionen finns ju fortfarande där, och det är den som mamman kan föra över till sina barn.

Det är väl inte helt optimalt att man blir gravid under en pågående depression men alla graviditeter är inte planerade och tvångsaborter är ju inte aktuellt, eller?
  • Omorfia
    Doktorn skrev 2010-07-04 16:51:24 följande:
    Om du med "för det mesta" syftar på att varken du eller dina vänner som också diagnostiserats med depression inte blivit undersökta med blodtryck, puls och auskultation ("lyssning") av hjärta och lungor så har ni alla märkligt slarviga läkare.  En läkare ska veta hur man utreder någon som lider av depressiva besvär (vilket inte är samma sak som att bli diagnostiserad med sjukdomen depression).  I synnerhet om man sedan väljer att skriva ut receptbelagda läkemedel för att behandla besvären.

Om du/ni har blivit undersökta på det viset så har man redan vid den tidiga diagnostiken minskat sannolikheten att kroppslig sjukdom ligger bakom besvären (och då har man ju faktiskt gjort "en massa fysiska undersökningar").

Jag förstår att du är av åsikten att läkemedel inte alltid är en bra lösning eftersom många av de du känner kan gå med vitaminbrist, sänkt sköldkörtelfunktion, osv -- antidepressiva läkemedel hjälper förstås inte över huvud taget vid dessa tillstånd.  Att "provbehandla" och låta någon känna på biverkningarna när man från början är nedstämd på grund av kroppslig sjukdom är ju förenat med livsfara med tanke på hur många med depressiva symtom som har självmordstankar.  Hoppas innerligt att du/ni har noggrannare läkare än så!
    För det första; tack för riktigt bra och relevanta inlägg i tråden! Hjärta

Jag har funderat på det här i efterhand då jag fick citalopram utskrivet utan någon kroppslig undersökning öht. Min väg till SSRI tog iofs ganska lång tid, spelar det roll? Om du orkar läsa, så här var det för mig:

Jag kom till akuten för att sys när jag i affekt skurit mig djupare än vanligt. Jag fick lite panik och åkte till akuten (ett misstag tyckte jag då) där jag efter omplåstring tillfrågades om jag ville få komma till psykakuten av en underbar akutsyrra. Jag hade då varit tvungen att prata med både en ssk och en läkare och var lite "on a roll" och jag ville ju faktiskt ha hjälp.

Väl på psykakuten fick jag prata med ännu en underbar läkare som ställde bra frågor som ledde till att jag för första gången erkände att jag hade självmordstankar dagligen, spydde 1-5 ggr om dagen och hade skurit mig av och till sedan tonåren (jag var 25 år när jag kom i kontakt med sjukvården). Jag fick en remiss till den psykiatriska öppenvårdsmottagningen och en KBT-psykolog. Psykologen var förstås också helt underbar men vi övergav ganska snart KBT'n eftersom kräkningarna och skärandet bara var ett symptom och inte mitt huvudsakliga problem. Jag hade inte särskilt svårt att låta bli att skära mig och spy när jag kunde prata med någon och prata om hur jag kände mig istället.

Efter ett år med den kognitiva terapin hade jag tyvärr fortfarande självmordstankar, även fast jag upplevde de verktyg jag fick genom terapin som bra så kunde jag inte stoppa den "emotionella hissen" ner i avgrunden så fort någonting negativt hände. Jag föreslog själv att jag skulle testa SSRI och fick prata med mottagningens psykiatriker som skrev ut citalopram efter ett samtal.

För mig försvann självmordstankarna nästan på en gång efter att jag börjat med medicinen och en helt ny värld av hopp visade sig. Medicinen visade mig hur det var att vara normal och gav en trygghet. Jag visste att den funkade, så om det sket sig igen så kunde jag börja med medicin. Helt plötsligt hade jag en framtid. Har en framtid. Jag åt citalopram i 9 månader och hade bara några dagar av yrsel av och till när jag slutade med dem. När jag började med tabletterna upplevde jag muntorrhet som enda biverkning. Helt klart värt det för mig.
  • Omorfia
    Doktorn skrev 2010-07-05 12:51:30 följande:
    Tack för de värmande orden!

Om man lider av depression har tiden till insättande av läkemedelet viss betydelse för risken att drabbas igen, men det betydelsefulla rä att man får sin behandling.  En depression går över av sig självt om man "väntar ut" den, men risken för självskadebeteende, patientens eget mående och den ökade risken för återinsjuknande vid obehandlad depression gör att man ändå alltid vill behandla på något sätt.

SSRI kan även med fördel användas som behandling mot ångestsyndrom, och av din beskrivning att döma hade du mer ångest än egentlig nedstämdhet i ditt beteende.  Utåtagerande självskadebeteende är ofta tecken på ökad ångestnivå.  Då passar det utmärkt att först sätta in "akuthjälp" och senare diskutera ev behov av att få bukt med din ångestnivå.  Så skönt att du fått hjälp!
    Jag tror att jag fokuserar mer på depression än ångest eftersom mina minnen är så färgade av att ligga och stirra in i väggen, sova bort dagarna och försöka ordna till ansiktet till en glad mask i skolan och på jobbet. Men visst var det ångestfyllt när jag skar mig eller hetsåt... Jag var bättre i perioder men de varade inte länge. T ex när jag blev tillsammans med min man så hade jag flera månader av "natural high" innan det bar iväg igen. Ah, well jag är tacksam för medicinen men lite irriterad i efterhand över att de inte kollade allt man "ska" innan jag sattes in på den.
  • Omorfia
    Doktorn skrev 2010-07-05 21:28:17 följande:
    Låter som att det fanns inslag av både depressiva symtom och ångest - ett inte alls ovanligt tillstånd.

Det verkar som att du mår bättre nu i alla fall?  Jag anar ett visst hopp mellan raderna i dina inlägg.  Solig
    Jodå, jag är frisk sedan ca 5 år tillbaka. Jag klarade av min mammas bortgång utan psykbryt och att vara gravid, föda barn och bli förälder utan minsta depressionstendenser. Jag har haft deppiga dagar men vet att de är tillfälliga och att jag kan vara (är) normal. Förr trodde jag ju att jag inte kunde känna på något annat sätt och att jag  ändå var förlorad. Nu vet jag att det finns hjälp om jag behöver det.

Nu vet jag vem jag är utan depressionen. Min man och jag brukar skoja om att jag är (var) "kravlös och menlös" eftersom när vi träffades så ville jag inget. Hade inga önskemål liksom. Han "tvingade" fram beslut från mig, som alltid varit känd i min familj för att inte kunna bestämma mig för något.

Ett resultat av terapin är att jag idag kan erkänna vad jag är bra på och att det duger. Jag är fortfarande kroniskt duktig och siktar på att prestera typ bäst, men det är ok att inte hinna med allt. Förr visste jag att jag ansågs smart och bra på saker (bra betyg, "vandrande lexikon", snygg etc) men jag kände mig så falsk. Jag visste själv att jag var värdelös och kunde bli avslöjad när som helst.. Boy är jag glad att det är över. Idag är jag faktiskt lycklig
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?