Inlägg från: Eisa |Visa alla inlägg
  • Eisa

Varför psykofarmaka när man är gravid?

MickeN1973 skrev 2010-06-27 09:26:28 följande:
     Nej det handlar om mödras användning av psykofarmaka

Och att läkarna ska vara uppmärksamma på det 

Findings

All spontaneous ADR reports from 1998 to 2007 for children from birth to 17 years of age were included. The unit of analysis was one ADR. We analysed the distribution of ADRs per year, seriousness, age and gender of the child, suspected medicine and type of reported ADR. A total of 429 ADRs were reported for psychotropic medicines and 56 % of these were classified as serious. Almost 20 % of psychotropic ADRs were reported for children from birth up to 2 years of age and one half of ADRs were reported in adolescents, especially for antidepressants and psychostimulants. Approximately 60 % of ADRs were reported for boys. Forty percent of all ADRs were from the category 'nervous and psychiatric disorders'. All but one ADR reported for children below two years were serious and two of these were fatal. A number of serious ADRs reported in children from birth up to 2 years of age were presumably caused by mothers' use of psychotropic medicines during pregnancy.

Conclusion

The high number of serious ADRs reported for psychotropic medicines in the paediatric population should be a concern for health care professionals and physicians. Considering the higher number of birth defects being reported greater care has to be given while prescribing these drugs for pregnant women.

En enkel fråga bara: Vad betyder ADR?
  • Eisa

"Följande symtom kan uppträda hos nyfödda barn efter att modern använt SSRI/SNRI-preparat sent under graviditet: andningssvårigheter, cyanos, apné, kramper, temperaturinstabilitet, matningssvårigheter, kräkningar, hypoglykemi, hypertonus, hypotonus, hyperreflexi, tremor, darrningar, irritabilitet, letargi, ihållande gråt, somnolens och sömnsvårigheter." (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20030207000095&DocTypeID=3&UserTypeID=0#pregnancy)

Ja, inte låter det roligt.

• Eisa
    MickeN1973 skrev 2010-06-27 09:47:12 följande:
    Biverkningar

en.wikipedia.org/wiki/Adverse_drug_reaction
    Tack.

Nej inte hade jag vågat äta psykofarmaka under graviditet. Vågade ju inte ens fantisera om östersjöfiskar.

Men i vissa fall måste nog mammorna fortsätta med medicinen under graviditeten, och bara förlossningspersonalen vet om det så borde beredskap för eventuella hypoglykemier och temperaturinstabiliteter finnas där.

Men visst, det är klart bäst om man kan låta bli dessa läkemedel under graviditet.
  • Eisa
    Här och nu skrev 2010-06-27 10:02:28 följande:
    Då hade du fått avstå barn som kroniskt deprimerad, bipolär osv.
    haha what? Vadan denna diagnosticering? Jag är varken deprimerad eller bipolär.
  • Eisa
    Här och nu skrev 2010-06-27 13:56:39 följande:
    Nej men OM du varit.
    Ok!
  • Eisa

Nu finns det ju en definition på psykofarmaka och i den ingår inte smärtstillande läkemedel. Om man ska vara petig.

• Eisa
    FuuCk skrev 2010-06-27 14:25:03 följande:
    visst är det så.
    och jag mår BRA med medicin.
    SKIT DÅLIGT utan. 
    Har du rapporterat särskrivning som en biverkan till läkemedelsverket? Det är viktigt att rapportera.
  • Eisa
    FuuCk skrev 2010-06-27 14:42:54 följande:
    hahaha, jag verkligen avgudar skrivpoliser!!!
    Förlåt jag menade inte att vara elak.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?