Inlägg från: saltabanditen |Visa alla inlägg
  • saltabanditen

Varför psykofarmaka när man är gravid?

MickeN1973 skrev 2010-06-26 11:30:18 följande:
    www.berlingske.dk/danmark/gravides-psykofarma...
    En dansk tidning som källa?
    Seriöst, skojar du med oss?
    Varför tar du inte aftonbladet som källa också? Det har stått massor av sånt här där.

Att tidningar tenderar att tänja på vetenskapliga gränser vet vi sedan förut, iallafall vi som har ett hyfsat källkritiskt synsätt.

Så, vart har du seriösa vetenskapliga belägg för dina påståenden?
    Vissa vetenskapliga artiklar och avhandlingar kan du söka via de olika univerrsiteten.
    Så sätt igång med att söka och läsa och så återkommer du när du har faktaunderlag och inte enbart tidningsartiklar.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • saltabanditen
    saltabanditen skrev 2010-06-26 18:04:19 följande:
    Varför tar du inte aftonbladet som källa också? Det har stått massor av sånt här där.

Att tidningar tenderar att tänja på vetenskapliga gränser vet vi sedan förut, iallafall vi som har ett hyfsat källkritiskt synsätt.

Vissa vetenskapliga artiklar och avhandlingar kan du söka via de olika univerrsiteten.
    Så sätt igång med att söka och läsa och så återkommer du när du har faktaunderlag och inte enbart tidningsartiklar.
    Och jag redigerar genast bort frågan om TS skämtar eftersom det tolkas som en anklagelse.

Igen:

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • saltabanditen
    Gulletroll skrev 2010-06-26 18:28:00 följande:
    Mår man inte bra psykiskt så tar man först tag i det.
    Att bara proppa i sig medicin botar inget utan lindrar bara symtomen. Man behöver gå till bukt med sina problem för att bli kvitt det som gör att man är deprimerad eller har ångest. Så länge man äter medicin så skjuter man bara problemet framför sig och desstuom trubbar av en del av sitt känsloliv och därmed också sin intuition som verkligen behövs i relation till sitt barn och för att få en sund anknytning.

Lider man av psykisk ohälsa så ser man till att få del hjälp man behöver för att bli frisk. Både för ens egen skull och barnets skull.
    Det framgår kristallklart att du inte har kunskap för fem öre om det du pratar om.
    Innan du kommer med fler påståenden bör du sätta dig in i bara en uns mera vad psykiatriska sjukdomar kan innebära.

Det är just sånt här, tyckanden och tänkanden som sätter många käppar i hjulen för de som är sjuka. Det hjälper inte med ett hurtfriskt "ryck upp dig".
  • saltabanditen
    amalie79 skrev 2010-06-26 18:38:19 följande:
    Jag ställer mig lite mitt emellan. Efter att ha sett människor som växt upp med föräldrar med psykiska problem på nära håll så tycker jag man ska tänka både en och två och tio gånger innan man skaffar barn om man har en psykisk sjukdom (nu menar jag inte om man haft en depression, utan om allvarligare och mer långvariga tillstånd)

Detsamma gäller även många fysiska sjukdomar, förstås. Jag säger inte att man inte SKA- men att man ska tänka  efter om man riskerar att påverka barnets liv eller belasta barnet på ett sätt som inte är rättvist.

Det kanske är en hemsk ståndpunkt, men efter att ha sett vänner få sitt liv förstörda av föräldrar med psykiska problem så är det så jag känner. Det är inte bra för någon när det går åt pipan.
    Felet du gör är att resonera utifrån ett friskt perspektiv. Den som är sjuk kan sakna sjukdomsinsikt, vilket är oerhört vanligt. Så i princip säger du att alla som vill bli föräldrar ska genomgå en sinnesundersökning, sedan ska de ta till sig och acceptera resultaten, först därefter får man skaffa barn...

Jag är av åsikten att anhörigvård måste förbättras mångfaldigat liksom sociala myndigheters rättighet att gå in med stödåtgärder.

Jag kan sätta det högra saltkaret på att de som har allvarliga sjukdomar i släkten och har sjukdomsinsikt tänker sig för många gånger innan de sätter barn till världen.
  • saltabanditen
    Honeyflowers skrev 2010-06-26 18:57:13 följande:
    saltabanditen: jo du har helt rätt i att den som är sjuk kan sakna sjukdomsinsikt...men samtidigt kan man ju inte förlita sig på att samhället ska ställa upp och hjälpa alla som har fått barn. Även om socialtjänsten finns till med stöttade åtgärder för föräldrar som inte klarar av att ta hand om sitt barn på egen hand. Men ansvaret ligger ju först och främst hos sig själv när man ska uppfostra ett barn.

Nu säger jag inte att människor med psykisk ohälsa inte ska skaffa barn....:)
    Allt stupar på sjukdomsinsikten, utan den och du inser inte att ditt barn kan fara illa...
    Den inser alltså inte att den brister i tex ansvaret, så ditt resonemang stämmer för en frisk inte en sjuk.

Och vidare med ditt resonemang kommer barn och anhöriga i kläm och lämnas ensamma.
    Sjuka individer kommer i alla tider att skaffa barn oavsett vad vi anser är rätt eller fel, därför måste samhället gå in och stötta barnen.

Hittills har myndigheterna resonerat exakt likadant som dig...
  • saltabanditen
    idiblon yes skrev 2010-06-26 18:59:26 följande:
    Det kan ofta vara tvärtom också, att den som "är" (klassas) som sjuk de facto besitter en väldig självinsikt. Som det är idag klassas det nästan som friskt att just sakna självinsikt och självkännedom, för det som mäter hur frisk man är är hur bra man mår. En människa som mår bra kan vara helt bakom flötet och dum i huvudet, problemet är bara att denne inte fattar det själv.

Ibland är det helt enkelt friskare att vara "sjuk". Eller må dåligt, som ett symptom på ett sjukt samhälle.

Faktiskt.
    Japp, jag vet och det är inget jag utesluter heller.
    Men de facto är att oavsett insikt behöver anhöriga stöttning och hjälp långt utöver det som erbjuds idag, vilket är i det närmaste ingenting...
  • saltabanditen
    Gulletroll skrev 2010-06-26 19:03:42 följande:
    Ehhh....vad vet du om mig? Å vad jag har lidit av och själv gått igenom?

Tro mig, jag vet exakt vad jag pratar om. Mer än de flesta!!
    Jag vet ingenting om dig och det har jag inte skrivit heller. Läs om, läs rätt.
    Däremot vet jag att du saknar elementära kunskaper i det du nu uttrycker åsikter om.
  • saltabanditen
    idiblon yes skrev 2010-06-26 19:06:59 följande:
    Personligen kan jag tycka att människor som idag klassas som sjuka faktiskt snarare visar på att de är väldigt friska och reagerar allergiskt mot ett sjukt samhälle.

Som jag säger, hur sjuk eller frisk man är borde knappast mätas i hur man mår, utan hur mycket insikt man har. Och en som mår bra kan sakna insikt.
    Får jag skaka din hand hjärtligt och länge?

Detta gillar jag...
  • saltabanditen
    Gulletroll skrev 2010-06-26 20:06:49 följande:
    Du kanske aldrig varit med om det men så är det.
    Källa på det!
  • saltabanditen
    Gulletroll skrev 2010-06-26 20:06:49 följande:
    Vi är inte slav under vår hjärna.
    Vad menar du? Att vi fungerar utan hjärna?

Ok, en mycket kvalificerad gissning är att du kommer att vara rätt död utan hjärna och en kålrot med en mycket liten hjärna.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?