Hur ansöker jag om enskild vårdnad?
Anonym (ts) skrev 2010-06-25 00:27:15 följande:
Tack för ditt svar Sirisdotter.Jag har talat med familjerättsbyrån vid två tillfällen och även några olika personer som jobbar på socialen, både privata kontakter och de jag kommit i kontakt med angående anmälan som skickades dit. Jag har fått entydigt besked att det är en vårdnadshavares ansvar att inte skicka barnet till den andra vårdnadshavaren om det kan innebära att barnet far illa, å andra sidan är det också mitt ansvar att vara behjälplig och underlätta umgänget med den andra föräldern om det är så att det inte innbär fara för barnet, och där mittemellan står jag och har absolut ingen insyn. Jag har tidigare låtit barnet åka, och bara kollat att pappan verkar vara i någorlunda tillstånd när han hämtat barnet, men nu efter samtalet jag fick av hans mamma då hon sa låt inte barnet åka dit, så tänker jag ta hennes råd.
Sen tänker jag att ansöker jag om enskild vårdnad så är det kanske precis vad som behövs för att han ska vakna till och inse att han inte kan hålla på så här och att han måste söka hjälp. Detta är vad jag innerst inne önskar och hoppas på så att barnet i bästa fall kan få sin pappa tillbaka, men hoppas jag kanske på för mycket?