Hur ansöker jag om enskild vårdnad?
Hej, jag vill ansöka om enskild vårdnad. Jag vill ha enskild vårdnad fram tills barnets pappa visar med blod- eller urinprov hur man nu gör att han är nykter och inte missbrukar. Hur ska jag gå tillväga att göra detta, behöver jag advokat och vad kan det komma att kosta mig?
Jag är så trött på detta nu, har försökt med familjerättsbyrån men då han vägrar gå dit kan de inte hjälpa, har försökt med kurator på bvc men dit vägra han också gå, försökt prata med soc då det gjordes en anmälan mot honom från barnomsorgens sida men han vägra samarbeta så de la ner det och sa bara att det var på mitt ansvar att barnen inte far illa, samtidigt som jag bad dem göra en utredning för jag har ingen insyn hur det är hos pappan men de tyckte att det måste finnas bevis (alltså barnet måste fara illa först (egen tolkning)) innan de kan tvinga på honom en åtgärd, men om barnen skulle fara illa så är det på mitt ansvar och jag har brustit i mitt föräldraskap som låtit det ske
Jag kan inte ha med denna människa att göra mer, han är sjuk, han är blandmissbrukare, otroligt manipulativ människa som jag ska behöva jaga efter hela tiden för att skriva på papper och liknande och ena stunden ska han fjäska in sig och allt ska se så bra ut så att barnet får komma dit å sen får man höra från andra (hans mamma bla) att han missbrukar igen eller fortfarande och att barnet inte ska vara där. Jag vet ingenting om missbruk, jag kan inte avgöra när den här människan ljuger eller talar sanning, barnet avgudar honom och vill dit och hatar mig om h*n inte får och jag vet inte ärligt talat vad som är mest illa för barnet och får absolut INGEN hjälp från soc eller familjerätt. Det enda jag kan tänka nu är att ansöka om enskild vårdnad så att han inte har rätt att bara hämta barnet och så jag slipper ta kontakt med den här människan hela tiden och få höra alla dessa jävla lögner när han jämt lyckas manipulera mig
Jag har ingen utbildning inom detta område, ingen chans att kunna bemöta en så sjuk människa och det här med missbruket, vart jag än vänder mig och ber om hjälp säger de bara att det är inte hit du ska vända dig, vi kan inte hjälpa dig med detta.