Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Har kvinnor inget ansvar?

Hertha skrev 2010-06-25 13:23:55 följande:
    Vet du vad, jag tror inte att pedofilen som flyttar in i trappan jämte dig kommer visa upp sitt straffregister.
    Det är möjligt att jag inte kan veta att min granne (eller någon annan i min närhet som jag inte har en relation till) inte är en våldsman, det är bla därför jag inte lämnar ut mina nycklar eller släpper in honom i huset om han skulle knacka på mitt i natten om jag är ensam hemma.

Jag skulle heller inte lämna mina barn hos grannen, av samma orsak: jag kan inte veta och det är inte värt risken.
  • Selfish Geene
    Vroooooom skrev 2010-06-25 14:15:02 följande:
    Jag hänger inte riktigt med i din tankekedja..
    Så, om jag ikväll sätter mig i bilen trots att risken för att råka ut för en rattfyllerist är större än vanligt så har jag ett ansvar om jag blir påkörd?

Och vilken betydelse har egentligen detta ansvar? Om jag inte har en enda liten skuld i ett brott som begås mot mig, varför är då detta ansvar viktigt?

Förklara gärna för jag hänger som sagt inte riktigt med i hur du tänker.
    Ansvaret är oftast ointressant ur tex juridisk synvinkel (kvinnan som medvetet exponerar sitt barn för en pedofil, är inte skyldig till de eventuella övergrepp han begår mot barnet)

Att vara medveten om sitt ansvar handlar om att, i den mån det är rimligt och möjligt, skydda sig själv och sina barn (eller människorna du ansvara för) mot faror.

Ansvaret är inte så viktigt efter ett brott har begåtts som innan det händer, då kan ansvarskänslan vara skillnaden mellan liv och död för dig eller någon som behöver dig.
  • Selfish Geene
    Plutteli skrev 2010-06-25 10:57:09 följande:
    Jag har varit prostituerad själv så jag vet precis vad det handlar om. Och med "Vanlig" menade jag icke prostituerade, hur de ser ut och beter sig i övrigt hörde inte dit. Det finns f.ö runt 10.000 gatubarn i Sverige så så ovanligt är det inte och ja självklart lever de i farligare omständigheter. Som sagt, förövaren 
    Jag ställer mig skeptisk till siffran "10.000 gatubarn i Sverige", har vi möjligen olika definitioner av vad ett "gatubarn" är för något?
  • Selfish Geene
    Vroooooom skrev 2010-06-25 14:42:57 följande:
    Jag tycker det finns en skillnad mellan att ha ansvar över sig själv och ha delansvaret i ett brott som begås mot en.
    Jag tar ansvar över mig själv genom att se till att minimera risk för olyckor och dylikt men jag anser inte att jag har ansvar i ett brott som begås mot mig. Om rattfylleristen kör på min bil så ser inte jag att jag har något ansvar i det. Om mannen är ute på krogen en helg och blir misshandlad så ser inte jag att han har något ansvar i det.

När man börjar prata om att ett offer har ansvar i ett brott så är det så lätt hänt att skulden läggs på offret. Det ska speciellt undvikas i våldtäktsfall där kvinnan redan ifrågasätts. Hon ska behöva utstå frågor om vad hon hade på sig, hur mycket hon hade druckit och hur många hon har haft sex med tidigare. Jag vill påstå att det i många fall handlar om sexmoral.
    Jag tycker att det är ett misstag att dela upp "ansvars-tårtan" (om en person har 100% ansvar, kan ingen annan ha mer än 0%, om en person är delvis ansvarig måste en annan person ha "resten" av ansvaret tills hela tårtan är fylld etc..)

Det kan inte sägas tillräckligt många gånger: Ett offer har inget ansvar i själva brottet (om h*n hade det skulle h*n inte vara ett offer per def.) men en människor har ansvar för vilka situationer de utsätter sig och andra för.

Om en kvinna blivit våldtagen (som ex i ts) har mannen som våldtar ansvar för sin handling och kvinnan har ansvar för sitt beteende, men även andra kan vara ansvariga vid den här typen av brott, tex myndigheter som inte gjort tillräckligt för att förhindra brottet eller mannens föräldrar under hans uppväxt. Det gör varken till eller från för själva skuldfrågan (mannen är naturligtvis ensam skyldig till brottet)

Man kan belägga människor med ansvar utan att belägga dom med skuld, jag gör det dagligen både för min egen del och som en del av vägledningen jag ger min son.
  • Selfish Geene
    Esther M skrev 2010-06-25 17:12:15 följande:
    Men oavsett vem som gjort vad under någons uppväxt, så  har ju inte brottsoffret något ansvar för händelsen.

Även om det är föräldrars ansvar att uppfostra sina barn, så ansvarar föräldrar inte för sina vuxna barns handlingar. Det gör bara brottslingen.

Igen, varför ska just våldtäktsoffer dela på ansvaret för brott som begås mot dem, när rånoffer, påkörda barn och offer för terrorister på flygplan inte behöver känna sig ansvariga för att detta drabbat just dem?
    tycker du inte att den som våldtar ett barn har ansvar i att barnet växer upp och förgriper sig på nya barn?
    Eller att en mamma som missbrukar heroin istället för att skydda sina barn har ansvar när barnen blir våldtagna/mördade/misshandlade av någon knarkarkompis?

Jag säger ju att man ska ta ansvar för sin egen säkerhet, överallt! Både i trafiken, på stan och i flygplan (i ett flygplan är det betydligt svårare om ens möjligt att ta ansvar för säkerheten då reglerna för hur du ska bete dig redan är minutiöst utstakade)
    Våldtäktsoffret är inte undantaget enligt mitt sätt att tänka (men enligt många andras som tycker att barnen visst ska uppmanas att se sig för i trafiken men inte att de behöver vara försiktiga gentemot främmande män, för att de "har"rätt att inte vara rädda")

Det finns goda skäl att hitta påverkbara faktorer när det handlar om att undvika att utsättas för brott (att inte äta rohypnol tillsammans med dömda sexbrottslingar är ett sätt. Visst! Du borde kunna knocka dig själv med sömntabletter och lägga dig naken i ett rum med dömda sexualbrottslingar utan att bli våldtagen, men i verkligheten är du en ansvarslös idiot om du gör det!)
  • Selfish Geene
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 16:27:38 följande:
    Fel. För det stora flertalet är det fortfarande mer riskfyllt hemma än ute. Annars skulle statistiken se annorlunda ut.
    jo för att "hemmavåldtäktsmännen" är fler, inte för att män generellt är mer benägna att våldta när de befinner sig i sina hem.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-25 17:05:59 följande:
    Selfish geene Sen skulle jag vilja veta mer om hur du resonerar kring ansvar. Vad lägger du i begreppet? Tänker då särskilt på att jag inte har något ansvar alls för att ett plan blir kapat av terrorister men om jag istället placerar mig på en parkbänk så har jag däremot ett ansvar för vad som händer mig.

Och när kan jag känna att jag inte behöver ha dåligt samvete, att jag har tagit ansvar för mitt beteende och därmed kan känna mig helt ansvarsfri vid en ev våldtäkt? Är det om min man sen 10 år plötsligt får hjärnsläpp och våldtar mig här hemma? Han har aldrig någonsin visat sådana tendenser mot mig eller någon annan tidigare. Eller har jag kanske en liten del i det för att jag hade bråkat med honom tidigare på kvällen?

Jag tycker nämligen att du är ganska inkonsekvent i ditt resonemang och skulle gärna se att du lyckas knyta ihop dina trådar.
    Jag har sagt det förr men jag antar att det inte skadar att säga det igen: Du har inte ansvar för några brott som någon annan utför, du har ansvar för att inte underlätta brottsliga handlingar (som i exemplet med flygplanet) och du har ansvar över att inte sätta dig själv i riskfylda situationer (att åka flygplan är förknippat med liten risk)
    Du måste själv avgöra vilka risker som är värda att ta, ditt dåliga samvete är alltid ditt eget

I händelse av att din man, utan att ha visat några som helst tidigare tendenser, våldtar dig, är det inget du rimligtvis borde ha förutsett.
    Men om din man tidigare är tex dömd för sexuellt våld, eller har slagit dig, då har du medvetet utsatt dig för faran och har således ett ansvar, om/när du blir våldtagen.
  • Selfish Geene
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 20:58:20 följande:
    Precis. Det går någon sjuk myt om att en kvinna aldrig kan skada en man oavsett, för han är "starkare". Right. En normalstor hund är inte lika stark som en människa och kan ändå skada en rejällt. Och hundbett är inte mycket farligare än människobett.
    En medelstor hund biter minst dubbelt så hårt som en människa, lägg till att de har tänder som är optimerade för att slita sönder kött (mot människans som mer eller mindre maler födan). Utan att vara någon auktoritet på området vågar jag påstå att ett hundbett är många gånger skadligare än ett människobett.
  • Selfish Geene
    Plutteli skrev 2010-06-25 22:45:00 följande:
    Det finns drygt 2000 gatubarn som verkligen bor på gatan, i tunnlar under stockholm bor drygt 300 av dessa, sen är de ju spridda över landet. De övriga 8000 är hemlösa, de bor oftast med sina föräldrar på olika härbergen. Jag har läst om detta via bland annat Rädda barnen och Röda korset. Någon exakt siffra finns dock inte, det är enbart uppskattningar.
    Jag har förgäves sökt informationen på röda korsets och rädda barnens hemsidor, men jag hittar inte dessa siffror någonstans. Kan du länka till en lämplig källa?
  • Selfish Geene
    Esther M skrev 2010-06-26 12:16:58 följande:
    Jag tycker att den som våldtar ett barn har ansvar för den handlingen, inte för det barnet eventuellt gör senare. Om jag skulle dra det ansvaret i en vidare mening, så är ju ingen ansvarig för det de själva gör, utan kan skylla det på tidigare gärningsmän.

Jag anser inte att det är relevant vad offret gör. Det som är viktigt i ansvarsfrågan är vad gärningsmannen gör, eftersom denne är brottslingen.

Om någon är en ansvarslös idiot är det den som våldtar någon utslagen på rohypnol.
    Håpller du inte med om att en person kan ha ansvar i en situation utan att en annan människas ansvar måste minska? (jämf. båda föräldrarna till ett barn har 100% ansvar för det, ansvaret delas inte upp 50/50)
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?