Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Har kvinnor inget ansvar?

BlommyNess12 skrev 2010-06-24 10:11:19 följande:
    Nej, du har inget ansvar för "riskbeteende" om du blir utsatt av yttre part.
    Om du kör 200 och krockar så bär du ansvar för ditt riskbeteende.
    Däremot så bär den som körde 70 på 70 vägen som du krockade med inget ansvar, även om det är ett riskbeteende att öht köra bil.
    Om högsta tillåtna hastighet är 110, klockan är 03.30 på natten och det regnar underkylt. Har du då inget ansvar för eventuella olyckor så länge du håller 110 km/h?
  • Selfish Geene
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 21:09:39 följande:
    Statistiskt sett, ja. I verkligheten, who knows.
    Jämförelsen var på tal om att det "statistiskt sett är större risk att sova naken berevid sin partner än att smälla av i en park en lördagnatt"
    I verkligheten gäller det bara om h*n lever ihop med en våldtäktsman, den som inte gör det löper minimal risk att våldtas i hemmet men betydligt större risk att våldtas i parken.
  • Selfish Geene
    Miss Cee skrev 2010-06-24 21:46:18 följande:
    Ja det finns val som är mer eller mindre intelligenta att göra. Men det förändrar inte skuldbördan på något sätt.
    Nej det gör det inte, man måste skilja på skuld och ansvar.

Om man ska vara petnoga kan en våldtäktsman vara utan ansvar om han tex är så gravt utvecklingsstörd att han inte kan ansvara för sina handlingar, men han är ändå skyldig till brottet.
  • Selfish Geene
    Esther M skrev 2010-06-24 22:33:14 följande:
    Förutsatt att du följer övriga trafikregler, nej. Vållandet baseras på vem som inte följt gällande anvisningar såväl som hastighet.
    Tycker du inte att bilister har ansvar att anpassa hastigheten efter väglaget?
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-24 21:50:20 följande:
    Jag orkar inte skriva svar på det här fler gånger. Gå till en körskola istället och ta ett eget körkort.

Det var inte jag som sa att alla män är potentiella våldtäktsmän, det var du. Jag svarade att jag vägrar att gå med på det synsättet men undrade också när jag skulle, enl din bedömning, börja se dem som det.
    Alla män som är kapabla att tvinga till sig ett samlag är potentiella (det betyder möjliga) våldtäktsmän, det betyder inte att alla män våldtar, men att den nya bekantskapen kan vara en våldtäktsman, eller så inte.

Jag väljer att betrakta alla okända män med viss misstänksamhet, till skillnad från de män jag känner väl, dom väljer jag att lita på till fullo.
    I praktiken innebär det att jag bedömer riskerna med att följa med en okänd (eller känd) man,
    j
    ag bedömer att risken att våldtas är betydligt större vid kontakt med okända män än med mina pålitliga killkompisar som jag känt i 20 år.
    Om du tror att ditt säkerhetstänk är effektivare kan jag inte säga mycket om den saken, mitt sätt har fungerat i 30 år, om det beror på tur eller att jag tar ansvar för min egen säkerhet vet jag inte men jag är övertygad om att det är bättre att ha en plan än att chansa på att ingen man jag någonsin träffar kommer att vara en av de som våldtar.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-24 23:21:08 följande:
    Skulle du vilja förklara för mig varför du hela tiden drar upp trafikregler i en tråd om kvinnors ev ansvarsbörda när de blir våldtagna? Jag förstår det liksom inte.
    Jag försöker förklara hur man kan ha ansvar för sina handlingar utan att ha skuld i brottet som handlingen orsakade. (fotgängaren har ansvar för att se sig för innan han korsar gatan, men har ingen skuld om han blir påkörd)
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-24 23:42:42 följande:
    Begränsa du ditt liv men försök inte lägga någon börda på mig. Och om den dagen inträffar, att du blir våldtagen så kan du ju hålla tummarna för att människorna som du möter kommer tänka som jag och inte som du.
    Om du känner dig tyngd av mina åsikter är det ditt problem, jag vidhåller att alla vuxna (ja, kvinnorna också) normalbegåvade människor har ett ansvar för sin egen säkerhet.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-25 00:00:40 följande:
    Dina åsikter väger inte, men jag vägrar att axla en ansvarsbörda som du försöker lägga på alla kvinnor för att det finns maktmissbrukande människor.

För tillfället flyger jag en del, det dessutom till USA, tycker du att jag ska dela ansvarbördan med terroristerna om de kapar planet och kör in i fler torn? Eller ska jag börja tänka mig för och låta bli att gå till banken? 

Visste du om att fattiga är mer brottsutsatta än medelinkomstagare. Är det ansvarslöst av dessa att inte försöka tjäna mer pengar? 
    Att sätta sig i ett flygplan är förenat med en viss (pytteliten) risk, om du väljer att flyga har du medvetet tagit risken att planet kapas/störtar etc..
    Personligen skulle jag inte avstå flygresan, jag bedömer att riskerna är så små att de är värda att tas.

Är det fattigdomen som orsakar att de utsätts för brott? Om inte föreslår jag att du lär dig att skilja mellan korellation och kausalitet
  • Selfish Geene
    Fru U skrev 2010-06-25 00:39:39 följande:
    Om ett barn blir våldtaget, har barnet då något ansvar?

Om inte, varför har en kvinna ett ansvar?!
    Därför att barn pga sin utsatthet inte kan förväntas ansvara för sin säkerhet i det fallet, däremot har barnets föräldrar ett ansvar att undvika att deras barn exponeras för tex pedofiler
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-25 00:00:40 följande:
    Dina åsikter väger inte, men jag vägrar att axla en ansvarsbörda som du försöker lägga på alla kvinnor för att det finns maktmissbrukande människor.

För tillfället flyger jag en del, det dessutom till USA, tycker du att jag ska dela ansvarbördan med terroristerna om de kapar planet och kör in i fler torn? Eller ska jag börja tänka mig för och låta bli att gå till banken? 

Visste du om att fattiga är mer brottsutsatta än medelinkomstagare. Är det ansvarslöst av dessa att inte försöka tjäna mer pengar? 
    En följdfråga till din hypotetiska frågeställning: Har du gjort något för att underlätta/möjliggöra kapningen av planet?

angående fattigdom kontra utsatthet: Om människan har haft möjlighet att påverka sin ekonomi  men medvetet avstått från att göra det, ja, då har denne ett ansvar för sin situation. Om h*n inte kunnat påverka sin situation (som ett barn som utsätts för en pedofil) kan h*n naturligtvis inte heller beläggas med något ansvar.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?