Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Har kvinnor inget ansvar?

Vi har ett ansvar för att lära våra barn om sexuella gränser.

Varför ska tjejer lära sig undvika vissa situationer? Är det inte bättre då att lära killar att bete sig som vettiga människor i de situationerna?

Är det inte bättre att vi ALLA lär oss att våldtäktsmän kommer i alla former och utseenden.

Även trevliga killar våldtar. Även din bäste vän kan våldta. Även din schysta kollega kan våldta. Även snygga killar kan våldta.

Våldtäktsmän är inte utstötta, fula killar med missbruksproblem - utan alla killar med taskig kvinnosyn är potentiella våldtäktsmän

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Självklart våldtar kvinnor och självklart blir även män våldtagna.

(bara så att ingen tror att jag inte är medveten om det, ifall nu någon missat mina femtielvatusen inlägg i den här typen av trådar)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Om ett barn blir våldtaget, har barnet då något ansvar?

Om inte, varför har en kvinna ett ansvar?!

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

ts, anser du att du hade ett ansvar i det som hände dig? Isåfall varför?

Och när hände detta?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Selfish Geene skrev 2010-06-25 08:52:38 följande:
    Därför att barn pga sin utsatthet inte kan förväntas ansvara för sin säkerhet i det fallet, däremot har barnets föräldrar ett ansvar att undvika att deras barn exponeras för tex pedofiler
    Problemet är att det inte går att undvika exponering för pedofiler eftersom de är experter på att hitta situationer där de får åtkomst till barn. De är experter på att bearbeta barn så att de kan utnyttja dem.

De utöver makt precis som våldtäktsmän, som man inte heller kan undvika att träffa - bara genom att leva.

Du ser säkerligen minst en våldtäktsman varje dag om du om tex pendlar med buss, rör dig ute på stan. Innebär det då att du anser att du utsätter dig för onödiga risker och har ett ansvar ifall du blir våldtagen?
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag vill bara påpeka att de flesta barn som utsatts för sexuellt våld INTE växer upp och fortsätter cirkeln.

De flesta utsatta barn blir inte förövare själva.

Det är en myt att de är fördärvade för livet. Skadade ja, fördärvade nej.

Lika lite som ett våldtäktsoffer har fått hela sitt liv förstört för resten av livet.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Nu känner jag att jag måste inflika en sak här och det är att när det gäller att gå över övergångsställe så är det faktiskt FORTFARANDE så att man ska söka ögonkontakt med bilförarna.

Att man har företräde som fotgängare innebär INTE att man bara kan gå rakt ut.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Man är ansvarig för den skada som sker om man bergsklättrar och trillar ner. Man är ansvarig om man åker skidor och bryter ett ben.

Man är inte ansvarig om en karljävel inte kan hålla sin kuk kvar i byxorna!

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    ViceGuy skrev 2010-06-27 22:47:52 följande:
    Är det inte bergets fel att man ramlar? Är det inte skidornas fel om man trillar?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
    ?
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    ViceGuy skrev 2010-06-27 22:52:59 följande:
    Varför lägger du allt ansvar på individen och inte på berget eller skidorna i dessa fall?

Om man aldrig nånsin är ansvarig för sin egen säkerhet när det kommer till våldtäkt, varför ska man vara det i dina exempel?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
    För att så man inte kan ta ansvar för andras aktiva handlingar.
    Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?