Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Åldersgräns vid flyg med SAS

Så fort barnet har fyllt 2 år så är det 75 % av vuxenpriset som gäller.  Barn under 2 år som sitter i knäet brukar få betala 10 % av vuxenpriset plus skatter.

Med många flygbolag så betalar man 2 års pris för barnet både på ditresan och hemresan om barnet fyller 2 år under resan. 

Om ni ska åka på en längre resa så måste ni visa sonens pass och då ska de uppgifter som ni uppgett stämma med passet så jag skulle inte fuska med detta.

Så här står det på SAS sida

" Resa med barn 2-11 år

Vad vi menar med "barn"
    Den generella definitionen av barn är en passagerare mellan 2 och 11 år (d.v.s som ännu inte har fyllt 12 år).

Barnrabatt
    Barn 2-11 år får 25% rabatt beroende på destination.
    Barn under 12 år kan endast få barnrabatt om de reser tillsammans med en vuxen över 16 år."
  • evaoregon
    Glad i hågen skrev 2010-06-21 10:54:55 följande:
    Det är inrikes och det jag tänkte var om man kan åka med en 2-åring i knät för spädbarnspris när gränsen ändå går vid 2. Hur noga dom kollar personnr och så. Det känns ju lite skit att behöva betala nästan en hel vuxenbiljett mer än om han hade fyllt år någon vecka senare...
    Kan ni inte åka innan födelsedagen?
  • evaoregon
    Elli47 skrev 2010-06-21 16:45:54 följande:
    Vet du vad TS, jag tycker att du vänder dig till en resebyrå och frågar, det kostar inget att fråga! De borde kunna ge ett korrekt svar eftersom de är vana att göra bokningar av alla de slag och vissa bokningar är svåra/omöjliga att göra själv via internet. T ex vissa erbjudanden osv.
    Jag skulle ringa till SAS och kolla reglerna eftersom de inte har någon info på sin sida om barn som fyller 2 år under resan.  Men det är helt klart värt att kolla.
  • evaoregon
    Glad i hågen skrev 2010-06-21 10:54:55 följande:
    Det är inrikes och det jag tänkte var om man kan åka med en 2-åring i knät för spädbarnspris när gränsen ändå går vid 2. Hur noga dom kollar personnr och så. Det känns ju lite skit att behöva betala nästan en hel vuxenbiljett mer än om han hade fyllt år någon vecka senare...
    Visst kan jag förstå att det inte känns kul att betala mer, men jag skulle inte fuska med informationen.  Oehört pinsamt om någon skulle märka att man fuskade.  Det verkar ju röra sig om en större summa så jag tror fuskare kan anmälas för bedrägeri.
Svar på tråden Åldersgräns vid flyg med SAS