• Glad i hågen

Åldersgräns vid flyg med SAS

Någon som vet vad som gäller för 2-åringar på SAS? Åldersgränserna är 0-2 år och 2-11 år. Är det året ut det år de fyller 2 som de flyger för småbarnspris, eller måste man betala 75% av en vuxenbiljett så fort de fyllt 2?

Vår kille fyller 2 under den period vi tänkt vara borta, betalar man i så fall bara ena vägen? Eller törs man testa att åka utan att uppge att han fyller 2?

• Svar på tråden Åldersgräns vid flyg med SAS
  • Elli47

När du bokar ska du uppge barnets personnummer. Det är från den dagen barnet fyller 2 år som du ska betala för en sittplats, många flygbolag har dock lägre priser för barn. Om han fyller år mitt i resan så betalar du bara för hemresan så att säga.

• Cia o krabaten

Från den dag de fyller 2.
    Läste på ett annat bolag att fyller barnet medan man är borta betalar man 2års pris även på ditresan. 

• evaoregon

Så fort barnet har fyllt 2 år så är det 75 % av vuxenpriset som gäller.  Barn under 2 år som sitter i knäet brukar få betala 10 % av vuxenpriset plus skatter.

Med många flygbolag så betalar man 2 års pris för barnet både på ditresan och hemresan om barnet fyller 2 år under resan. 

Om ni ska åka på en längre resa så måste ni visa sonens pass och då ska de uppgifter som ni uppgett stämma med passet så jag skulle inte fuska med detta.

Så här står det på SAS sida

" Resa med barn 2-11 år

Vad vi menar med "barn"
    Den generella definitionen av barn är en passagerare mellan 2 och 11 år (d.v.s som ännu inte har fyllt 12 år).

Barnrabatt
    Barn 2-11 år får 25% rabatt beroende på destination.
    Barn under 12 år kan endast få barnrabatt om de reser tillsammans med en vuxen över 16 år."
  • Glad i hågen

Det är inrikes och det jag tänkte var om man kan åka med en 2-åring i knät för spädbarnspris när gränsen ändå går vid 2. Hur noga dom kollar personnr och så. Det känns ju lite skit att behöva betala nästan en hel vuxenbiljett mer än om han hade fyllt år någon vecka senare...

• evaoregon
    Glad i hågen skrev 2010-06-21 10:54:55 följande:
    Det är inrikes och det jag tänkte var om man kan åka med en 2-åring i knät för spädbarnspris när gränsen ändå går vid 2. Hur noga dom kollar personnr och så. Det känns ju lite skit att behöva betala nästan en hel vuxenbiljett mer än om han hade fyllt år någon vecka senare...
    Kan ni inte åka innan födelsedagen?
  • Glad i hågen

Nej tyvärr, det är det som är så retligt. Det skiljer ju ett par tusen och ska vi åka tidigare b

• Elli47

Vet du vad TS, jag tycker att du vänder dig till en resebyrå och frågar, det kostar inget att fråga! De borde kunna ge ett korrekt svar eftersom de är vana att göra bokningar av alla de slag och vissa bokningar är svåra/omöjliga att göra själv via internet. T ex vissa erbjudanden osv.

• evaoregon
    Elli47 skrev 2010-06-21 16:45:54 följande:
    Vet du vad TS, jag tycker att du vänder dig till en resebyrå och frågar, det kostar inget att fråga! De borde kunna ge ett korrekt svar eftersom de är vana att göra bokningar av alla de slag och vissa bokningar är svåra/omöjliga att göra själv via internet. T ex vissa erbjudanden osv.
    Jag skulle ringa till SAS och kolla reglerna eftersom de inte har någon info på sin sida om barn som fyller 2 år under resan.  Men det är helt klart värt att kolla.
  • evaoregon
    Glad i hågen skrev 2010-06-21 10:54:55 följande:
    Visst kan jag förstå att det inte känns kul att betala mer, men jag skulle inte fuska med informationen.  Oehört pinsamt om någon skulle märka att man fuskade.  Det verkar ju röra sig om en större summa så jag tror fuskare kan anmälas för bedrägeri.
  • Besnik

<body>Hej! jag är 15 år gammal, jag undrar om jag får åka ensam?

• sextiotalist
    Besnik skrev 2013-07-15 16:34:53 följande:
    Självklart, vår tonåring var 13 när han åkte själv första gången, sambons barn var yngre än så, jag tror gränsen går vid 11 eller 12
  • Baryk

Men boka två skilda resor då? En på ditvägen med barn under två år, och en på hemvägen med barn som fyllt två. Eller?!

• MajaVira
    Baryk skrev 2013-07-15 16:44:51 följande:
    Men boka två skilda resor då? En på ditvägen med barn under två år, och en på hemvägen med barn som fyllt två. Eller?!
    TS har nog inte detta problem längre - tråden är över tre år gammal...
  • Anne69
    Besnik skrev 2013-07-15 16:34:53 följande:

Man får åka "själv" från 5 år, då med ledsagning. Från 12 år kan man välja om man vill ha ledsagning eller ej.
    Ett tips till er som har Eurobonus är att låta barnen åka på poängen, de betalar då bara 50%. Tex en inrikes resa som kostar 6000 poäng för en vuxen kostar bara 3000 poäng för ett barn.
Svar på tråden Åldersgräns vid flyg med SAS