Jag har inte riktigt hunnit med några långa inlägg sen sist och nu är det ju lite "bortglömt" men ändå, jag kan berätta lite om skillnader i regler mellan kommunerna.
I Sollentuna får ju som ni säger barn till föräldralediga gå 15 eller 25 h/vecka. Alla övriga har rätt till heltid, även arbetslösa.
I Sigtuna får barn till föräldralediga gå 15 h/vecka. Jag tror förskolorna får bestämma själva hur tiderna ska läggas, men på vår förskola får föräldrarna välja tid själva inom ramen kl 8-14 och max 5 h/dag. Men det funkar ju som föräldraledig, hade man varit tvungen att ha 8-11 som en del har hade jag nog blivit upprörd.
Men den största och SÄMSTA skillnaden är att om man är arbetslös har man inte heller rätt till mer än 15 timmar. Och i detta ska man även hinna med lämningar och hämtningar... Lite sjukt tycker jag att i princip alla (politiker, AF, a-kassan) menar på att arbetssökande är/ska vara ett heltidsarbete, men ändå får man bara ha barnen på fsk 15 timmar...
Siljelin: Det finns en förskola här ute på landet, vi har 6 km dit så det är inte direkt promenadavstånd, men inte som att sitta och åka till Märsta heller.
Angående katten så vet du ju vad jag tycker också...
Det där med amningen är ett intressant kapitel. Eller kan det vara så att en del barn är extra mammiga från början och det är de som oftast ammar längst..?! Noel var aldrig så mycket för amningen och slutade delvis vid 2,5 månad och helt vid 7 månader. Han har aldrig varit särskilt mammig eller pappig, är det nån han är tokig i så är det mormor. Julian ammade ju som en galnning och till skillnad från Noel så gick han upp bra i vikt utan ersättning också. Han har varit som ett plåster på mig typ hela sitt liv och vid 11 månader lyckades jag till slut lirka bort nattamningen, i hopp om att han skulle sova bättre. Men det är fortfarande jag som ansvarar för att söva om honom på nätterna, mest för att det brukar ha motsatt effekt om Johan försöker.
Camabo: Lycka till med intagningen då! Man vet aldrig, det är svårt att som utomstående ha en uppfattning om vilket nummer på reservplats som är bra eller inte... Hur många platser har programmet?
Jag ska gå sjuksköterskeprogrammet i Uppsala. Hade sökt samma men via distans (1 skoldag/vecka) i Huddinge i 1:a hand men var säker på att jag inte skulle komma in där för att det var så många sökande och bara 20 platser. Tackade till slut nej till reservplatsen där när jag analyserat praktikplatser och restider dit osv. Har ju redan en man som jobbar 6-18 eller 7-19 3 vardagar/vecka och om jag då ska sitta och åka från landet till SÖS eller Huddinge 5 dagar/vecka skulle ju barnen få vara på förskolan typ 6.30-18... Uppsala ligger ju lite bättre till härifrån.
Men hur som helst så visade det sig när 2:a urvalet var klart att jag hade kommit in i Huddinge om jag tackat ja till reserven..! Efter mitt analyserande var jag ju glad att jag inte gjorde det, men det var ändå lite intressant med tanke på att jag från början var tvärsäker på att jag inte skulle komma in där.