Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

GossipGirl skrev 2014-09-08 07:10:57 följande:

Dimmigt och höstigt ute och jag sitter precis och äter en skål med risgrynsgröt och kanel. Muuummmms!

Åh,det tror jag att barnen och jag ska äta ikväll!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Aniiee skrev 2014-09-09 13:53:05 följande:

Fråga till er som kanske går till systemet liiiite oftare än jag: FINNS det glögg på systemet än? Jag skulle behöva en flaska för att testa ett recept till min julkokbok.

Jag tror inte att det fanns här i alla fall,när jag var in för några dagar sedan.
    Men jag kan ju ha missat nå´t.
    Pigelinen skrev 2014-09-09 18:04:01 följande:

Nu är även jag på gång igen... med julfeelingen;)
    Men en fråga... någon som vet om det finns en grupp på facebook för oss julnördar? 
    Lite lat kanske men använder mest mobilen att surfa med nu och då är det så smidigt med fb;)

Här är några exempel.

https://www.facebook.com/julpyssel

https://www.facebook.com/juligen.se?fref=ts

https://www.facebook.com/pages/Jul-f%C3%B6r-alla/675815959095179
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Aniiee skrev 2014-09-09 20:52:15 följande:
    MissFrost skrev 2014-09-09 20:28:24 följande:
    Där jag bor finns det glögg att köpa redan nu Glad
    =) Jag får väl kila in på fredag och kolla. Tack!

Gör du så.

Jag ska nog kila in och kika jag med nå´n dag.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Baktakt skrev 2014-09-09 22:49:35 följande:
    Låter ganska lagom. Ännu så länge är det julbord hos endera mina, eller mannens föräldrar, så mer än något julgodis behöver jag inte leverera.

Vildingen får gärna vara med på lussebullebaket, men då måste papsen vara hemma och ta bebisen och han älskar ju också att baka, så risk för krig (Asch! Han får ta pepparkakorna. Det är mer hans grej ändå). Tänker att om man förbereder degen och bara gör halv sats, så kan kanske vildingens tålamod räcka hela baket utan att någon får ett sammanbrott.

Tänkte att adventspyntandet kan påbörjas under veckan innan, så man hinner handla ev. kompletteringar innan allt ska tändas. Sen ta en sak i veckan, ungefär som du skriver. Köpa julgran får man & storasyster göra, så plockar jag fram matta, fot, belysning och pynt hemma med lillan. Som jag längtar efter grandoften! Och pepparkaksfoften! Och glöggen! Lavendelglögg lät ju spännande

Funderade på paketkalender till stora i år, men tror det får bli en färdig prylkalender istället. Så kan jag köpa material till en åt lilla på rea och roa mig med att göra den klar inför nästa jul när jag går hemma. Sprida jobbet över året och förlänga julkänslan m.a.o.

Det märks kanske att jag är gravid och boar? ;-D
    Jag brukar också bara göra halv sats när jag bakar lussebullar och pepparkakor.
    Dels för att barnens tålamod inte ska tryta och dels för att vi inte brukar vara hemma på julafton ändå.
    Så det brukar bli mest julgodis som fixas här med.

Det där med att ta in alla ljusstakar osv lät som en bra idé.
    Maken brukar vilja skjuta upp allt till sista minuten och det gör mig lite stressad.
    Men det kan ju vara bra ifall något inte fungerar och man måste köpa nytt också.

Granen,eller rättare sagt granarna (vi brukar ha två,en inne och en i uterummet. ) brukar vi ta in några dagar före jul.
    Och de brukar vi alltid klä tillsammans.
    Men hämta dem brukar maken och svärfar göra.
    (Ja,vi brukar ha riktiga granar)

Jag tror det blir nå´n sorts prylkalender här med. Det är nog mycket ändå när man ska köpa julklappar osv till alla.

Grattis till graviditeten förresten!
    Mattias och Hannah.
  • molly50

Idag kom julkatalogen från Linea. Så nu ska jag äta lite frukost och frossa i den.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Eena skrev 2014-09-11 09:13:36 följande:
    Hos mig med! Satt igår och njöt med den och en kopp pepparkakste

Har börjat så smått och skriva på julklappslista och funderar på paketkalendern. Vet inte riktigt hur jag ska göra idag eftersom det är första året som mina barn är varannan-vecka barn... Nån annan med erfarenhet av det?
    Ja,det var så mycket fint i den som jag vill ha!
    Vad jag längtar nu!

Ja,jag ska nog också börja fundera på att skriva julklappslista. Har redan börjat fråga barnen vad de önskar sig och sonen började genast skriva en önskelista.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Eena skrev 2014-09-11 09:13:36 följande:
    Hos mig med! Satt igår och njöt med den och en kopp pepparkakste

Har börjat så smått och skriva på julklappslista och funderar på paketkalendern. Vet inte riktigt hur jag ska göra idag eftersom det är första året som mina barn är varannan-vecka barn... Nån annan med erfarenhet av det?
    Förresten,pepparkakste? Det lät gott!

Var hittade du det?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Eena skrev 2014-09-11 13:45:54 följande:
    Fick det i present förra året. Men det är köpt på en lokal saluhall här i Västerås.Jättegott!
    Ok. Då kanske jag ska kika då om jag har vägarna dit. Jag bor ju bara c.a 10 mil därifrån,men vad gör man inte.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    GossipGirl skrev 2014-09-15 14:18:15 följande:

I vintras någon gång plockade jag ihop en "jul-kasse" med alkoholfri glögg, en flaska julmust och två påsar med choklad-julskum. Nödproviant att ta fram när hösten närmade sig och jullängtan började infinna sig... Idag lade jag in julmusten i kylen, vi får se hur länge det dröjer innan jag öppnar det. :)

Åh,Vilken idé! Det ska nog jag ta och göra också!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    MammaMia74 skrev 2014-09-17 12:46:06 följande:

Idag är det 98 dagar till julafton. Någon som vet någon bra sida på nätet som säljer röda panelgardiner. Jag vill ha röda panelgardiner i köket till jul

Här är ett exempel på en sida med fina julgardiner som jag kan rekommendera.

http://www.lineahemma.se/butik/default.asp?sidvarde=7s
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!