Inlägg från: MrsTM |Visa alla inlägg
  • MrsTM

Jag längtar till jul!!!

littlemisstrouble skrev 2011-11-17 13:12:45 följande:
    På lördag åker vi till tjolöholms julmarknad. Är det fler som ska dit? Någon som har varit där nåt annat år och vet om det är bra?
    Jag ska också dit! Det blir tredje gången i år. Vädret ska ju bli kass tyvärr, synd för de har jättefin belysning mellan magasinen och slottet, samt eld-show framför slottet.

Jag tycker att deras marknad är underbar. Ett smakprov på vad som finns:
    - Café och marknadsstånd inne på slottet
    - Matmarknad i vagnskjulet
    - Slöjdmarknad i magasinet
    - Visning av gammal arbetarbostad, typ "hur man firade jul förr".
    - Körsång i slottskyrkan
  • MrsTM
    littlemisstrouble skrev 2011-11-17 13:39:08 följande:
    Jag ska ha födelsedagsfest för min man i december och tänkte duka med glittriga äpplen och röda dukar. vad ska jag man mer ha för att få julfint på borden? eller blir det kanske för mycket om jag har nåt mer än det och ljus?
    Vita linneservetter kanske? Med servettringar i antingen fattigmanssilver eller enkla av hampasnöre. Stick gärna in en liten grankvist i varje ring!
  • MrsTM
    Tussilussan skrev 2011-11-18 09:16:44 följande:
    Nästa helg är man borta så det blir å dra fram julen redan till veckan!
    När tar ni fram allt?
    Hade tänkt den 26:e från början, alltså dagen innan första advent. Men en av tjejerna i gänget som jag bjudit in på glöggmys ska flytta den helgen, så hon ville gärna att vi träffas tidigare. Så nu blir det myskväll den 24:e istället, exakt en månad innan julafton! =)

Och när det ska komma över folk på julmys måste ju allt pynt vara framme såklart! =)

Utom julgranen, eller adventsgranen snarare, vi är bortresta över jul & nyår. Granen ska jag och maken inhandla på första advent! Perfekt litet söndagsprojekt!
  • MrsTM

Igår köpte jag material till mina julgrupper. Hyacinter, mossa, floristnålar med pärlor etc. Wish me luck!

Det blev inga hemmasydda kuddfodral förresten, hittade mysigaste vinterkuddarna igår till samma pris som en meter tyg. Lurvig kudde i pälsimitation. 89 kr på Chilli!

Det viktigaste är inte att ha rätt utan att ha det bra.
  • MrsTM
    Blomsterflickan skrev 2011-11-18 14:56:09 följande:
    Hej! Får jag vara med här? Jag är oxå halvt besatt av julen ;) och ser det som den bästa tiden på året.

Jag har en del intressanta juldekorationer som jag kan visa snart när jag börjar pynta!
    Välkommen! Bara ös på med bilder! Skrattande
  • MrsTM
    JasonDamian skrev 2011-11-18 15:42:24 följande:
    Nu har jag och sambon kommit på julklappar till min far, hennes mormor och morfar samt hennes moster :D

Vi ska koka egen vitvinsglögg med saffran :D

Även slå upp det på fina flaskor och göra egna ettiketter :D
    Gött att du är inspirerad! =)

Vitvinsglögg med saffran låter gudomligt gott. Visa gärna bild på flaskorna när alltihop är klart!
  • MrsTM

Äntligen är det dags! Blir så glad när jag åker genom stan med bilen, fler och fler balkonger & fönster har julbelysning för varje dag som går. Och när jag korsar Avenyn vrider jag nästan nacken ur led för att hinna se så mycket som möjligt av den fantastiska belysningen. Flört ("Julstaden Göteborg" is da shit.)

På hemmaplan är adventspyntandet i full gång, balkongen är vinterbonad, utebelysningen på plats, och inomhus är en av fönsterbrädorna färdigpyntade. Ikväll blir det städning och pynt i långa banor, det enda som får vänta till på söndag är granen! (Vi är bortresta över juldagarna & nyår.)

Igår kväll bakade jag pepparkakor på deg som jag gjort själv, för första gången i mitt liv. (Av halvfabrikaten rekommenderar jag Skogaholms deg, den är jättebra.) Min egen deg blev lite väl kletig och svår att jobba med, så jag kan inte rekommendera receptet, men de färdiga kakorna blev jättegoda!

Imorgon blir det bunkring på ICA Maxi, här ska inhandlas glögg, julmust, saffransgifflar (Pågens minivariant, supergoda!) och kanske en och annan skumtomte. På torsdag kommer tjejgänget på glöggmys, känner mig helt säker på att jag kommer bjuda dem på den utlovade julstämningen! Skrattande

• MrsTM

Vilka julsånger är era favoriter?? Jag har många favoriter, här kommer ett axplock:

Elvis - Oh come all ye faithful
    Carola - Himlen i min famn
    Lundell - Snart kommer änglarna att landa
    Bobby Helms - Jingle bell rock

Sedan är jag otroligt förtjust i körsång, dessa sånger/psalmer är helt oslagbara när en duktig kör sjunger dem:

Joy to the world
    Lyss till änglasångens ord (Hark the herald angels sing)
    Gå sion din konung att möta
    Sions dotter lyft din panna

• MrsTM
    sassus skrev 2011-11-27 20:33:11 följande:
    Grrrr... Varför visar trean Love Actually klockan 10 en söndagkväll?? Har ju vart sugen på att se den hela helgen nu, och så går den på Tv i kväll liksom. Funderar på att ändå stanna uppe och se den, även om det kommer innebära att jag kommer va en zombie på jobbet i morgon... 
    Värdelös tid, fattar inte varför alla söndagsfilmer börjar så sent, kl 20.00 hade varit perfekt! Tur för mig att jag har Love Actually på DVD!
  • MrsTM

Det blev en fantastiskt mysig första advent för vår del, vädret höll sig i skinnet på eftermiddagen så då gick jag och maken till Kronhusbodarnas julmarknad. Köpte enorma chokladbollar på karamellfabriken. Glad

Lite senare blev det adventskonsert med inslag av "sjung med" i en av kyrkorna i stan. Och vid åttatiden blev det Love Actually på DVD! Mysigt är bara förnamnet! Tomte

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!