• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Gurkan

Här har ni en till som älskar julen och i år kommer bli första julen med barn i huset!
    julgranen (i plast är allergisk) åker upp redan första avdvent och får stå där och tindra så fint hela december. Julgardiner som värmer i mörkret och pynt som gör mig varm och glad. Glögg och pepparkakor. Julgodisbak och varm choklad. Julmat i massor (gjorde en Jansson förra lördagen och det var så gott).
    Måste börja fundera på färgtema.
    Vilken färg ska julklapparna har i år? Hur mycket snöre till måste jag köpa? Kanske rött och vitt?
    Hur ska julkorten se ut? Ska vi ta på lilleman och skicka ett sånt där kort som en del älskar och andra hatar?
    Vilket färgtema ska granen ha? Rött vitt och halm? Fast förra året hittade jag inga fina halmsaker att hänga i granen! Om någon vet var det finns så berätta gärna!

Enda smolket i bägaren är att min far och han fru har bestämt sig för att de inte vill fira jul för julmat och julklappar är dyrt så istället tar de mina två halvbröder och åker till teneriffa. Avis? Även om jag aldrig fått en resa av min far så faktiskt inte jag vill fira julen hemma! Bara väldigt besviken att de skiter i julen då det är min fars barnbarns första jul...
    Tur att jag har en härlig svärfamilj som älskar julen och en mamma som bara längtar till vi kommer juldagen och lagar kalkon tillsammans!

• 3 barns mamma84

Denna kort är tagen år 09 då vi flyttade till danmark bilden är tagen hos sambons mor ..
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • 3 barns mamma84

En riktig julgran som är tjock av sig

• 3 barns mamma84

Detta har sambons mor gjorde detta kommer vi oxå att göra hos oss
    Skit snyggt och verkligen ger jul stämmning på kvällarna kan jag lova .
  • Gurkan

Vår gran förra året!
    Rött och guld var temat.. och pyntet var mycket snyggare fördelat men med en kattunge i huset så flyttades pyntet högre och högre upp ;P
  • Mariohn
    Gurkan skrev 2010-09-24 13:33:03 följande:

Vår gran förra året!
    Rött och guld var temat.. och pyntet var mycket snyggare fördelat men med en kattunge i huset så flyttades pyntet högre och högre upp ;P
    Hahaha...jag undrar hur tusan vi ska lara oss med granpynt i år... Sonen har precis lärt sig gå och jag tror helt enkelt inte att granen kommer att få vara ifred....hmm 
  • Gurkan
    Mariohn skrev 2010-09-24 13:34:31 följande:
    Hahaha...jag undrar hur tusan vi ska lara oss med granpynt i år... Sonen har precis lärt sig gå och jag tror helt enkelt inte att granen kommer att få vara ifred....hmm 
    Min kommer vara åtta månader så risken finns att han kryper och då ligger granen i farozonen... Funderar på att sätta "stängsel" runt den
  • 3 barns mamma84

Vi har en katt på1år vet inte vad han gör.
    Vi har en kanin som springer runt ibland (har bur)
    Vi har en på 5år som är snäll
    Vi har en busig 2åring haha
    Och sen en nyfödd bebbe somligger stilloch bara njuter sen
    Så vi kan nog kanske klara oss att ha kulorna och julgranen i fred haha

• Mariohn
    Gurkan skrev 2010-09-24 13:43:54 följande:
    Min kommer vara åtta månader så risken finns att han kryper och då ligger granen i farozonen... Funderar på att sätta "stängsel" runt den
    Hahaha "här i buren har vi vår gran" :´) haha
  • Bonanza

Har aldrig haft något egentligt problem med granen oavsett ålder på ungar eller mängd katter. Bara att hålla efter och hålla koll. Lite spring blir det ju, men det blir bra till sist.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!