• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Elsis

Emily, jag har också Sagovärld, köpte den i London före jul för två år sedan, och tvingade sambon, svägerska svärmor och lillasyster m familj att se den på juldagen. Lillasyster behövde förstås inte tvingas, inte hennes då sju månader gamle son heller. I år ska jag testa med dottern, hon kommer att vara 15 mån vid jul.

• Himmelsblå

vilket datum gör Ikea jul?

Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • littlemisstrouble
    Thegran skrev 2010-09-23 18:09:08 följande:
    åh, trolltyg i tomteskogen har vi kvar på vhs :) Såå bra!
    våran vhs var det nån klant som spelade över men nu har jag den på skiva efter många om och men
    Planering är a och o......
  • Bjornis
    Himmelsblå skrev 2010-09-23 21:09:07 följande:
    vilket datum gör Ikea jul?
    Vecka 39-40! Alltså nästa och nästnästa vecka. Kommer nog mest STÅ klart för kund under v 40... Det är dock skillnader på varuhus och varuhus. Alla bygger lite olika. Men inom ett par veckor borde det som sagt börjat dyka upp en hel del julsortiment och julats till i husen!
  • Mettan69

Jag lyckades "komma över" filmen trolltyg i tomteskogen för två år sedanoch blev överlycklig. Sonen var då fyra år och han älskade den lika mycket som mamma. Jättemys. Hjärta

I år skall vi ändra lite på våra jultraditioner när det gäller pyntandet. Vi brukar sätta upp stjärnor och stakar, byta till juldukar och juldukar vid advent. Sen så tar vi fram tomtarna/pyntet en vecka före julafton och klär granen dagen innan. I år åker alla tomtar upp till advent och granen kommer vi klä en vecka innan. Tröttnar ganska snabbt på allt när julen är över men känner samtidigt att jag inte fått njuta av tomtarna och granen tillräckligt. Så i år åker allt fram tidigare och skall njutas av längre. Detta gör ju även att sista veckan blir lite lugnare. Tomte

• LitenJenny

Hej på er! Jag följer tråden i tysthet men var bara tvungen att lägga in att på Ikea i Linköping har det redan  kommit in lite julsaker.. Var där för ett par veckor sedan och köpte en ljusslinga.

Älskar att läsa om era traditioner och "mystips", så fortsätt skriv! :P 

• 3 barns mamma84

Tänkte på när ska ni börja ta fram jul pynt i år vi alla om är gravida och får i dec ..
    Jag tänkte faktist gå till gembro och se om domhar gammla jul saker att köpa och sen ha dem i en låda fram tills slutet av november ca 22 nov då jag fyller år.
    Sen julbaka någon gång i nov och göra lite mysigt då.
    Julgram blir då det är dags för dem att komma.
    Måste oxå beställa gardiner som är liet röda och vita

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • Squirrel Nutkin
    carwho skrev 2010-09-23 15:41:06 följande:
    Ja men åååh - vars fick du tag i den?? Har du någon länk??  Jag har saknat den!! Såg den ALLTID när jag var liten!!
    lokisse skrev 2010-09-23 16:45:08 följande:
    jag med vill oksa ha länk!
    Jag är lite osäker på om det är ok enligt forumsreglerna att lägga ut en sån länk, men om ni kollar på Isohunt så finner ni det ni söker.
    Life's a journey, not a destination!
  • Annanym

Åh vad roligt med fler bebisar på gång i tråden. (Ja, inte bokstavligt talat då. ) Det blir en fin jul i år det är jag säker på!

• 3 barns mamma84
    Annanym skrev 2010-09-24 12:14:52 följande:
    Åh vad roligt med fler bebisar på gång i tråden. (Ja, inte bokstavligt talat då. ) Det blir en fin jul i år det är jag säker på!
    Hehe när har du BF datum ?
    Jag har 21 dec
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!