Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Koppkaka skrev 2015-03-02 16:58:12 följande:
    Och jag njuter av att der börjar våras äntligen smile2.gif
    Våren verkar ha glömt av sig här. Andra dagen idag när snön öser ner.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Bekännelse: Jag har börjat göra noteringar för idéer till jul 2015... (säg inget till sambon ;P).

• fluu
    Koppkaka skrev 2015-04-17 23:51:37 följande:
    Och jag är glad för att nästa vinter och jul ännu är långt bort. Snart sommar, wohooo!!! smile1.gif

I oktober börjar jullängtan dyka upp för mig.
    Det är iofs jag med, vill ha vår, sommar och ljus! Men lite jullängtan ändå.
  • fluu
    Eleonor01 skrev 2015-07-01 04:30:28 följande:
    Nu är det inte många månader kvar till allt bestyr börjar å i år kommer jag att vara höggravid om allt vill sig väl. Så jag har redan fått en tjuvstart på julklappsutdelningen. Önskar er alla en go semester
    Grattis!
  • fluu
    MissFrost skrev 2015-07-15 10:28:59 följande:
    Det är egentligen alldeles för tidigt,eller inte, Jotex har en julkatalog online redan. Ska tjuvkika lite Flört
    Åh! Jag brukar inte handla där, men jag är så otroligt julsugen i år(planeringen började i april, det är tidigt även för mig, och jag har redan börjat köpa julklappar och knåpa ihop paketkalendern) att jag nog måste kolla lite jag med ;) Har tröttnat på sommaren helt och längtar till hösten.
  • fluu
    Minnie7 skrev 2015-07-15 20:22:03 följande:
    Hur brukar ni göra er paketkalendee? 24 st, ett varje söndag, färdig kalender- typ lego eller annat smart?
    Jag kör på samma vis som när jag var liten. 24 små paket och kalendern har min pappa virkat/broderat/vadfandetnuheter.
  • fluu
    Aniiee skrev 2015-07-16 20:26:38 följande:
    Hoppar in i tråden och konstaterar att den lever lite smått. Jag håller på att gå igenom en låda med utklippta recept (allers, mersmak, hemmets journal odyl) och har träffat på ett lager julrecept. Kom att tänka på den här tråden =)

Bara ett halvår kvar till jul,och jag kaaaaanske får en jättebra julklapp. Min läkare sa nämligen idag "om du fortsätter så här kan vi friskförklara dig till jul." Så det är väl bäst att jag fortsätter så här =P
    Håller tummarna!
  • fluu
    Florimell skrev 2015-07-28 09:21:41 följande:
    Härligt Aniiee! smile2.gif Fråga till samtliga, hur ser er förberedelsetid ut inför julen? När göra köttbullar, baka, fixa etc? Någon som har ett tidsschema? :)
    Förberedelserna ser olika ut beroende på när jag börjar. Oftast börjar jag i början av september(men i år blev det rekordtidigt - i april). Men jag brukar börja handla lite julklappar och prylar till paketkalendern i typ juli och så köper jag lite varje månad så kan decembers löner läggas på maten.
    Under hela hösten håller jag på med julens meny och provpakar och provlagar bakverk och mat.
    Jag gör alltid detaljerade listor så att jag vet när julkort ska köpas, skrivas och postas. När svärfar ska komma med granen, när lucialjus, julgransslinga, adventsljus måste kollas, när granen ska kläs, när och vad som ska städas och av vem osv. 
    Pepparkakor och lussebullar för hela julen bakas precis innan första advent. Köttbullar och småkakor till själva julafton bakas i början av december och fryses in. Sean fortsätter jag så under december och förbereder maten lite i taget om det är möjligt.
    En vecka innan jul storpyntar jag och sedan storstädar för att sedan helt kunna fokusera på maten, godiset och julfriden. Eftersom vi ofta har julen här så får sambon sedan ytstäda lite dagen innan julafton.

• fluu
    Eleonor01 skrev 2015-07-28 09:51:42 följande:
    Skalade precis två clementiner..... Oj vad det doftade jul:)))
    Åh, mys! Igår åt vi potatis, fisk och äggsås med kryddpeppar på, det var också jul över det!
  • fluu
    Florimell skrev 2015-07-28 11:19:43 följande:
    Har du något bra recept på någon julig sallad? Eller några? Är lite trött på "vanliga" julmaten och hade velat spejsa till bordet lite i år! Efterrätter? Vi körde saffranspannacotta förra året, med gröt som komplement men kände att jag inte riktigt var nöjd...
    Massor;)

Varje år så gör jag grönkålssallad: 250 g färsk grönkål, 4 äpplen av syrlig sort, 1 burk cannellinibönor, 50 g valnötter. Dressing: 1 pressad vitlöksklyfta, 1 msk dijonsenap, 1 msk äppelcidervinäger, 3 msk olja, salt och peppa efter behag.

Har också haft.

Rödkålssallad: 400 g rödlål, 12-mask vinäger( till kokning av rödkålen), 3 apelsiner, 50 g hasselnötter(kan rostas före). Dressing: 1 msk vinäger, 2 tsk dijonsenap, 3 msk olja, salt och peppar efter behag.

Julsallad: 100 g rödkål, sakt, socker, 3 apelsiner, en halv rödlök, syrligt äpple, ett halvt romansalladshuvud, 1 msk flytande honung, 2 msk vitvinsvinäger, peppar, 1 dl rostade valnötter. Dressning: 1 dl naturel yoggi, 1 msk flytande honung.

Orange sallad: 400 g strimlade eller slantade morötter, 2 apelsiner. Dressing: 2 msk citronsaft, 2 msk olja, 1 tsk socker, 1 riven vitlöksklyfta, 1 tsk spiskummin(eller lite mindre om man vill ha det mildare), 1 tsk torkad mynta(helst), 2 krm cayenne, salt och peppar efter behag.

Jag gör en hel del annorlunda grejer eftersom vi är allergiker och jag inte äter kött så i inlägg 11175 kan du läsa vad vi hade för vegetarisk mat på julbordet förra året.

Riktiga efterrätter har vi inte på själva julafton(men vid advent ibland) utan då kör vi på en slags buffé av bakverk och godis så att alla gillar något. Men en julig efterrätt jag gillar är saffranspudding(gör en sats risgrynsgröt och koka med 1-3 kanelstänger. När den är färdig så blanda i ett ägg, 1-2 paket saffran och eventuellt en nypa socker och något mer stänk kanel i. In i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter. Den ska ha fått en gyllenbrun yta, men inte blivit bränd. Servera med sylt, grädde eller bär.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!