Florimell skrev 2015-07-28 11:19:43 följande:
Har du något bra recept på någon julig sallad? Eller några? Är lite trött på "vanliga" julmaten och hade velat spejsa till bordet lite i år! Efterrätter? Vi körde saffranspannacotta förra året, med gröt som komplement men kände att jag inte riktigt var nöjd...
Massor;)
Varje år så gör jag grönkålssallad: 250 g färsk grönkål, 4 äpplen av syrlig sort, 1 burk cannellinibönor, 50 g valnötter. Dressing: 1 pressad vitlöksklyfta, 1 msk dijonsenap, 1 msk äppelcidervinäger, 3 msk olja, salt och peppa efter behag.
Har också haft.
Rödkålssallad: 400 g rödlål, 12-mask vinäger( till kokning av rödkålen), 3 apelsiner, 50 g hasselnötter(kan rostas före). Dressing: 1 msk vinäger, 2 tsk dijonsenap, 3 msk olja, salt och peppar efter behag.
Julsallad: 100 g rödkål, sakt, socker, 3 apelsiner, en halv rödlök, syrligt äpple, ett halvt romansalladshuvud, 1 msk flytande honung, 2 msk vitvinsvinäger, peppar, 1 dl rostade valnötter. Dressning: 1 dl naturel yoggi, 1 msk flytande honung.
Orange sallad: 400 g strimlade eller slantade morötter, 2 apelsiner. Dressing: 2 msk citronsaft, 2 msk olja, 1 tsk socker, 1 riven vitlöksklyfta, 1 tsk spiskummin(eller lite mindre om man vill ha det mildare), 1 tsk torkad mynta(helst), 2 krm cayenne, salt och peppar efter behag.
Jag gör en hel del annorlunda grejer eftersom vi är allergiker och jag inte äter kött så i inlägg 11175 kan du läsa vad vi hade för vegetarisk mat på julbordet förra året.
Riktiga efterrätter har vi inte på själva julafton(men vid advent ibland) utan då kör vi på en slags buffé av bakverk och godis så att alla gillar något. Men en julig efterrätt jag gillar är saffranspudding(gör en sats risgrynsgröt och koka med 1-3 kanelstänger. När den är färdig så blanda i ett ägg, 1-2 paket saffran och eventuellt en nypa socker och något mer stänk kanel i. In i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter. Den ska ha fått en gyllenbrun yta, men inte blivit bränd. Servera med sylt, grädde eller bär.