• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • versan
    Mariohn skrev 2010-09-15 20:11:16 följande:
    Nu minns jag den tredje november förra året. Jag hade precis precis krystat ut min underbara lilla son. Jag pratade med mamma i telefon och grät av lycka medan de sydde ihop mig. De lade honom på mitt bröst och M och jag satte oss och bara tittade på vårt lilla mirakel. Precis när personalen hade gått ut ur rummet klockan EXAKT 23.00 på kvällen och det var släckt i rummet plingade telefonen. Det var mamma (som vet vilken julfantast jag är) som skrev "titta ut genom fönstret gumman".  Då föll årets första snö stillsamt över Lund. Det var nog den lyckligaste stunden i mitt liv. *bölar lite* 
    Sällar mig till skalan av julfantaster.

Får rysningar & en tår i ögonvrån av din berättelse.
    Gud så fin.
  • Elsis

Mariohnym, det låter härligt med Lunds första snö samtidigt som du hade en helt ny liten son. Själv gladde jag mig åt den första frostmorgonen ett par dagar efter min dotters födelse. Att sitta och mysa med lilla bebisen när det ljusnar ute och marken glittrar vit av frost var inte heller så dumt, åtminstone inte med tanke på att det bara var slutet av september.

• Mariohn
    versan skrev 2010-09-15 20:24:42 följande:
    Sällar mig till skalan av julfantaster.

Får rysningar & en tår i ögonvrån av din berättelse.
    Gud så fin.
    Jag kan krydda den med lite tårdryp till...För några år sedan dog min farfar 64 år gammal utan förvarning. Han gick och lade sig och hjärtat stannade. Han vaknade aldrig mer. Den 18:e december.  Farmor försökte förtvivlat få igång hjärtat medan ambulansen kom men det gick inte. Den natten ringde farmor klockan 24.00. Då hade pappa ringt henne och berättat att vår son hade kommit. Hon ville bara säga "Nu är jag lycklig igen och kan sova gott". DÅ stortjöt jag som om jag var 2 år och hade tappat godispåsen i brorsans mun!!! 
  • annika11

trillade in i tråden längtar också till julen så mysigt vill ju börja jula nu.
    funderade häromdagen på om jag kunde börja med julgodiset men kom på sen att antingen så blir det gammalt eller så blir jag tjock tror mer på det senare så det får vänta ett tag till.
    är det någon som vet var man kan köpa en vit plastgran en glittrig ville ha en förra året men var för sent ute så tänkte börja leta i tid i år.

livet är en dans på rosor en dans med svåra steg
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-09-15 20:11:16 följande:
    Nu minns jag den tredje november förra året. Jag hade precis precis krystat ut min underbara lilla son. Jag pratade med mamma i telefon och grät av lycka medan de sydde ihop mig. De lade honom på mitt bröst och M och jag satte oss och bara tittade på vårt lilla mirakel. Precis när personalen hade gått ut ur rummet klockan EXAKT 23.00 på kvällen och det var släckt i rummet plingade telefonen. Det var mamma (som vet vilken julfantast jag är) som skrev "titta ut genom fönstret gumman".  Då föll årets första snö stillsamt över Lund. Det var nog den lyckligaste stunden i mitt liv. *bölar lite* 
    Men herre...gud. Helt fantastiskt. Jag bölar lite också faktiskt.

Lund är för övrigt en otroligt fin stad och sist jag var där sade jag till mig själv att det nog är väldigt mysigt på julen just.  
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mariohn
    Mad as snow skrev 2010-09-15 20:46:51 följande:
    Men herre...gud. Helt fantastiskt. Jag bölar lite också faktiskt.

Lund är för övrigt en otroligt fin stad och sist jag var där sade jag till mig själv att det nog är väldigt mysigt på julen just.  
    Det är svinmysigt. Däremot har de den kassaste julskyltningen EVER Om du någonsin är i Lund får du gärna säga till om du vill dricka en kopp te, fika och prata om livets mysigheter  
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-09-15 20:50:05 följande:
    Det är svinmysigt. Däremot har de den kassaste julskyltningen EVER Om du någonsin är i Lund får du gärna säga till om du vill dricka en kopp te, fika och prata om livets mysigheter  
    Ja gärna. Vi blev väldigt förtjusta i Lund och Malmö när vi var nedåt i landet sist och jag åker gärna dit fler gånger. Och fikar med dig och tittar på...kass julskyltning.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Bonanza

Jag mår så dåligt över att behöva fira den här julen utan min älskade morfar, men jag hoppas att det ska gå bra ändå. (Han dog för två veckor sen) Min syster med sambo kommer vara med den här julen vilket de inte var förra året och jag tror att det kommer göra julen enormt mysig.

Tror ni att vi kan hoppas på lika mycket snö i år?

• Elektra82
    Mariohn skrev 2010-09-15 20:29:49 följande:
    Jag kan krydda den med lite tårdryp till...För några år sedan dog min farfar 64 år gammal utan förvarning. Han gick och lade sig och hjärtat stannade. Han vaknade aldrig mer. Den 18:e december.  Farmor försökte förtvivlat få igång hjärtat medan ambulansen kom men det gick inte. Den natten ringde farmor klockan 24.00. Då hade pappa ringt henne och berättat att vår son hade kommit. Hon ville bara säga "Nu är jag lycklig igen och kan sova gott". DÅ stortjöt jag som om jag var 2 år och hade tappat godispåsen i brorsans mun!!! 
    Men ah, nu fick jag tarar i ögonen...
  • Mariohn
    Bonanza skrev 2010-09-15 20:52:57 följande:
    Jag mår så dåligt över att behöva fira den här julen utan min älskade morfar, men jag hoppas att det ska gå bra ändå. (Han dog för två veckor sen) Min syster med sambo kommer vara med den här julen vilket de inte var förra året och jag tror att det kommer göra julen enormt mysig.

Tror ni att vi kan hoppas på lika mycket snö i år?
    Beklagar verkligen  Det gör ont som tusan. Vart bor du? :)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!