• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • RiaRa
    Squirrel Nutkin skrev 2010-09-15 11:36:27 följande:
    Wii! Nu har jul-grejerna kommit till Jotex!
    Tack för tipset. Suktar efter en massa saker.... Tomte
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-09-15 19:02:07 följande:
    Du och jag madass Löven här utanför är färgglada och allt är en nedräkning till julen. Det blir mörkt MÄRKBART tidigare för varje dag som går och till helgen flyttar vi till underbara lilla huset...Gissa om jag handlar höstinredning, värmeljuslyktor, målarfärg, trägolv! m m mm
    Ha ha ha, det är så sjukt men jag grinar nästan av det här. 
    Ja, det är ett påhopp.
  • M C

Mmmm, julen! Älskar hösten, det blir mörkt, man får tända ljusen, börja kolla på julklappar, köpa mer inslagspapper, göra nya fina arr i blomsterkrukorna!
    Åååå, imorgon ska jag köpa lite blommor tror jag! Ljug, nån sån där kål, nåt städsegrönt. Mmm, fint!
    Mossa? Hm, kanske.
    Har stickat 3 bäbismössor, en barnmössa (var inte tänkt som det, men...) två vita till mig och en liten basker.
    Jag älskar det här!

Åh, jag måste fixa lite schyssta grejer till vardagsrummet! Brunt och lila tror jag, det blir snyggt.

*längtar*

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Mariohn
    Mad as snow skrev 2010-09-15 19:13:52 följande:
    Ha ha ha, det är så sjukt men jag grinar nästan av det här. 
    Jag också och det luktar brända löv och snart ryker det ur munnen när man andas på kvällspromenaden <3<3<3<3<3<3 
  • Mariohn
    M C skrev 2010-09-15 19:22:26 följande:
    Mmmm, julen! Älskar hösten, det blir mörkt, man får tända ljusen, börja kolla på julklappar, köpa mer inslagspapper, göra nya fina arr i blomsterkrukorna!
    Åååå, imorgon ska jag köpa lite blommor tror jag! Ljug, nån sån där kål, nåt städsegrönt. Mmm, fint!
    Mossa? Hm, kanske.
    Har stickat 3 bäbismössor, en barnmössa (var inte tänkt som det, men...) två vita till mig och en liten basker.
    Jag älskar det här!

Åh, jag måste fixa lite schyssta grejer till vardagsrummet! Brunt och lila tror jag, det blir snyggt.

*längtar*
    *klär MC i luciakrona och tvingar henne att sjunga lusse lelle* 
  • Mad as snow
    M C skrev 2010-09-15 19:22:26 följande:
    Mossa? Hm, kanske.
    Jag älskar det här!

*längtar*
    Den här tråden är den enda riktigt snälla tråden på hela FL. Här doftar allt bara vanilj och kanel och pepparkakor och hyacinter och höstlöv och...som snö doftar strax innan den faller.

*kramas*  
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mariohn
    Mad as snow skrev 2010-09-15 20:06:30 följande:
    Den här tråden är den enda riktigt snälla tråden på hela FL. Här doftar allt bara vanilj och kanel och pepparkakor och hyacinter och höstlöv och...som snö doftar strax innan den faller.

*kramas*  
    Finns det något mysigare än när man går ut riktigt riktigt tidigt på morgonen första natten det ahr snöat ordentligt? Inga fotspår syns till och det knarrar under skorna. Alla ljud är dämpade och det blåser lite snöflingor i ansiktet. 
  • Mariohn

Nu minns jag den tredje november förra året. Jag hade precis precis krystat ut min underbara lilla son. Jag pratade med mamma i telefon och grät av lycka medan de sydde ihop mig. De lade honom på mitt bröst och M och jag satte oss och bara tittade på vårt lilla mirakel. Precis när personalen hade gått ut ur rummet klockan EXAKT 23.00 på kvällen och det var släckt i rummet plingade telefonen. Det var mamma (som vet vilken julfantast jag är) som skrev "titta ut genom fönstret gumman".  Då föll årets första snö stillsamt över Lund. Det var nog den lyckligaste stunden i mitt liv. *bölar lite* 

• pensé

Sällar mig till skaran som julälskare! Men även min man har förbjudit mig att börja ännu......
    Däremot märker jag att han blir lite mysigare och mer avslappnad för varje jul vi firar och speciellt nu när vi har barn - snart gillar han nog också julen och för ett par år sedan köpte han själv 2 julpynt som dessutom kostade en del!

Jag har beställt några grejer från en jultidning så lite har jag ju tjuvstartat, men annars tänkte jag vänta lite till och koncentrera mig på höstmys, pumpor och tända ljus ett tag till.

Vellingeblomman som det pratades om innan i tråden är underbar. Vi bodde nära för 2 vintrar sen men bor nu i Småland men funderar skarpt på att köra ner innan jul, för barnens skull (eh...jo visst....!)

Pepparkakor är det väl absolut godkännt att tjuvstarta med så det ska jag snart göra. Är glutenintollerant och bakar egna, men degen är ändå godast!

Skönt att ha hittat en tråd där jag hör hemma :)     TACK!

• Mariohn
    pensé skrev 2010-09-15 20:20:10 följande:
    Sällar mig till skaran som julälskare! Men även min man har förbjudit mig att börja ännu......
    Däremot märker jag att han blir lite mysigare och mer avslappnad för varje jul vi firar och speciellt nu när vi har barn - snart gillar han nog också julen och för ett par år sedan köpte han själv 2 julpynt som dessutom kostade en del!

Jag har beställt några grejer från en jultidning så lite har jag ju tjuvstartat, men annars tänkte jag vänta lite till och koncentrera mig på höstmys, pumpor och tända ljus ett tag till.

Vellingeblomman som det pratades om innan i tråden är underbar. Vi bodde nära för 2 vintrar sen men bor nu i Småland men funderar skarpt på att köra ner innan jul, för barnens skull (eh...jo visst....!)

Pepparkakor är det väl absolut godkännt att tjuvstarta med så det ska jag snart göra. Är glutenintollerant och bakar egna, men degen är ändå godast!

Skönt att ha hittat en tråd där jag hör hemma :)     TACK!
    Åh vellingeblommans julpromenad! underbara upplevelse. I år ska vi på tivolis julskyltning. Vi ska bjuda in släkt och vänner och be alla att bjuda med sin släkt och sina vänner bara för att se hur många vi kan bli! .-D
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!