Åh, älskar att börja min morgon på jobbet med att läsa ifatt i den här tråden och känna julstämningen
Ska väl också dela med mig av våra traditioner. Personligen gillar jag egentligen innan bäst, från mitten av november med alla förberedelser och mys. Bästa traditionen om jag ska välja en specifik dag är nog första advent. Då bjuder vi hem en hel drös med vänner, förra året var vi 40 vuxna och tjogo barn vilket blev lite väl många men det är svårt att begränsa sig... Bjuder ju alltid samma som förra året plus några nya vänner som dykt upp under året. Får se om vi kan stryka nån i år...
Men som sagt, vi bjuder alltid hem våra vänner till första advent. Jag tycker det är en härlig anledning att verkligen komma igång med julbak och pyntning redan i mitten av november. Ordnar en massa plock, pepparkakor, saffransbullar, julgodis, fyllda dadlar, ostbollar osv. Och sen några olika sorters glögg. Eldar en brasa, spelar julmusik och bara umgås med människor man gillar.
23:e gör vi inget jättespeciellt. Min svärfar och svägerska är på plats (de bor 60 mil från oss så de kommer alltid upp 22:e eller 23:e). Vi fixar det sista, skinkan och sista klapparna och resten av dagen går åt till att leka i snön, gå nån promenad och bara umgås.
24:e börjas dagen med sista klappen i adventskalendern. På förmiddagen är jag mest i köket och förbereder för till tolv kommer min syster, bror och systerdotter med familj och vi äter en lång jullunch tillsammans. Efter det är det Kalle med lite julgodis för dem som orkar. Lagom till Kalle är slut kommer jultomten (vår granne). Efter julklappsutdelningen åker de som inte bor över hos oss hem och på kvällen spelar vi sällskapsspel, äter skinksmörgås och godis och umgås.