Jag längtar till jul!!!
Börjar bli dags att fundera på julklappar till jobbet och i förra veckan skickade jag ut inbjudan till julfest
Börjar bli dags att fundera på julklappar till jobbet och i förra veckan skickade jag ut inbjudan till julfest
Oj, vad ni är igång och skriver!
Jag har börjat inse att det är hög tid att fixa paketkalender. Någon som har några roliga tips till det? Barnen börjar bli större vilket gör det både lättare och svårare kan jag tycka. Min stora är pojke 9 år och lillasyster 6 år.
En av mina favo är polkagris och pepparkaka
Slajm och fröpåse stjäl jag nog rätt av. Har kört några år nu så blir lätt liknande saker varje år. Julgranspynt brukar jag också alltid ha något. Och någon ny pepparkaksform. Känns roligt då det är kopplat till en aktivitet. Sen köper jag alltid någon ny julfilm. Den får inte plats i kalendern men då kör jag skattkarta. Brukar uppskattas. Och pysselsaker går alltid hem. Förra året hade Panduro billiga julgranskulor att måla själv. Jättekul!
Hos oss säljer de lussekatter på maxi nu. Men måste erkänna att jag är lite för mycket traditionalist för att uppskatta det. Även om jag älskar julen blir jag mest irriterad när sånt kommer för tidigt. Däremot julprydnader och jultidningar blir jag glad av, planera gör jag gärna tiiidigt.
Jag hade tantlunch idag(dvs lunch med mamma, mormor, moster, dotter och kvinnlig kusin). Körde jultema med rödkålssallad och kyckling/marinerad tofu till lunchen och pepparkaksmums till efterrätt.
Har också börjat fundera på det här med julpyssel. Förra året pysslade vi egna julkort, men i år är jag sugen på något annat. Kanske pyssla en egen krans till dörren. För några år sedan gjorde vi en krans av lussebullar så kanske något sånt. Eller om man ska göra något med granris eller så.
Bild finns nog på google. Jag har tyvärr inte beskrivningen till hands, men jag minns att vi tog en sådan där ståltrådsgalge som vi "trädde upp" och sedan formade som en krans. Trädde på lussebullar och snörpte ihop galgen igen och knöt en rosett vid kroken. Sedan lackade vi lussebullarna så att de skulle hålla längre.
Fatta att det är bara 4 veckor kvar tills 1:a advent...Yay!
Bra det att du börjar få rutin på det. Jag har 9 stycken paket klara än så länge
Är det någon som har tips på bra julfilmer för barn? Brukar alltid ha några filmer i paketkalendern.
Haha, jag har visst bara 8 paket. Öppnade en kartong (lägger smågrejor i små kartonger innan inslagning), den var helt tom
Massor....
arthur christmas (arthur och julklapssrushen) ETT MÅSTE!
Disney's A christmas carol från 2009
Musses julsaga
Mickey's once/twice upon a christmas
ensam hemma 1 och 2
The santa clause
Santa clause the movie
A christmas story
Polarexpressen
How the grinch stole christmas från 1966(?)
De flesta av dessa finns dubbade till svenska, och är för lite olika åldrar.
sen vill jag lägga till ett par svenska.
Astrid Lindgrens jul (klipp från astrid lindgrenfilmer)
astrid Lindgrens novellfilm "Nånting levande åt Lame-kal" (tyvärr verkar det som att den enda versionen som finns har ett par minuter av förstört ljud....)
Ett helt gäng julkalendrar från 80- och 90-talet. även dagens ungar uppskattar dem. "Min" 8-åring ser mycket hellre dem än de som kommit de senaste 8 åren, med ett par undantag.
Idag blev jag klar med barnens paketkalendrar. Drack glögg, lyssnade på julmusik och slog in paket. Så nu känner jag äntligen att julkänslan är här igen. Jag har varit lite svårstartad i år.
Så nu är det dags att börja baka inför första advent. Någon som har några roliga förslag på fika/snittar?
Hos oss kommer varken paradis eller alladin in. Jag bakar så mycket att det känns onödigt med något som ändå inte är lika gott
Sött: Saffransmazariner, apelsin- och chokladrugelach, blondies med krossade polkagrisar, ett urval tryfflar eller praliner (eller båda), julwhoopies, kak-käppar, klenäter, juliga thumb prints, juliga chocolate chippies..... kan hålla på i en evigh känner jag, så stannar där....
Mer matigt: Ost- och skinkbullar, gärna på vörtbrödsdeg. Men sen tog det stopp för tillfället för jag har nog för mycket sötsaker i skallen =P
Såg julkalendern med barnen i morse och måste säga att jag är positivt överraskad såhär långt. Var lite skeptisk efter förra årets fullträff men det här verkar helt klart lovande!
Yes! Satt precis och kollade upp hur första advent ligger i år och började fundera på min årliga fikabjudning.
Har precis kommit hem från en veckas semester i Italien så NU är jag redo för jul!
Började idag fundera på årets paketkalender. Sonen är 11 i år, något som har tips på grejer till en sån halvstor kille? Min dotter är 8 så hon känns betydligt lättare att hitta relativt billiga smågrejer till.
Visst borde vi väl även snart få veta vad de tänker till årets julkalender på teve? Eller är det till och med så att någon här redan vet? Läste igenom sista tio sidorna som ni skrivit men kanske har jag missat mer än så...
Julkalendern brukar presenteras lite smått redan i februari/mars. I år heter den "Panik i Tomteverkstan". Pernilla Wahlgren och Per Andersson i huvudrollerna.
Från Johanna Gårdare, programchef på SVT, genom Metro Mode: