Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Jennie med ie skrev 2016-11-06 17:54:19 följande:
    Troligen

Jag har köpt julgranskulor idag som tröst för att vi måste sluta med riktig gran p g a allergier. I år ska det för första gången bli vita kulor. Vitt och silver blir det i granen i år. Och vitt är en av de få färger jag inte haft tidigare
    Yeah... nästan klar, dessutom =/

Vi måste köpa julgranskulor..... Vitt är väl bra. Snökulor =P
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-11-06 22:22:16 följande:

Mitt färgtema är vitt/silver/grått/svart.
    Och grönt och brunt såklart. Så att man kan ha själva granen och pepparkakorna

Jag köpte ljusstakar igår. Dessvärre inte de jag tidigare nämnde och visade bild på. Gillade dem inte irl. Köpte från samma märke dock, men mycket billigare - på COOP! Hör och häpna. De sålde även sådana som på bilden förut. Också billigare. Från samma märke.
    Var på IKEA också, och fyllde på med fårskinnsplädar och fyra glasburkar som är en tilltänkt adventsljusstake. Förutsatt att det går enligt planen.

Jag visar bilder så fort pyntet är på plats! I can't wait!

Orka tänka ut ett färgtema =P Jag orkar inte ens matcha påslakanet med örngottet =P

Vi har ändrade planer inför jul. Jag och ugan firar själva, brorsan och hans familj åker till ungarnas farmor. Resterande syskon skulle också fira hos diverse svärföräldrar. Så kan det blir. Men det behövs kanske.

Jag har, btw, räknat ut julmaten nu, för endast två pers. Eller ett halv kompani. Det får bli lite lagom enkelt i år, helt enkelt. Mina "svärföräldrar" kommer på juldagen och stannar en natt. Så slipper de laga mat den här julen också. 

Jag har också planerat resten av julnedräkningen och diverse tips jag ska lägga ut (här eller på bloggen. Vet inte). Det kommer bli bland annat tips på julfilm och tv-episoder, julgodisrecept, exempel på julbord från 40-talet, vinterveckomeny från 1951 och andventsparty för barnen. I've got it aaaall planned out.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Jeska skrev 2016-11-07 11:00:54 följande:

Hur många dagar är det kvar till jul?

• Aniiee
    Jeska skrev 2016-11-07 11:00:54 följande:

Hur många dagar är det kvar till jul?

Meh, fel knapp...

47 dagar kvar, för de som inte kan se bilden.

Dagens tips!

Idag är det Kladdkakans dag! Så skäm bort er med en kladdkaka. Här är ett recept på cloud cake.

250 gram mörk choklad
    115 gram smör
    6 ägg
    1 dl socker + 2msk
    2 msk Cointreau eller saft från en apelsin
    rivet skal från 1 apelsin
    3-5 dl vispgrädde
    0,5-1 tsk vanilj
    några droppar pepparmynta
    ett gäng pepparkakor

Smält chokladen. 
    Tillsätt smöret till chokladen
    Vispa 2 hela ägg och 4 äggulor tillsammans med 0.75 dl av sockret. Vitt och fluffigt.
    Rör försiktigt ned den avsvalnade chokladen i äggen, tillsammans med apelsinsaften och -skalet.
    Vispa upp 4 äggvitor i en annan skål. Tillsätt resten av sockret under vispningen.
    Vispa vitorna tills de är fluffiga och hållet formen när man lyfter ur vispen, men de ska inte bli hårda. Mjuka toppar.
    Rör (men slickepott eller slev! Inte visp) ner en skopa äggvita i chokladsmeten. 
    Rör ned resten av äggvitan.
    Häll smeten i en ugnsform och grädda i 175 grader i ca 35 minuter. När kakan har stannat och ytan krakelerat så är den klar. 
    Ställ kakan att svalna - den kommer sjunka ihop. 

När kakan ska ätas:
    Vispa grädden fluffig tillsammans med vanilj och pepparmynta. 
    Häll grädden i kratern på kakan.
    Toppa med krossade pepparkakor.
  • Aniiee
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-11-07 11:31:03 följande:

Nu har jag äntligen fått reda på att det blir som jag vill på julafton... För första gången är det jag och fästmannen som ska hålla i julfirandet och det ska bli så kul! Det är inte alltid lätt att få hit fästmannens släkt då de är mjölkbönder, men i år gick det!.

Är det någon som har ett recept på barnvänlig glögg? gärna på typ blåbär eller vinbär som bas.

Kul =)

Jag tror det finns ett recept i min julkokbok från 70-talet på alkoholfri glögg med svartvinbärsdryck/saft och äppeljuice..... jag kan kolla.
  • Aniiee
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-11-07 11:45:46 följande:
    Kanon, det vore supersnällt!!
    Här. Blir 1 liter, men det går ju att mångfaldiga:

1/2 liter svartvinbärsdryck (funkar med saft, lättdryck, eller vad som, drickfärdig)
    1/2 liter äppeldryck (juice, lättdryck.... drickfärdig)
    1 dl vatten
    1/2 dl russin
    1 liten bit färsk ingefära (som en halv tumme ungefär)
    5 hela kryddnejlikor
    1 kanelstång

Hä alltihop i en kastrull eller glöggryta och låt stå och dra i en halvtimme på medelvärme - det ska inte koka, bara nästan. Servera med mandlar.
  • Aniiee
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-11-07 12:51:09 följande:
    Tusen tack!! Den ser väldigt god ut.. och så får jag användning av all svartvinbärssaft jag gjorde i höstas.. och så kan man ju styra socker mängden, min älskling är diabetiker och glögg brukar ju vara så söt..

Perfekt recept för vår julafton.. tack än en gång.
    Any time =)
  • Aniiee
    molly50 skrev 2016-11-08 12:09:42 följande:

Sanna Nielsen blir årets julvärd på SVT!  

www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article23873448.ab

Ka säkert bli trevligt. Inte för att jag har en aning om vem Sanna Nielsen är (hört hennes namn någon gång), men det kan nog bli bra.
  • Aniiee

Idag är det 46 dagar kvar till jul!

Dagen tips: Har ni vägarna förbi Stockholm i helgen så hoppa in på Food&Wine på Stockholmsmässan. Pågår Torsdag-Söndag den här veckan.

• Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-11-08 21:33:48 följande:

GISSA VART DET SÖNAR!?!?
    Det är små små nästintill osynliga flingor, som verkligen inte stannar kvar på maken i mer än en sekund, men - DET SNÖAR!!!! Hoppas det vräker på riktigt inatt!
    Nu lever hoppet i allra högsta grad om snö vid julskyltning/-marknad och till advent!

Yay!

Här har det snöat konstant i 3 dagar. Inte så mycket, mer isregn, men i alla fall, det ligger snö.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!