• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Kem

Hej!
    Ansluter till denna tråd. Älskar julen och längtar som en tok .
     Började redan på vår sommar semester i bulgarien fundera över julklappar osv.
    Varje år är det samma visa, vill bara att det ska bli sommar och sol och mycket varmt men så fort det blir augusti och mörkret börjar komma så  får jag så mycket julkänslor att det nästan bubblar över.
    Så skönt att det finns flera hi hi-

• vintertjej

jag hoppar gärna på här! är jultokig som få :) LÄNGTAR!! har börjat handla småsaker som jag lägger i julkalendern som jag gör själv till mina barn med ett paket om dagen.. brukar även göra en till min bästa vän :)

Har också börjat fundera på julklappar till övriga. men svårt! spec till maken! Tur att man börjar i god tid :)

• BängtRagnhild

Igårkväll tände jag all ljus här hemma när det mörknade och lyssnade på julmusik. Maken vaknade på soffan i ren panik och skrek: det är ävl för helevte inte december??? Behöver jag berätta att han inte är speciellt förtjust i julen...

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Kallemero79

Jag hoppar oxå in i denna tråd!! Och tänker med sno den braiga bok-pyjamas idéen:)
    Sonen fyller dessutom år på julafton så julen är speciell på alla sätt:)

• Anbe
    Mariohn skrev 2010-08-30 18:50:11 följande:
    Hahaha jag bor vid affären! Den är given när det nalkas jul
    Perfekt juSkrattande!!!
    Dom har mycket kul till släktingar som är svåra att hitta julklappar till!
  • Baronessan
    Lajsa82 skrev 2010-08-27 12:14:58 följande:
    Mariohnym: Firar som när vi var små, fast jag har lagt till en tradition kvällen innan, det är att sonen får ett paket med en pyjamas och en bok i så att han kan komma i sängs i någorlunda tid...Vilket jag tycker är mysigt, även sonen uppskattar det
    Vilken mysig idé med pyjamas och bok!

Min make står just nu och bygger en "jullampa" Jag vill ha en krans över bordet till jul i vilken jag kan hänga mina Georg Jensen-dekorationer och han fixar en lampa att hänga innanför kransen.
  • Annanym

Jag vill också vara med här! Eftersom jan-nov bara är en transportsträcka fram till julen.

• VildVittra

Köpte årets första julklapp i går.
    Blev till min mamma, barnens mormor...hon var här förra veckan och blev så kär i en svart långkjol med lila mönster på...men tyckte inte hon hade råd. Bra tänkte jag innom mig och stack dit och köpte den när hon åkt hem. Hon bor 45 mil härifrån så ingen risk att hon ändrar sig och köper den ändå.

Hon är kort min lilla mamma så fram med symaskinen för att sy upp den innan jag slår in den.

Känner mig jättenöjd ändå. NU har jag börjat hehe

Kram alla julfeaks =))))))

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!