Inlägg från: lollsanT |Visa alla inlägg
  • lollsanT

Jag längtar till jul!!!

Pigelinen skrev 2011-10-06 16:09:56 följande:
    Bakade lite nu i eftermiddag och blev då TOKSUGEN på att julbaka... vill vill vill..

Ja visst blir man. Håller på att sätta samman min lista på allt som bara måste bakas till jul. Kommer inte finnas någon plats kvar i varken kyl, frys eller skafferi
  • lollsanT
    Candygirl xxx skrev 2011-10-07 10:25:51 följande:
    Va, redan? Men åååh vill också gå på julmarknad..

Japp, på Österbybruks Herrgård (Uppland). Jag hoppas att vi ska kunna ta oss dit någon av dagarna och jag hoppas att de kommer sälja riktig saffran (hela pistiller) där. Har köpt det på Skansen tidigare år men vi kommer inte dit i år
  • lollsanT

Idag blev det julmarknad för oss. Köpte nästan ingenting men fick ialla fall tag på saffran i pistiller. 4,5 gr köpte jag och det luktade gudomligt i bilen när vi åkte hem.

• lollsanT

Koppkaka skrev 2011-10-09 01:42:12 följande:
    Synd att man inte har så många svängar förbi London Men jag kan absolut tänka mig att det var fantastiskt för julälskare som oss här inne! Jag blir helt till mig bara det har dykt upp julsaker i någon ny butik, som när vi var på Dollarstore t ex. Jag tillät mig inte köpa några tomtar faktiskt, det kändes lite väl tidigt. Men jag menar.. Det är snart bara en månad kvar till första advent ju, då lär man ju ha en ny stake!

Ja eller hur Men Dollarstore har vi här så man kanske skulle ta en sväng dit. Ny adventsljusstake köpte jag för något år sedan bara på Sia. Älskar den Men man kanske kan hitta lite annat. Synd att maken är så anti

• lollsanT
    Mamma SL skrev 2011-10-09 11:03:02 följande:
    Har ni julgardiner? När man tittar i alla julmagasin lyser julgaridnerna oftast med sin frånvaro men visst har väl de flesta julgardiner? Ni som har beskriv gärna hur de ser ut, jag har stort gardinbekymmer just nu.

Jag har julgardiner i alla rum
    I köket har jag linnegardiner med röda band och sydda amaryllisar på (gardinluft).
    I vardagsrummet är det helröda långa linnegardiner med vita band runt.
    I vårt sovrum är det vita gardiner med röda ränder och hjärtan på från Indiska.
    I ett av sovrummen uppe har jag röda panelgardiner tillsammans med dessa:
    http://www.jotex.se/misc/ProductZoom.aspx?ImageSource=texx_1245931.jpg  
    I ett annat sovrum uppe har jag röda panelgardiner med vita snöflingor från Åhlens tillsammans med vita fransgardiner.
    Till bebisrummet har jag inga gardiner ännu så det letar jag själv efter. Har inte heller några julgardiner till allrummet uppe än.

Det känns inte som jul om jag inte får ha julgardiner så det är ett stort måste för mig.   
  • lollsanT

Vad brukar ni baka/laga till jul? Håller på med min lista men tänkte ifall det är något jag glömt bort eller som jag vill lägga till

• lollsanT

Hmm ska försöka

Baka:
    Lussebullar
    Saffranskransar
    Saffransbiscottis
    Småkakor
    Engelsk fruktkaka
    Hälsingeostkaka
    Chokladpraliner
    Rågsiktskakor
    Mormors bröd 

Laga:
    Leverpastej
    Köttbullar
    Rödbetssallad
    Inlagd sill
    Omelett med kantarellstuvning
    Tjocka revben
    Gravad lax
    Senap

Tror det var så långt jag kommit än så länge. Det är ju ett tag kvar (tack och lov) så den blir nog ganska mycket längre   

• lollsanT

Har du något bra recept på vörtbröd. Har testat otaliga men de blir aldrig bra

Ser nu att jag inte fick med Janssons frestelse. Tänk om maken hade sett det Själv äter jag det inte *bläää* 

Baka:
    Lussebullar
    Saffranskransar
    Saffransbiscottis
    Småkakor
    Engelsk fruktkaka
    Hälsingeostkaka
    Chokladpraliner
    Rågsiktskakor
    Mormors bröd 
    Pepparkakor  
    Mozartkulor
    Knäck
    Fudge
    Glöggbollar
    Vörtbröd
    Baileystryffel
    Snickers  

Laga:
    Leverpastej
    Köttbullar
    Rödbetssallad
    Inlagd sill (senapsill, Farmors löksill)
    Omelett med kantarellstuvning
    Tjocka revben
    Gravad lax
    Senap
    Janssons frestelse 
    Glögg
    Skinkjansson (En svensson för mig som inte gillar anjovis) 

Matrellaterat pyssel:
    Apelsiner med nejlikor
    Doftfat; kanel, stjärnasis osv på ett fat
    Pepparkakshus

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!