Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

Koppkaka skrev 2012-11-03 19:18:52 följande:
    Melajn.blogg.se här finns nu recept på bullarna!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    litengunnarolle skrev 2012-11-03 22:27:24 följande:
    Hela dagen har jag gått och klurat på julklappsrim idag... Och insett än en gång hur dålig jag är på det! Det är därför jag ville komma igång med det så tidigt som möjligt i år, annars kommer jag sitta i sista sekunden och så blir det inget. Det var ju faktiskt jag som införde traditionen i min familj. Tyvärr insåg jag att alla andra var mycket bättre på det än jag... Men i år ska det bli andra bullar! ;)

Min mormor var expert på det där med rim och jag har försökt föra det vidare. Så behöver du hjälp så fråga så ska vi se om jag kan hjälpa dig.
  • molly50
    litengunnarolle skrev 2012-11-04 10:17:00 följande:
    Åh, tack! Om jag kör fast ska jag definivt be om hjälp! :)

Det blir bra det!
  • molly50
    duntäcke skrev 2012-11-04 10:06:09 följande:
    ÄNTLIGEN har jag hittat hit!
    Kan börja med att berätta om vår jul lite:
    Vi har ingen vidare kontakt med våra familjer, så vi firar inte med dom på julen; istället kommer några av våra kompisar hit, det har dom gjort i många år nu.
    Julafton börjar med att vi går upp, barnen hittar sina julstrumpor med minipresenter i, sen dricker varm choklad, käkar risgrynsgröt. Sedan tar en lång promenad med hundarna (om det inte är typ snöstorm). 
    När vi kommer hem börjar det bli dags att fixa fram lunch, och vid tolv kommer våra gäster. Vi käkar, och barnen får placera gästernas paket under granen (viktiga saker ju, det måste se myyyysigt ut) medan vi vuxna äter klart. Sen är det den obligatoriska bygga pepparkasslott/hus tävlingen; vi delatr upp oss i tre lag och sedan är det bara att börja bygga! Dom brukar bli väldigt tjusiga! Ibland behöver den avbrytas för kalleanka, men då fortsätter vi efteråt. När pepparkakshusen är färdiga, en vinnare utsedd (okej, vi lyckas inte alltid utse en vinnare efter som det är vi själva som är domare, höhö) och Kalleanka är slut så brukar det bli dags för julklappsutdelning. Vi öppnar en i taget, så att man hinner se vad alla får. Under tiden äts det massor med julgodis!! 
    OM vädret tillåter (om det är snö, här i skåne) går vi ut och har snöbollskrig och åker pulka innan vi kurar upp oss i sofforna och snackar skit, kollar på våra julklappar, det brukar bli något sällskapsspel (förra året körde vi twiser, det med en stor matta med prickar i olika färger som man ska stå på tills man ramlar. Vänster fot på lila etc.). 
    Om någon är hungrig käkar vi risgrynsgröt (märks det att vi älskar det??) och sen kollar vi på julfilm, typ sunes jul, och tar fram madrasser till vardagsrummet (där vi sitter) så att alla, vi och gästerna ska få plats att sova. Det är nog den bästa delen av allt. 

Nu har jag dock lite problem, julklapparna till vännerna/familjen är planerade sedan länge (såklart, hihi!), men jag måste ju köpa till familjen också…
    Såhär ser listan ut än så länge:
    Pappa: Brödkniv (dom har ingen, han klagar på det varje gång jag är där,vilket iof är sällan men ändå).
    Mamma: Något sällskapsspel, eller någon däckare.
    Bror: Närmar sig trettio, ska ha barn kring jul, nyinflyttad, och jag har INGEN ANING om vad han ska få. Tips?
    Brors flickvän: Exakt samma situation som min bror, tips på henne?
    Syster: Pluggar, bor i studentlägenhet med sin pojkvän… Inte jättemycket för smycken och så, utan något praktiskt som kan behövas.
    Systers pojkvän: Vi kommer inte överens speciellt bra, och jag har ingen aning alls. Vad kan en kille behöva? (vet inte så mycket mer om honom än så faktiskt.)
    TIPS ÄR VÄLKOMNA!

Låter som en jättemysig jul,tycker jag!
  • molly50
    Eena skrev 2012-11-04 12:58:12 följande:
    Jag har ju lovat att lägga upp recept på pepparkaksbiscotti så här kommer det nu:

Sätt ugnen på 200°C.
    hacka 150 g valnötter grovt. Rör 150 g rumsvarmt smör, 2 dl socker och 1 dl honung poröst. Blanda i 1 ägg, nötterna, 1 tsk kanel, 1 tsk ingefära, skal från en liten citron och 1 msk vaniljsocker.

Blanda ner 350 g mjöl (knappt 6 dl) blandat med 2 tsk bakpulver. Forma 6 längder. Lägg på bakplåtspapper och grädda ca 15 minuter tills de fått lite färg.

Skär i sneda bitar, lägg med snittytan uppåt och grädda ytterligare ca 10 minuter.      
  • molly50

Hmm,maken har börjat använda julbilder som skrivbordsunderlägg på sin dator. Är det nå´t som smittar månntro?

• molly50
    Planerar smått 14 skrev 2012-11-04 13:45:03 följande:
    Herrejössenes vad tidigt vissa är ute, har inte ens börjat tänka på julen. och med tanke på när tråden är startad i juni då är det ju sommar, även om det uteblev i år då, men iaf ha ha

Och det står dig fritt att tycka så. Jag kan också tycka att en del påbörjar julen lite för tidigt.
    Men samtidigt så skulle jag inte vara med i en jultråd förrän det närmade sig jul om jag tyckte att det var så besvärande. 
  • molly50
    Koppkaka skrev 2012-11-04 14:05:09 följande:
    Sambon bytte till jultema på sin telefon igår. Som sagt - det smittar nog ;)

husbyggemama skrev 2012-11-04 14:43:45 följande:
    Igår var vi på kalas och helt plötsligt hör jag min man nynna på jingle bells!!! Jag blev jätteförvånad, han påstår att han inte är ett julfreak men det verkar faktiskt som att det är smittsamt. Kul!!
  • molly50
    Koppkaka skrev 2012-11-04 22:13:36 följande:
    Jag funderar på att göra en snaps till jullunchen i år. Och för att förtydliga ordentligt innan någon eventuellt går i taket, så dricker sig aldrig någon full hos oss på julen. Här får man en nubbe om man vill till lunchen och glögg på kvällen (inte alltid ens med alkohol öht). Så nu har vi sagt det!

Men jag funderar på saffranssnaps, vad tror ni?

Vi brkar dricka öl och snaps till julen här med. Och lite glögg under dagen. Men ingen blir full här heller,så det är ingen fara.

Saffranssnaps låter intressant!   
  • molly50
    Liljan77 skrev 2012-11-05 10:35:46 följande:
    Nej,jag är inte välkommen dit.Har aldrig varit det.Pappan lämnade mig straxt efter födslen då jag inte behövdes mer o det tycker tanten är mitt fel.Har fått höra många vidrigheter från henne.
    Nu är sonen så pass gammal att jag inte kan indra honom från att åka dit.
    Vi har den uppdelningen att helger o lov,är sonen hos sin pappa o då på julen.
    Själv så är jag utfryst från min egna familj.

Ok....sorry för depp-inlägg. Har vänner som gärna berättar om allt sitt mys,men de har ingen plats för mig.

Usch vad tråkigt att höra! ;-/ Så trist med sådana människor. Här finns också alltid plats för en ensam vän.

Kram.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!