• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Pigelinen

Kollade i skåpen från ifjol och vi har massa glögg kvar;) I fjol var jag gravid så då blev det inget mer än de alkoholfria men vi har vist en hel del smaksatta;) Vet att vi fick ett presentkit med många småsorter... mmm undra när vi ska slå till och värma första koppen;)

• Gurkan
    Pigelinen skrev 2011-09-19 18:22:09 följande:

Kollade i skåpen från ifjol och vi har massa glögg kvar;) I fjol var jag gravid så då blev det inget mer än de alkoholfria men vi har vist en hel del smaksatta;) Vet att vi fick ett presentkit med många småsorter... mmm undra när vi ska slå till och värma första koppen;)

har en alkoholfri glögg här hemma med men inga russin och ingen mandel... fast här skiner solen så jag tror jag spar den till lite mer ruskväder :)
  • Pigelinen
    Gurkan skrev 2011-09-19 18:35:21 följande:
    har en alkoholfri glögg här hemma med men inga russin och ingen mandel... fast här skiner solen så jag tror jag spar den till lite mer ruskväder :)
    jag har både mandel o russin hemma...
  • Jenn86

Åh så jag längtar inför jul! Låter underbart allt TS beskriver, däremot har jag inte nerver nog med all den stress som alla de där aktiviteterna skulle dra med sig.

På första advent går vi alltid runt här i Alingsås, köper lite lotter, kollar på julskyltningar och slutligen tittar vi på Tomteparaden. Sedan bär det av hem till mormor för risgrynsgröt, efter gröten ställer vi oss tätt ihop på mormors balkong och tittar på de årliga adventsfyrverkerierna.
       Sedan har vi inga speciella adventsaktiviteter.

• Candygirl xxx

Någon som vet när Ikea börjar att julskylta? Till helgen tänkte vi göra en dagstripp till bl a Ikea. Närmsta Ikea ligger nämligen några mil bort så det blir inte så ofta att man åker. Det skulle vara extra mysigt ifall dom har börjat att sälja lite julsaker redan nu i september....hoppas, hoppas :)

• Novia
    Candygirl xxx skrev 2011-09-19 19:19:49 följande:
    Någon som vet när Ikea börjar att julskylta? Till helgen tänkte vi göra en dagstripp till bl a Ikea. Närmsta Ikea ligger nämligen några mil bort så det blir inte så ofta att man åker. Det skulle vara extra mysigt ifall dom har börjat att sälja lite julsaker redan nu i september....hoppas, hoppas :)
    I oktober brukar handeln börja med julen, Ikea brukar vara först, men tror ändå att det kan vara lite tidigt redan till helgen? Men man vet aldrig!
  • Candygirl xxx
    Novia skrev 2011-09-19 19:40:13 följande:
    I oktober brukar handeln börja med julen, Ikea brukar vara först, men tror ändå att det kan vara lite tidigt redan till helgen? Men man vet aldrig!
    Precis, man vet ju aldrig    
  • EeMe

Säkra källor meddelar att årets julsortiment på Ikea ser ut "som om de rökt på"... Skulle dock finnas en del fina presentpåsar, papper o kartonger..

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!