• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Zorba1980
    Pigelinen skrev 2011-09-17 15:41:23 följande:
    I Fjol skickade vi ett julpaket med hoppets stjärna, ska göra så iår också www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/ju... någon mer som gjort/ska göra det?
    Jag har skickat de 2 senaste åren och kommer även göra så i år.
    Blir billigare om man håller utkik och fixar lite till paketet då & då.
    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
  • Pigelinen

Planerar att göra en dunder städning av huset innan jul, inte än bara då jag är ny opererad, men det är väldigt vad man kommer på saker när man inte kan göra det... men innan jul ska det bli en ordentlig genomkörare av huset.

Ang julklappar:
    Min mamma ska få en Moster Hulda äppelskalare i julklapp. Jag har en somjag använder massa o hon har sagt att hon vill ha en också.

Har två barn o lillan kommer få grejor till sitt rum. Stora är svårare, honhar ju det hon behöver... ev om jag hittar ett fint skrivbord så kan hon få det.

Min man o jag köper inte till varandra utan vi brukar köpa något till hemmet. Tror iår att det kan bli färg till tvrummet, då de rummet behöver renoveras.. 

• lillamaa

Är det någon som vet någonting om dessa ljus: www.yankeecandle.se/ProductView.aspx&TM=58&SM=80&ReturnUrl=%2fProductList.aspx%3fTM%3d58%26SM%3d80%26Color%3d1

Är lite sugen på att beställa men de kostade ju en del så vill höra med er om de är värda priset?
    Jag har gärna doftljus men ogilla när de "tar över". Det ska dofta lite så där lagom ni vet ;D

• Frökenolson
    lillamaa skrev 2011-09-19 06:42:50 följande:
    Är det någon som vet någonting om dessa ljus: www.yankeecandle.se/ProductView.aspx?ProductI...www.yankeecandle.se/ProductView.aspx?ProductI...

Är lite sugen på att beställa men de kostade ju en del så vill höra med er om de är värda priset?
    Jag har gärna doftljus men ogilla när de "tar över". Det ska dofta lite så där lagom ni vet ;D

Jag har bara provat det med kaneldoft, de luktar jättegott! de brinner ganska länge, prova och köp ett litet ljus först och se om du gillar det. brukar ju finnas i olika strl...
  • GossipGirl

Jag hade slagit till direkt! Men jag älskar verkligen doftljus och vill att det ska dofta mycket. :) Men som frökenolson tipsar om, köp ett litet först. Eller köpt Yankee candles doftvax och en aromalampa. Mitt bästa tips! Då kan man ha hur många olika sorter som helst för de är billiga och små.

• Candygirl xxx

Själv köper jag ljus från Partylite. Jag var på ett ljusparty för inte allt för länge sedan. Dels köpte jag teljus i doften Friska löv .Sen köpte jag även  Aroma melts till min aromalampa i doften Snöbär.  Jag bokade dessutom in ett ljusparty till 1:a advent så i år kommer jag att fixa inför advent lite tidigare.

www.partylite.se

• Mamma SL
    lillamaa skrev 2011-09-19 06:42:50 följande:
    Är det någon som vet någonting om dessa ljus: www.yankeecandle.se/ProductView.aspx?ProductI...

Grymt bra ljus, de doftar ganska mycket men det blir inte "starkt" eftersom de doftar naturligt och inte konstgjort som de man köper på ikea till exempel. Jag eldar för tillfället på mitt med doften "kitchen spice" och det luktar precis som om jag har en plåt pepparkakor i ugnen.
  • sassus

Min kollega talar sig varm om de där ljusen. Ska visst vara underbara. Har önskat mig ett av mamma i födelsedagspresent, med "clean cotton"-doft. Ska visst lukta väldigt gott, tänkte ha det i badrummet. Ska nog slå till och köpa ett med juldoft me

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!