• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • fluu

Jag bara rååååkade titta lite på Kalle Ankas julafton som vi har inspelat. Jag bara älskar piff och puff,det är så juligt =)

Vilken är er favvo från Kalle Ankas julafton?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Tant Green

Idag kände jag också för första gången i år att jag längtar till jul... stod och lade en bit folie över en form med kålpudding och fick plötsligt för mig att det var julskinkan jag höll på med Och sen var det kört... passade på att beställa två flaskor Blossa 11 också när jag ändå höll på.

Fast julklapparna får vänta lite... dottern fyllde år för 10 dagar sedan så nu har jag tömt ut alla presentidéer, det tar nog någon månad innan jag kommer på något nytt.  

• Koppkaka

Jag har en lista där jag skriver ner våra julklappsidéer. Känns bra att ha börjat med en sån lista i god tid, då blir det fina och genomtänkta klappar!

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • ems87
    Koppkaka skrev 2011-09-08 21:58:53 följande:
    Jag har en lista där jag skriver ner våra julklappsidéer. Känns bra att ha börjat med en sån lista i god tid, då blir det fina och genomtänkta klappar!
    Så gör jag också. Sen efterhand som jag handlat så bockar jag av, det känns lätt att hålla koll då.
  • Miss Union

Underbar tråd! Fick mig att längta till jul nåt ofantligt, då bor vi i vårt nya hus och det ska bli underbart att fira jul där!
     Den här tråden fick mig till och med att börja fundera på julgardiner till vårt nya hem. Skrattande Beställde till köksfönstret idag från en sajt jag aldrig hört talas om förut www.lineahemma.se.  Jotexs julkatalog har ju inte dykt upp ännu så jag hoppas att jag inte gjorde något dumt när jag köpte därifrån istället.

Vår lilla tjej firar sin andra jul i år, hon är född den 15 november och förra julen var fantastisk men omtumlande.  Hon och jag ska poppa julmusik hela december och bara njuta av nedräkningen!

• Zorba1980

Jag fick oxå Ellos lilla katalog igår. Förkänsla av vad som komma skall. Tyckte det fanns en fin hissgardin där i

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
  • soryd

jag satt o prickade i  panduro hobbys katalog efter massa inslaggssaker o annat roligt nu inför julen.
    ska snart till ullared med o där ska jag se om jag kan få tag i massa nya julsaker =)

jag har också redan en julklappslista och har redan inhandlat ngr små saker hihi

• trettioplus

Jag längtar till våren.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!