• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Zorba1980

M: Skönt att det har vänt och nu går åt rätt håll

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
  • Frökenolson
    Mariohn skrev 2011-09-06 22:42:11 följande:
    HEJ. Jag vet inte om ni ens minns mig men det är jag som är TS En del av er har säkert läst om översvämningen vi hade i vårt nya hus och katastrofen vi genomled. Ni har också läst om min svåra sjukdom som verkade omöjlig att besegra. Men jag gav mig fan på allt- Det är nu över. Jag passade på att ta körkort under tiden som vi bodde runt överallt och idag fick jag det äntligen!!! Samtidigt kom jag in på drömutbildningen och har nu pluggat i två veckor. Mina prover visar bara positivt och jag går framåt hela tiden. Läkarna talar inte längre om kritiskt tillstånd (efter 4 år) och denna julen ska bli den bästa någonsin!!

(Jag vet att alla inte har följt mig men för de som gjort det på FL gjorde jag en uppdatering)  
    Funderade på dej häromdagen, undrade vart du tagit vägen. Härligt att höra att du känner dej positiv och att livet börjar komma på sin rätsida. Klart att denna julen kommer bli den bästa!
    Skönt att hösten är här och att vår favorit högtid närmar sej =)
  • GossipGirl
    Koppkaka skrev 2011-09-08 00:07:32 följande:
    www.styleroom.se/image/scaled/normal/l1d2/1/6...

Snubblade över den här bilden på styleroom.se, och var bara tvungen att dela med mig av den till er
    Haha, herregud! :) Festligt värre.

Har ni några bilder på era hem under juletid? Typ era granar eller julbord och så. Vore jättemysigt att se!

Såg att det efterfrågades tips på blogginnehåll också, samma sak där. Bilder på julhem :) Och som någon annan skrev, "julaftonsscheman"! Avskyr namnet men älskar det för vad det är. Vad ni brukar göra på julafton. Och på helgerna innan. Vad som ska finnas hos er för att julen ska kännas julig.
  • luddesmami

Men herregud..finns det fler som jag alltså? Är totalt besatt av allt vad jul innebär&har varit det sen liten. Just nu längtar jag ännu mer för vår dotter är beräknad till 18dec, så jag hoppas hon tittar ut lite tidigare så hon får vara med. Sonen är då 2,5år&livrädd för tomten men julkappar är ju kul :) Jag har redan en outfit till henne som jag tänkt hon ska ha om hon nu behagar komma ut i tid!

När jag hitta denna tråden var jag tvungen att lyssna på en jullåt, första för i år.
    Hoppas att tiden fram till jul går snabbt, älskar hösten också så den får gärna vara fin. Vi har så mycket att göra innan jul så förhoppningsvis blir inte längtan så lång. Nytt kök/vardagsrum väntar..
    Ha en bra dag alla :)   

• Elektra82
    Mariohn skrev 2011-09-06 22:42:11 följande:
    HEJ. Jag vet inte om ni ens minns mig men det är jag som är TS En del av er har säkert läst om översvämningen vi hade i vårt nya hus och katastrofen vi genomled. Ni har också läst om min svåra sjukdom som verkade omöjlig att besegra. Men jag gav mig fan på allt- Det är nu över. Jag passade på att ta körkort under tiden som vi bodde runt överallt och idag fick jag det äntligen!!! Samtidigt kom jag in på drömutbildningen och har nu pluggat i två veckor. Mina prover visar bara positivt och jag går framåt hela tiden. Läkarna talar inte längre om kritiskt tillstånd (efter 4 år) och denna julen ska bli den bästa någonsin!!

(Jag vet att alla inte har följt mig men för de som gjort det på FL gjorde jag en uppdatering)  
    Härligt Mariohnym!

Jag börjar längta mer och mer efter julen nu när det nästan är höst ute. Mysigt! Tog hem lite julsaker från min gamla lägenhet, skulle helst vilja pynta och fixa nu men de får väl vänta ett tag till i skåpet... Lät mysigt med höstpynt som någon skrev om, lite ljus och sånt kan man ju smygstarta med nu.
  • Carolaj83

fick en ellos katalog idag som innehöll några sidor julsaker

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!