Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Jämföra får man göra med likvärdiga grejer och dra en slutsats, ibland, när man inte kan jämföra just exakt den prylen man är ute efter. 

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-11-05 17:02:12 följande:

Det hade blivit ca 400 för den. En spindelmannen i samma serie finns att köpa här, den betalade vi 129 för.

Bra alternativ Solig
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-11-05 17:56:38 följande:

Men jag tänker inte köpa en till Spindelmannen det var Hulken vi var ute efter men inte till det priset.

Ja, och jag har en på lut för 180 kr. Vill du ha en länk eller inte? Eller, 140 kr, var det visst. 
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-11-05 18:18:09 följande:

Shoot!

Koppkaka skrev 2014-11-05 18:18:34 följande:

Sorry, jag fattade aldrig att du hade hittat en länk. Jag är trött :P

Det är lungt =)

Om du tittar på försäljaren näst längst ned på första sidan, de sickar till sverige. Jag får upp fraktfritt när jag kollar VAT, min bror får upp 5£ i frakt på sitt konto. Lite... skumt. Men i alla fall.

www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B00BD2DUD8/ref=dp_olp_new&condition=new

Lång länkt. Lägger en till här för säkerhets skull: Hulken actionfigur
  • Aniiee

Varning för LÅÅÅÅÅNGT inlägg med recept på julgodis Solig

Har totalt glömt att post dessa.... Sorry

Daim

1 msk vetemjöl

1 tsk kakao

1 msk sirap

1 msk smör

2 msk socker

Ljus choklad tills du skäms (står 0.4 hg i receptet, men jag tar alltid minst 0.6-0.8)  av ok till finare kvaitet (Marabou mjölkchoklad är ok, Fazer Blå är bättre och ännu bättre finns ju)

Blada allt utom chokladen i en tjockbottnad kastrull.  Koka på svag värme i 4-5 minuter under omrörning. Akta! Bränns lätt vid, så var uppmärksam. Bred ut smeten på bakplåtspapper och låt stelna. Smält och temperera chokladen. Bred över daimkolan. Låt stelna. Skär upp daimen i bitar. Ungefär 15 stycken. Recptet kan dubblas helt ok, tar lite längre tid att koka, bara.

Smaksatt chokladtryffel.

1.5 dl vispgrädde

1 hg smör

3 hg mörk choklad (50-70%, jag brukar lite fräckt ta en stor Marabou mörk + en lindt, marabou premium eller änglamarks mörka, om jag köper choklad i vanliga handeln)

Minst en smaksättning (här går ju att leka runt hur mycket som helst, rivet citrusskal, hackade nötter/mandel, rom, cognac, annan sprit eller likör, koncentrerad saft (INTE färskpressat citrussaft, då skär det sig), fantasin sätter gränserna)

Kakao och/eller florsocker

Värm grädden och smöret i en kastrull så det nääääästan kokar (det här är supersvårt att avgöra om man inte har kokat några tusen liter grädde. Ta av kastrullen sekunden det börjar koka, annars). Bryt chokladen och stoppa ned i kastrullen. Rör, rör, rör. Häll i smaksättningen om du bara ska ha en smaksättning. Ska du ha mer än en så häll upp chokladsmeten i olika bunkar (INTE plast, helst) och rör ned smaksättningen för varje. Låt chokladen svalna ordentligt. Ställ sedan i kylen i 20 minuter (små bunkar/satser) eller upp till en timme (hela satsen kvar i en stor bunke/kastrullen).  Ta ut kulor med kuljärn eller en tesked, rulla lite i händerna så det värms och blir lite kladdigt. Dofta över kakao eller florsocker, eller olika beroende på smaksättning.

VARIANT: Byt ut den mörka chokladen mot vit, dra ned grädden till 1 dl och smöret till 0.25 hg. Smaksätt med citrus!

Mintnougat

5 dl socker

1 krm salt

1.5 dl honung (eller ljus sirap)

1.25 dl vatten

4 droppar pepparmyntsolja (riktig pepparmyntsolja, inte arom. Finns på en del apotek, hälsokosthandlar, har man tur finns det i vanliga affärer)

Knappt 1 dl (ca 2-3 st) äggvitor

Blanda socker, salt, honun och vatten i en tjockbottnad kastrull. Koka på ganska het värme tills det håller bräckprov (ca 1h, termometern ska landa på 140-145 grader). Rör ned pepparmyntsoljan. Vispa äggvitorna i till hårt skum (OBS OBS OBS! Värmetålig bunke nödvändigt! Inget glas eller plast. Rostfritt stål eller trä är det som gäller här!) Tillsått den heta sockerlagen i fin stråle under graftig vispning (Akta tassarna!) Vispa tills massan tjocknar och blir seg och slät. Ju längre man vispar, desto fastare och segare blir nougaten. Häll upp smeten i tre längder på oljat smörgåspapper. Ställ kallt och torrt över natten. Skär sedan längderna i lagom stora bitar. Slå in i cellofan, så de inte klibbar ihop.

Ischoklad gjord på riktigt choklad

3 hg mörk choklad, minst 70%

1 hg kokosfett

(ev ett strot gäng nonstop eller liknande)

Värm chockladen och kokosfettet så det blir mjukt (inte nödvändigtvis smält). Rör ihop ordentligt. Häll upp i ischokladformar och stoppa eventuellt en nonstop i varje form.

Rocky Road

3 hg mörk choklad (under 70% blir bäst, men 70% funkar också)

1 hg nougat

1 hg mjuk kola, till exempel Dumlekolor

1 hg skumgodis, till exempel juleskum, ?sockerbitar? (om de är färska = mjuka) eller Bilar

2 dl salta nötter/jordnötter/mandel

1.5 dl cornflakes

Smält chokladen och nougaten tillsammans. Rör slätt. Klipp kolan och skumgodiset i mindre bitar. Hacka eventuellt nötterna grovt, om de är stora. Häll i godis, nötter och cornflakes i chokladen. Häll alltihop i en form, ca 20x20 cm, låt svalna och stelna. Skär upp i lagom bitar.

Variant: Byt ut den mörka chokladen med ljus eller vit.

• Aniiee
    nozpa skrev 2014-11-07 23:54:43 följande:

Måste fråga. Brukar era julaftnar samt dagarna runt jul då ni firar bli som planerat? Eller blir det helt upp och ner men helt okej ändå?

Vi har alltid planerat en tidig julfrukost, men av någon märklig anledning vaknar vi alltid för sent. Stressar som dårar för att vi ska vara klara med oss själva runt kl 11 när alla dundrar in.

Planera julafton? Som upplagt för frustration och besvikelse. EN sak planeras på julafton: Kalle Anka. Och det är inte vårt fel....

Nej, skit i planeringen. Vakna när ni vaknar, frukost kan man ju skippa på stora ätardagen. Låt frukosten bestå av varm choklad, en pepparkaka och en lussebulle, vid 11, när alla dundrar in och ändå vill ha fika Solig
  • Aniiee

Jag kände att jag måste dela den här. Lite humor i julstressen (som förhoppningsvis inte infunnit sig än).

• Aniiee

Dagens fynd blev en fin ask Ballerina Pepparkaka. 

Jag har för mig att smaken funnits förut, men asken har jag inte sett förut.

• Aniiee
    Neelah skrev 2014-11-10 09:49:26 följande:

Virkad tomte. Lite ojämn, men jag ska nog få till det när jag gjort några fler.

Julgransdekorationer i papper, trä och metall. Blixten förstörde lite - papperet är blått och mönstrat och jag har även gjort i andra färger.

Så här ser "kulan" ut när den är klar:

Virkad julgranskula. Ska göra många med olika mönster och färger.

Jag har även gjort några julkort, men glömde att fotografera dem. Försöker komma ihåg det efter jobbet idag. Sen tänkte jag testa en annan typ av virkade kulor, där man liksom virkar ett skirt mönster runt en vanlig kula.

Fina. Stora tjejen tjatar om att vi ska göra nissebollar, så det får vi väl göra. OM jag kommer ihåg hur man gör.....
  • Aniiee
    molly50 skrev 2014-11-10 10:33:13 följande:
    De kakorna är inte helt fel!

Och jo,de har funnits förut också. Men jag har heller inte sett den där asken de ligger i. Tror jag...
    Tänkte väl.

Asken ser ut ungefär som ett mjölkpaket, en dörr på ena sidan med en pepparkaksgubbe son kikar ut genom fönstret,en postlåda på en sida,fönster och ett par skidor på en sida. Lite snö och möss och grejer. 

Fin är den.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!