Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

EeMe skrev 2011-09-11 22:39:42 följande:
    Min favvo är/var jul i kapernaum... Det är inte så många som minns den o jag har aldrig sett den "i repris"...
    Den var jag livrädd för! Tror jag var två-tre år när den gick och trollet var ju sååå läskigt att pappa fick byta kanal när det visades. Har sett kalendern på youtube nu för ett tag sen,jag förstår faktiskt att jag var rädd för trollet:P
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Idag har jag läst igenom en hel hög med massa julreceptböcker! Tror redan jag har planerat det mesta julgodis vi ska göra. Gör varje år och ger bort hemmagjorda strutar. Passar nog extra bra i år eftersom jag inte känner mig jättepigg på att handla julklappar i december som höggravid.

• fluu
    Pigelinen skrev 2011-09-15 21:11:30 följande:
    så kan du ju inte skriva... du måste ju skriva ut VAD du ska baka/laga;)Tomte
    Nu blir det låååång lista:P

Bakverk:
    - Pepparkakor & Lussebullar(såklart!)
    - Saffranskaka
    - Ingefärskakor
    - Pepparkakshus (om min expert till pappa vill hjälpa mig)
    - Pappas kavring
    - Vörtbröd
    - Aprikoshjärtan
    -  Nötfyllda honungsbomber

Godis:
    - Ischoklad
    -  Chokladhjärtan
    -  Knäck
    - Fyllda dadlar
    - Moccakarameller
    - Rischocklad
    - MIntpastiller
    - Marängfudge

Tillkommer säkert något. Jag älskar att baka,men dumt nog så kan jag inte äta mycket på listan. Tur att jag har släkten full av gottegrisar ;)
  • fluu

Justdet! Marmeladgodis med.

• fluu

Mina favvisar på julbordet är kikärtor i senapsås,pappas kavring,brysselkål,julmust och griljerade kålrötter. Är vegetarian. Men nu har jag börjat sakna en tidigare favorit på julbordet(gravad lax) så jag funderar starkt på att börja äta fisk igen efter graviditeten.

• fluu

oxe79:  Det är supergott :P  

Recept:

Brukar göra på 5 del kokta kikärtor.

Senapsås:
    1/2 dl söt och stark senap
    1/2 msk socker
    1/2 dl vitvinsvinäger
    1/2 tsk örtsalt (men jag änvänder vanligt salt)
    vitpeppar efter behag
    2 dl rapsolja
    1/2 dl vatten

Görs med fördel dagen innan det ska serveras eftersom den blir ännu godare av att få gotta till sig i kylen över natten.

Måste också tipsa om en underbar julskiva jag hittade på spotify idag. 

Various Artists – Jul I Folkton

• fluu
    Vick03 skrev 2011-09-23 16:02:12 följande:
    Ifjol hade nog barnen 4-5 kalendrar var. Vi kom knappt iväg till dagis på mornarna... Så i år får det bli lite färre kalendrar minsann!
    Jag känner igen det där. Hade åtta som rekord :P Visserligen hade jag fem stycken förra året. Jag växer aldrig ifrpn det;)
  • fluu

Jag jobbar lite i kyrkan med barnaktiviteter och längtar såå tills december i kyrkan. Allt bakande,pysslande,all musik och vårt mini luciatåg med 2- och 3-åringarna :)

• fluu
    Gurkan skrev 2011-09-26 11:59:34 följande:
    Två frågor till er jultokiga!
    Snälla hjälp mig!

1, Någon som vet när lagerhaus börjar få in julsaker som papper och liknande?
    2, När brukar tomtedräkter och pepparkaksdräkter komma in och var köper jag dem? 
    1. Här i stan brukar det komma i början av november.
    2. Vet inte när de börjar säljas,men mitt tips är att kolla på Rusta,billigt och bra! Annars bör det väl finnas på leksaksaffärerna senast i mitten av november.
  • fluu
    vildaungarnasmamma skrev 2011-09-26 20:14:52 följande:
    Puffar för min fråga:
    Nån som har en massa tips på saker till en julkalender för barn i åldern 6, 4 och 2??
    Vet inte om jag tipsat om det innan,men julgranspynt tyckte jag var jättekul att få :) 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!