Inlägg från: Baronessan |Visa alla inlägg
  • Baronessan

Jag längtar till jul!!!

Candygirl xxx skrev 2010-11-04 14:50:30 följande:
    Mina är 9 och 15 år gamla. Vi bakar också, sätter nejlikor i apelsiner, gör snöbollslyktor.

Hur torkar man apelsinskivor?
    Supersimpelt!

Skiva apelsiner, lägg på en plåt med bakplåtspapper under, låt ligga i eftervärmen när du bakat (eller sätt ugnen på 50-75°) tills de torkat - det kan ta ett par timmar. Sätt gärna nåt emellan i ugnsluckan (jag använder en stekspade) så att fukten kommer ut, då torkar de snabbare/lättare. Är de inte helt torra när du tar ut dem så kan du låta dem ligga över natten på ett galler.

http://blogg.passagen.se/phenomenal_woman/entry/torkade_apelsinskivor

• Baronessan
    Drömmaren3 skrev 2010-11-05 08:38:19 följande:
    Vilken toppen tråd =) Älskar julen jag med och kan knappt bärga mig tills man får hänga upp gardiner och stjärnor och kransar och annat juligt.
    Har 3 barn hemma som längtar lika mycket som jag =)
    Har kikat i jul tidningar ich riktigt frossat i allt härligt som finns. Samma sak varje år, börjar tjata om jul pynt redan i oktober *skrattar*
    Men jag har en fråga, när börjar ny pynta? Kanske inte med tomtar och så med med julgardiner och stjärnor och sådant? *nyfiken*
    Och visst är det trist att man alltid måste gå efter en mall, jag skulle lugnt kunna hänga upp lite gardiner och annat pynt nu, blir ju så kort tid att njuta av det annars, men vill inte bli dumförklarad *skrattar* så jag lägger band på mig.....
    Jag brukar köra pyntandet i etapper. Till första advent så åker julgardiner, adventsljusstakarna och utegranen upp och jag tar även fram juldukar, juliga handdukar i kök och badrum och julgrytlappar. Till lucia åker tomtarna fram och innegranen ställs upp da'n före doppareda'n.
  • Baronessan
    Carolaj83 skrev 2010-11-06 10:59:34 följande:

vad köper man till pappan som har allt?

Kokbok, kökshanddukar, grytlappar, en tidningsprenumeration, tofflor, biobesök, restaurangbesök med hela familjen...

Har han nån hobby? Röker han cigarr? Gillar han whisky? 
  • Baronessan
    HEJE skrev 2010-11-07 20:55:51 följande:
    är beräknad att få ut en liten plutt om 5 dagar (men lär väl gå över tiden) så nu tänkte jag att jag kan ta o fylla frysen m kakor o annat gott!

har ni några härliga recept att erbjuda? :D
    Mammas vita kakor (kakor som för mig ÄR jul! Tomte Utan dem - ingen jul.)

250g (ca 3dl) strösocker
    250g smör
    1st ägg
    1½ dl vispgrädde
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    400 g (ca 7 dl) vetemjöl

Vispa sockret och smöret till vitt skum, tillsätt det lättvispade ägget lite åt gången och sedan grädden. Blanda ihop vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner mjölblandningen i smeten.

Smeten skall stå i kylskåpet några timmar. Kavla till en platta. Skär små, runda kakor. Grädda i ugnen i ca 175°C. Kakorna skall svalna, bred lite marmelad mellan två kakor (och rulla ev. kakan i florsocker).

Perfekta kakor, inte bara för att de smakar ohyggligt gott (och om man gillar kaksmet som jag så är detta utan tvekan godaste smeten nånsin! ) utan även för att barnen kan hjälpa till att baka dem och fylla dem med marmelad (i vårt fall sylt  ). Jag tycker att kakorna smakar bäst om de får stå ett par dagar i kylen och "dra åt sig" fukten från marmelad/sylt.

Foton från förra årets kakbak nedan.

• Baronessan

Är så avis på er som kan brodera!

Idag har jag putsat alla fönsterrutor (dock bara på insidan - fick bli fuskpustning den här gången) så nu känns de redo för julgardinerna.

Imorgon ska jag åka och köpa grangirland och försöka pyssla till en krans att hänga över köksbordet. Och jag har även plockat fram annat pyssel som jag tänkt ta mig för när jag hinner. Bäst att starta i tid när jag har tre barn som stjäl den mesta tiden.

• Baronessan

Jag kommer också tjuvstarta (det har varit stort nejnej för mig tidigare) i år och det är mest pga att jag har en liten 'nyfödd' (nåja, snart åtta veckor gammal ) som stjäl så mycket tid att jag får göra saker när jag hinner (läs: när lillan tillåter). Jag har i flera dagar tänkt stryka julgardinerna, men hinner helt enkelt inte. När jag väl hinner kommer de åka upp även om det inte är första advent (köksgardinen är iofs inte sådär 'störande' julig - den är vit med ett par röda hjärtan på).

• Baronessan

Just nu sitter jag och försöker få till en 'gran'krans som jag ska hänga över köksbordet med mina Georg Jensen-julprydnader. Jag har fejkgran (misstänker att det skulle barra förbenat annars), metallring och binder runt med röda band. Maken 'bygger' en lampa att hänga i mitten.

• Baronessan
    Pigelinen skrev 2010-11-13 09:00:14 följande:
    Men var har du bild då
    Här:

Lite halvkasst foto taget med mobilen. Den är inte helt färdig än (de röda banden som hänger ner ska klippas av och Georg Jensen-dekorationerna ska hängas på), men den hänger uppe och man får ju en uppfattning iaf? Det hänger ett kluster med tre (dimmade matta) glödlampor i mitten.
  • Baronessan

Jag strök julgradinen och satte upp den imorse i köket. Tar lite pö om pö och skyller den tidiga starten på att jag har en liten som snor all tid och på att jag tänkt ha ett 'mini'julbord på 1:a advent så då måste ju allt vara färdigt i god tid?

• Baronessan

Jag klämde in lite julpyssel imorse eftersom jag vaknade kvart i sex. Hafsade ihop en julvimpel till hallen, men kan inte bestämma mig om den är bra som den är eller om jag ska sätta dit ett GOD JUL (vita bokstäver på de enfärgade röda och röda bokstäver på de vita)?
  • Baronessan
    Annanym skrev 2010-11-22 09:02:15 följande:
    Jag måste fråga en sak. Tycker ni att julmust är den optimala drycken till pepparkakor? Själv gillar jag inte alls den kombon utan vill ha mjölk till pepparkakor eller i andra hand kaffe. Glögg funkar om man har salt pålägg på kakan, men inte till bara kakn tycker jag. Det är nog det att det blir alldeles för sött för min smak.
    Jag tycker kaffe är godast till pepparkakor.
  • Baronessan
    Pigelinen skrev 2010-11-28 17:09:01 följande:
    Mysigt med Marrieanne, får man sno den iden?

Här har vi haft julbak med en kompisfamilj, och det ordentligt MASSA pepparkakor, chokladbollar (på barnens begäran) Glöggbollar, två sorters Mozartkulor samt chokladkola. Så mysigt att sitta inne och baka när man ser hur det yr och blåser med MASSA snö utanför.
    Sno på bara!

Jag gillar Marianne-adventsljusstaken för att det är juligt med rött och vitt, men också för att det finns nåt att "plundra" på julafton.
  • Baronessan
    Ann Lee skrev 2010-12-12 01:07:31 följande:

Har gjort pepparkakskringlor idag och hängt i köksfönstret!
    Fick "sudda" lite för jag dekorerade aningens för mycket! Men det syns inte i fönstret!

YES! Det sitter ihop!

Gillade kringlorna!
  • Baronessan
    Annanym skrev 2010-12-09 11:38:42 följande:
    Är det nån som skulle vilja lägga ut bilder på extra snygga julpynt, paketinslagningar eller ruskigt goda bakverk? Det vore kul och inspirerande tycker jag. Själv har jag inte hunnit få till så mycket änny, men igår gjorde jag polkaknäck och den var ruggigt god!

Jag kan tipsa om mitt "julpynt" i form av "julklappstavlor".

För nåt år sen så hade jag två tavlor på väggen som var så "ojuliga" som de bara kan bli så då slog jag in dem och hängde tillbaka dem upp på väggen! Mycket juligare än så kan man nog inte få det på vardagsrumsväggen. Tavlorna gjorde sig bättre som paket så de har fått förbli julklappar.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!