Inlägg från: Baronessan |Visa alla inlägg
  • Baronessan

Jag längtar till jul!!!

Här är en jultokig till som tittar in i tråden! *vinkar*

Sassus - Kan ni inte fira jul hos er? Vi har testat olika varianter allt från att dela dagen (min mamma och svärisarna bor i samma stad) i snuttar vilket slutade i katastrof när vi en jul firade julafton på fyra olika ställen! *pust* Sen testade vi med att fira varannan julafton hos min mamma och varannan hos svärisarna, funkade väl bättre, men var inte optimalt iom att jag hade mer julfeeling hos mamma än hos hans föräldrar.

Sen la vi ner rännandet och bestämde att VI firar julafton hos oss och de som vill fira med oss är välkomna! Jag har aldrig ångrat beslutet! Nu får vi (jag ) piffa, pynta, fixa och dona (oftast med stor hjälp av min mamma - särskilt med bak och matlagning, men även systrar som gärna kommer och hjälper till och får julfeeling långt innan julafton). Och varje jul är jättetrevlig och julig!

På juldagen "firar" vi med svärisarna, men hos dem känns det mest som vilken annan dag som helst.

• Baronessan
    Lajsa82 skrev 2010-08-27 12:14:58 följande:
    Mariohnym: Firar som när vi var små, fast jag har lagt till en tradition kvällen innan, det är att sonen får ett paket med en pyjamas och en bok i så att han kan komma i sängs i någorlunda tid...Vilket jag tycker är mysigt, även sonen uppskattar det
    Vilken mysig idé med pyjamas och bok!

Min make står just nu och bygger en "jullampa" Jag vill ha en krans över bordet till jul i vilken jag kan hänga mina Georg Jensen-dekorationer och han fixar en lampa att hänga innanför kransen.
  • Baronessan
    Annanym skrev 2010-08-31 20:46:02 följande:
    Och jag har halva paketkalendern till min kompis klar. Till sonen har jag inte börjar med sånt än. Hur gamla har era varit när ni börjat med paketkalender? (Utan att riskera att de sliter upp alla paket på en gång.)
    Mina var rätt små när jag började med paketkalender, men första åren körde jag med en julstrumpa (sydde en http://blogg.passagen.se/phenomenal_woman/entry/julpyssel) som hängde i vardagsrummet (och så hade jag juldekorerat klädnypor med siffror 1-24, bild finns här: http://blogg.passagen.se/phenomenal_woman/entry/hur_kan_1_a_dec) och varje morgon låg två små paket i strumpan. På så sätt så minimerade jag risken för att de skulle riva upp alla paket på en gång, men en annan fördel var ju att använda det som incitament: "Om ni inte sköter er/lägger er i tid/slutar bråka/etc. så kanske det inte ligger nåt paket i strumpan imorgon bitti?"
  • Baronessan
    Annanym skrev 2010-09-04 18:48:31 följande:

Är det nån som gillar Bad santa? Den är ju förstås inte en enbart snäll film, men jag har fått för mig att den är rätt kul.

Okej, får nog bli paketkalender till sonen i år då. Det där med att ransonera med ett paket i taget var smart! Tack för idén! Och jag har en rätt rolig strumpa från när jag var i USA ett år med texten: Santa, I can explain! Inte för att sonen fattar, men det gör ju inget.

En tradition som vi har är att inför varje jul får sonen välja sig en helt egen pumla. (Pumla = julgranskula om det var nån som inte förstod det. ) Första året blev det en hammare och förra året en bil, ha-haa! Det är då man får vänja sig vid att granen hädanefter inte kommer att pyntas så strikt estetiskt!

Jag har som jultradition att jag köpt en julgranskula till döttrarna varje år sen de föddes. Dock hänger jag inte upp dem i vår gran utan de ska få dem sen när de blir stora. Min mamma köper en keramiktomte varje jul till barnbarnen.  
  • Baronessan
    Pigelinen skrev 2010-09-04 21:04:13 följande:
    hoppar in här jag också

Ang julgranskula så fick vi en julgranskula av vår dotter ifjol som hon hade gjort på dagis (hon var 1år o 4 månader då) och dagis hade gjort ett handavtryck på kulan... snacka om att tårarna rann ner för mina kinder när vi öppnade den klappen, helt klart den finaste julklappen

Vi flyttar om 2 v och jag har redan bestämt vart julgrannen ska stå i nya huset
    Oj så fint!
    Bjornis skrev 2010-09-04 23:16:20 följande:
    Det här med speciella julgranskulor för ju osökt tankarna till days of our lives (våra bästa år) om nån följt den långköraren. De som hänger sin (och nära och käras, levande och dödas) julkulor med namn på varje jul och tänker tillbaka på fina minnen. Det ser alltid så mysigt ut.
    *skratt* Jag har faktiskt funderat på att pyssla (eller beställa) en julgranskula var för alla familjemedlemmar just för att jag sett DOOLs julavsnitt några ggr.
  • Baronessan
    Mettan69 skrev 2010-11-04 07:56:12 följande:
    Måste erkänna att jag i tisdags gjorde pepparkakskladdkakan och var besviken. Det blev som att äta pepparkaksdeg med grädde. Det var inte gott. Rynkar på näsan. Den var frasig runt om och härligt kladdig i mitten, doftade underbart men smaken blev för mycket...
    Jag serverade pepparkakskladdkakan ganska varm med vaniljglass och tyckte att det var fantastiskt gott trots att jag håller med om att det var ungefär som att äta pepparkaksdeg - med glass.
  • Baronessan
    Candygirl xxx skrev 2010-11-04 12:53:09 följande:
    Brukar ni julpyssla förresten och vad brukar ni göra då? På mjölkpaketet i morse läste jag om  pyssel .. hur man gör snöstjärnor(snöflingor kallar jag det). Dags för ett besök på Panduro skulle jag tro Glad
    Jag vet inte hur stora dina barn är, men jag pysslar lite med kidsen - allt från att baka, sätta nejlikor i apelsiner, torka apelsinskivor till dekorationer, till att göra glittriga dekorationer, egna julkort osv...
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!