• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Pigelinen

Insåg just att om en vecka är julen nästan förbi... lite sorgligt

Vi kommer ifs att fira i dagarna 4a.... 23e hos min pappa, 24e här hemma (familjen) med min mamma o man, min svärmor o man, 25e här hemma med min mans bröder, 26e hos min svärfar o hans fru...  Blir lite många firanden då vi båda har skilda föräldrar men mysigt ändå att dra ut på det hela lite

• Sakuras

Ny snittyta och gärna skåror i rotändan.
    Vi kan inte slussa in vår gran eftersom vi bor i lägenhet. Vi har funderat på att ställa den i källaren ett dygn men det är lika varmt där som i lägenheten så det kändes ju meningslöst. Efter att vi hade tagit in den och var uppe på vinden för att hämta pyntet så upptäckte vi att där var det ju svalt, men då var det redan för sent. Hoppas att den håller sig ändå! Än så länge är den superfin och doftar underbart.

• Sakuras
    Shadowcat skrev 2010-12-19 11:55:36 följande:
    vi brukar såga en ny snittyta, lägga i en 50öring (hmm undrar om jag har ngn kvar...) och en alvedon (eller var det en ipren?)
    Sen om det blir något bättre vet jag inte, för så här har vi "alltid" gjort
    Magnecyl har jag alltid hört, men bland annat LRF säger att det bara är en skröna att det skulle hjälpa, men att det kan vara bra med "vanlig" växtnäring. Fast magnecyl är ju ett gammalt husknep så det kanske inte ska föraktas.
    Spraya med vatten ska vara bra också, precis som med andra växter/träd som gillar hög luftfuktighet. Fast då måste ju pyntet tåla vatten! Glad
  • Bjornis

Vi fick tipset att ställa granen i duschen (bor också i lgh) och spola den med kallt vatten några ggr för att "värma" upp den lite mer skonsamt.

• Sakuras
    Bjornis skrev 2010-12-19 15:49:16 följande:
    Vi fick tipset att ställa granen i duschen (bor också i lgh) och spola den med kallt vatten några ggr för att "värma" upp den lite mer skonsamt.
    Det var ju smart, det ska jag ha i åtanke till nästa år...
  • Koppkaka

Idag har vi bakat pepparkakor, och om ett tag ska jag klä granen!! Ååh älskade jul!

• Pigelinen

Har massa vänner som handlat sina julklappar idag och här är det riktigt snöoväder, så skönt att vi är klara med våra och att vi kunde vara hemma.

Har inte gjort så mycket juligt... har dock tvättat bebiskläder inför bebisens ankomst i januari

• Ann Lee

Tack för alla grantips! Nu står granen i vardagsrummet, klädd och vacker! Den dricker dessutom mycket vatten! Är det ett bra eller dåligt tecken?

• Koppkaka

Här sitter vår lilla kattflicka under den ännu oklädda granen och inspekterar de klappar som alltid blir kvar Vi har även julgransmatta, men vi hade inte lagt ut den än då den inhandlades idag.
  • littlemisstrouble
    Ann Lee skrev 2010-12-18 17:08:51 följande:
    Vi har varit och köpt en riktig gran för första gången! Just nu är den i förrådet för att det är varmare där än utomhus men kallare än inomhus. Säljaren tyckte att vi skulle slussa in granen.

Vilka är era bästa tips för att få granen att hålla länge?
    göra snittyta innan man sätter den i foten. vattna varje dag och lägg sockerbitar 2-3 stycken ungefär varannan dag så står granen sig jättefint. våran brukar inte börja barra förräns efter nyår nån gång och vi tar in den en vecka innan jul ungefär.
    Planering är a och o......
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!