Inlägg från: Sakuras |Visa alla inlägg
  • Sakuras

Jag längtar till jul!!!

Här är en till som längtar till julen. Idag ägde det första saffransbaket rum och nu ligger massor av nybakade saffransbullar på köksbänken!

• Sakuras
    litenlind skrev 2010-10-26 09:51:40 följande:
    Jag har idag bokat en dvd med Trolltyg i tomteskogen. De släpps den 1:a december. Julkänsla för mig!
    Jag bokade också den i förmiddags men när jag skulle gå till kassan och betala så stod det plötsligt att den precis tagit slut! Buhu. =(
    Den är inte så mycket jul för mig, men den är nostalgi utan dess like. "Det är kriiiiig i tomteskogen, mamma!"
  • Sakuras

Förresten, ni som varit på Gekås, är det någon som vet vad julkalendrarna med leksaker i kostar? De finns med Lego, Hello Kitty, Polly Pocket osv... som en vanlig julkalender fast med leksaker bakom luckorna. De kostar 199 i min lokala leksaksaffär.

• Sakuras

Nu ska jag snart iväg på julfika med kusiner och kusinbarn! Saffransbullar, pepparkakor, julmust osv... hela kitet! Att tjuvstarta är ju underbart. Tur man har en lite tokig släkt. Glad

• Sakuras
    Arentorpbebis skrev 2010-11-03 10:23:15 följande:
    Hur mycket saffran behövs ungefär när man bakar lussebullar? Har inte haft saffran i innan men tänkte testa i år, då jag har börjat gilla saffran lite mer
    Jag gör alltid en vetedeg på 5 dl vätska och då använder jag 1 g saffran, alltså två påsar om man köper dem på exempelvis ICA. Fast det går ju med ett halvt gram också, bara det att du inte får så tydlig saffranssmak då. Jag älskar ju saffran och vill att det ska smaka! Glad
  • Sakuras
    Pigelinen skrev 2010-11-11 14:05:35 följande:
    pepparkakskladdisen har jag gjort många gånger frågan är vad jag ska ha för för- o hunudrätt till..
    Jag såg ett recept i senaste Allas, på något som kallas Adventskyckling. Det verkade jättegott, med kyckling marinerad i saffran, vitlök, sambal oelek och citron. Tillagades med potatis, palsternacka, rotselleri, rödlök och cocktailtomater och serverades med getostkräm och mandel och russin. Glad
  • Sakuras
    Pigelinen skrev 2010-11-11 15:34:23 följande:
    Men gud vad det lät gott... Det receptet skulle jag vilja ha var det hel kyckling el fileér? Hel är ju inte så ofta jag gör men det brukar ju bli väldigt saftiga...
    Det var filé, så det är ju smidigt! Det var ganska långt men jag kan skriva av det:

Adventskyckling
    Tid ca 1 tim

500 g kycklingfilé

Marinad:
    1/2 kuvert saffran
    1 stor vitlöksklyfta
    3 msk olivolja
    1 tsk sambal oelek
    finrivet skal av 1/2 citron
    sal, peppar

6 potatisar
    2 palsternackor
    200 g rotselleri
    1 rödlök
    1 msk olivolja
    salt
    250 g cocktailtomater
    1 1/2 dl svarta oliver

Getostkräm:
    150 g bredbar getost
    1 dl turkisk yoghurt
    salt, peppar

Tillbehör:
    50 g sötmandel
    1/2 dl russin

1. Skär kycklingen i bitar. Blanda saffran, pressad vitlök, olivolja, sambal oelek, citronskal, salt och peppar i en skål. Blanda i kycklingen.
    2. Skala och skär potatisen i klyftor, palsternacka och rotselleri i bitar. Klyfta rödlöken. Bred ut potatis, palsternacka och rotselleri i en ugnssäker form. Ringla över olivoljan. Salta.
    3. Ugnsbaka rotfrukterna i 225 grader ca 40 min. Lägg på kycklingfilén i sin marinad, rödlöken, cocktailtomater och oliver när det återstår 7-8 minuter. Stek allt den återstående tiden. Kontrollera att kycklingköttet är färdigt.
    4. Blanda getost, yoghurt, salt och peppar till en röra. Skålla sötmandlarna.
    5. Servera kycklingen och grönsakerna med getostkrämen, mandlar och russin!
  • Sakuras
    Pigelinen skrev 2010-11-11 17:28:56 följande:
    Gud vad du är gullig TUSEN TACK!!!!!!!
    Det var så lite! Jag ska själv testa det någon gång. Det verkar väldigt gott! Jag är som du och älskar saffran, också i mat. Brukar göra lax med saffranssås ibland också. Fast i Adventskycklingen ska jag nog också modifiera lite.. åtminstone ta bort oliverna.

Det går ju säkert göra på fläskfilé istället! Och att göra en med och en utan saffran låter som en bra kompromiss om du inte vill tvinga far din att äta något han inte gillar...  Fast om du inte säger att det är saffran i så kanske han inte märker det! Flört
  • Sakuras
    Pigelinen skrev 2010-11-11 21:42:54 följande:
    Det är ju snart jul och pappsen brukar ju ge fina klappar så jag gör gärna en variant utan saffran till honom mohaha

Har tänkt inledda med klassisk Toast skagen och sen detta o så toscaäpplen till dessert... hoppar över pepparkakan, min man fick ett finger med i spelet...
    Det gäller att hålla sig vän med tomten! Skrattande

Er middag låter supergod! Vi är aldrig så avancerade att vi kör trerätters.
  • Sakuras

Ikväll ska jag åka på julauktion! Det är en underbar jultradition. Jag, min moster och mina kusiner har gjort dörrkransar och hjärtan som ska skänkas till försäljning. Mycket mysigt! Får se vad jag kommer hem med, men förhoppningsvis något juligt. Glad

• Sakuras

Jag skulle också strunta i gardinerna! Jag tycker visserligen att plommonfärgat och rött kan funka ihop, men det beror ju på stilen i övrigt.

Jag har precis griljerat min första skinka! I livet. Jag har varit vegetarian sen jag var 15. Numera äter jag fisk och kyckling men inte annat kött, så jag visste inte ens hur jag skulle göra först... Skäms Jag visste hur man griljerar men inte vad jag skulle göra med grisrumpan innan... Flört Men det gick fint! Jag gjorde den till min sambo som ÄLSKAR kött och framför allt julskinka, men han jobbar natt och sover fortfarande så han har inte smakat och bedömt min insats än. Den luktar gott i alla fall. Glad

• Sakuras

Jag tittade efter glöggte idag men jag hittade inget. Får gå till mer säkra källor istället...

Nu har jag och sambon precis ätit julmat. Jansson, korv, köttbullar, rödbetssallad, julskinka och senap. Fast i affären kallas skinkan fortfarande helgskinka, så det kanske bara var vanlig helgmat då... Glad
    Jag fick i alla fall MVG av sambon för skinkan! Han sträckte sig så långt som att påstå att det kanske var den godaste skinka han ätit, men han är nog lite partisk... och jag gjorde ju inte så mycket... Drömmer

• Sakuras
    Squirrel Nutkin skrev 2010-11-19 16:47:06 följande:
    Herregud kan ni tro följande?? Jag var på ikea idag för att kolla in deras julgrejer och inte en endaste rulle presentsnöre hade de! Förvånad
    Är det inte så att de har slutat med presentpapper och -snöre på IKEA? Helt galet tycker ju jag också, men jag tror det är så.
  • Sakuras
    Bjornis skrev 2010-11-19 21:52:05 följande:
    Det brukar finnas ganska många  "finsnören" på IKEA:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10175971

Det fanns några vanliga paketsnören (som man "krullar") i år iaf:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50191813
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50175969
    Sen tar det ofta FORT slut. Även om man inte tror det. Vet att det varit låga kvantiteter av julsakerna i år också.

Men papper finns det MASSOR av, bland annat dessa:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60191474
    Älskar årets sortiment av papper på IKEA:

Jag har hängt upp julgardiner i alla rum (där vi har gardiner) nu och julstjärnor och ljusstakar! Nöjd. Såååå mysigt.
    Men så konstigt! Det kanske bara är på "mitt" IKEA som de har slutat med det då, eller så har de gömt dem på något ställe som är omöjligt att hitta! Jag ska leta med ljus och lykta nästa gång. Nu vet jag ju i alla fall att det SKA finnas!
  • Sakuras
    Misty W skrev 2010-11-25 13:46:51 följande:
    Hur länge håller mozert kulor? om man ska ge bort i julklapp, när kan man göra dom då? Och hur är det bäst att förvara dom?
    Förvara dem i kylskåp. Jag kan inte säga hur länge de håller, men det borde ju vara lika länge som mandelmassan du gör dem av.
  • Sakuras
    Pigelinen skrev 2010-11-29 08:45:38 följande:
    mmm precis och så är den inte seg någonstanns utan smälter som fudge i munnen..
    Alltid när jag ska göra fudge slutar det med att det blir kola, så jag har motsatta problemet. Jag gillar fudge bättre. Tycker att jag kokar i hundra år men det hjälper inte.
  • Sakuras

Ny snittyta och gärna skåror i rotändan.
    Vi kan inte slussa in vår gran eftersom vi bor i lägenhet. Vi har funderat på att ställa den i källaren ett dygn men det är lika varmt där som i lägenheten så det kändes ju meningslöst. Efter att vi hade tagit in den och var uppe på vinden för att hämta pyntet så upptäckte vi att där var det ju svalt, men då var det redan för sent. Hoppas att den håller sig ändå! Än så länge är den superfin och doftar underbart.

• Sakuras
    Shadowcat skrev 2010-12-19 11:55:36 följande:
    vi brukar såga en ny snittyta, lägga i en 50öring (hmm undrar om jag har ngn kvar...) och en alvedon (eller var det en ipren?)
    Sen om det blir något bättre vet jag inte, för så här har vi "alltid" gjort
    Magnecyl har jag alltid hört, men bland annat LRF säger att det bara är en skröna att det skulle hjälpa, men att det kan vara bra med "vanlig" växtnäring. Fast magnecyl är ju ett gammalt husknep så det kanske inte ska föraktas.
    Spraya med vatten ska vara bra också, precis som med andra växter/träd som gillar hög luftfuktighet. Fast då måste ju pyntet tåla vatten! Glad
  • Sakuras
    Bjornis skrev 2010-12-19 15:49:16 följande:
    Vi fick tipset att ställa granen i duschen (bor också i lgh) och spola den med kallt vatten några ggr för att "värma" upp den lite mer skonsamt.
    Det var ju smart, det ska jag ha i åtanke till nästa år...
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!