Jag längtar till jul!!!
Idag blev det lite vörtbröd till frukost.
Hade nästan glömt hur gott det var.
Idag blev det lite vörtbröd till frukost.
Hade nästan glömt hur gott det var.
Vörtbröd kan vara gott. Men precis som Aniiee gillar jag inte russin i bröd. Och ja, det smakar verkligen skogaholmslimpa.
Köpte dock på ett bageri förra året, då var det lingon i. Det var riktigt smarrigt. Ska se om jag kan hitta något recept som jag tror kan vara liknande i år. Brukar inte baka bröd. Har ingen vidare bakmaskin och då blir det tungt!
Ikväll dricker vi glögg här hemma, testar både lusseglöggen och pepparkaksglöggen, var ett rejält glöggutbud i affären i år såg jag. Nästa gång får det bli roséglögg.
Jag gör enkla långjästa bröd. Bara att röra ihop och sen jäsa 8-10h. Forma till bröd och jäsa en timme igen och sen grädda.
Man vill ha 50% vetemjöl special för jäsningen men resten kan vara vilket grovt mjöl som helst och frön och liknande
Nån som har recept på vörtbröd som inte smakar skogaholmslimpa? Tycker att vörtbröd är alldeles för sött men har å andra sidan ej bakat eget....
Om du orkar får du gärna skriva hur man gör. Låter väldigt intressant. Ingen mjölk och inget vetemjöl. Ska man ljumma vörten eller hur gör man?
Yankee candle, Christmas Garland
Finns även på ebay.