• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    MissFrost skrev 2023-11-14 14:24:55 följande:

Årets julvärd i år blev David Batra

Tycker det var ett bra val. Glad
  • Aniiee

Det blir säkert bra. Tror jag. Kanske. 

*funderar på vem det är"
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Auditanne
    molly50 skrev 2023-11-14 19:05:11 följande:
    Tycker detsamma. Hög mysfaktor på Batra och ett utmärkt val Tomte
  • Auditanne
    Nandez skrev 2023-11-11 18:52:44 följande:
    Spännande, om du testar berätta vad du tyckteGlad
    Japp! För det första så var denna nya marmelad på tok för dyr på sina 70 kr, även fast jag nu gjorde ett första (och förmodligen sista) val att köpa den. 

För det andra så smakade marmeladen mycket mer som godisgelé än som en vanlig päronmarmelad. Därför tänker jag att den nog passar bättre på vanliga pannkakor med en klick vispgrädde och inte med finare ädelostar som var min första tanke. 

Tror jag ska testa att blanda i några skedar av gelén i naturell yoghurt också. Lite grön godisyoghurt istället för lördagsgodis nu till helgen Solig
  • molly50
    Auditanne skrev 2023-11-14 22:00:15 följande:
    Ja,och kanske kan det bli lite humor i det hela också. Glad
  • Agda90

Jag har också börjat längta till jul. Allt prat om vem man ska fira jul hos. Jul är inte bara julafton, juldag och annandag. Julen för mig börjar första advent. 

Hela familjen är engagerad hos oss. Till helgen kommer vi att plocka fram allt julpynt för att gå genom det som behöver lagas/bytas ut. Första advent är allt framme och vi spenderar söndagen med lite glöggmys och pepparkakor 

Till Lucia klär vi granen. En gran som vi tillsammans har letat upp och haft massa åsikter om innan vi väl har bestämt vilken som ska få följa med hem.
    Varje advent har något juligt inslag. Vi lagar någon julmat som vi tycker extra mycket om (eftersom jag är från ett annat land så har vi dubbelt upp av julmat att välja mellan och allt hinner vi ju inte äta på julafton). Jag och maken har ofta köpt ett nytt sällskapsspel som vi spelar tillsammans. 
    Lillejulafton grillar vi hamburgare och bara myser för då är allt julstök färdigt. 

Har vi tid så bjuder vi in till lite adventsfika. Men i år är det kört. ALLA helger är tävlingshelger fram till jul (Vad gör man inte för sina barn)

• Nandez

molly50 skrev 2023-11-14 19:05:11 följande:
    Auditanne skrev 2023-11-14 22:00:15 följande:
    Det var ett bra val, hög mysfaktor med Batra

• Nandez
    Auditanne skrev 2023-11-14 22:08:57 följande:
    Japp! För det första så var denna nya marmelad på tok för dyr på sina 70 kr, även fast jag nu gjorde ett första (och förmodligen sista) val att köpa den. 

För det andra så smakade marmeladen mycket mer som godisgelé än som en vanlig päronmarmelad. Därför tänker jag att den nog passar bättre på vanliga pannkakor med en klick vispgrädde och inte med finare ädelostar som var min första tanke. 

Tror jag ska testa att blanda i några skedar av gelén i naturell yoghurt också. Lite grön godisyoghurt istället för lördagsgodis nu till helgen Solig
    Intressant. Det var dyrt, det håller jag med om. Det verkar som om det var ganska sött.

Roligt att du delar med digGlad
  • Nandez
    molly50 skrev 2023-11-14 22:35:37 följande:
    Ja,och kanske kan det bli lite humor i det hela också. Glad
    Det kan det nog bliTomte
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!