• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Nandez
    Auditanne skrev 2023-11-09 03:39:29 följande:
    GladJa, det var jättegott med kastanj, prova vetja!

Ledsen att det blivit så mycket pladder om mat och godsaker från min sida.
    Känner att man får ta vara på de få guldkanter som finns i ens vardag Solig  Högtider som kommer med lite god mat är alltid något att se fram emot. Synd att vi inte firar Thanksgiving också Glad
    Det är roligt att höra om alla olika, nya och spännande varianter av mat och godisGlad
  • Nandez
    Aniiee skrev 2023-11-09 16:32:29 följande:

Jag hittade en tidning i stället i affären vid namn "Våra finaste julberättelser" om jag minns rätt, eller något liknande. Omslaget gick i vinterblågrått, lite John Bauer-aktig illustration. Herre min je, vilken fin tidning. Mattpapper och illustrerad. Kända och mindre kända julberättelser av kända och mindre kända författare. Nu minns jag inga bara för det men jag vill säga att Tomten var med... kanske? Jag bläddrade i den och den verkade verkligen jättemysig. Vågade inte köpa den då jag bara hade kortet med mig och var inte säker på att jag hade täckning för den också. Kostade 150 spänn men innan jag såg det tänkte jag att den måste kosta minst 200. Det var dessutom BARA berättelser i den. Inga artiklar, ingen reklam, ingenting. Uppmuntrar alla jultokiga att titta efter den. Jag fann den på Coop men jag vet inte om den var från något större förlag eller Coops egna.

Låter dyrt för en tidning
  • Nandez
    molly50 skrev 2023-11-09 18:17:59 följande:
    Jag har också sett den här på Coop.
    Tyckte att den var lite i dyraste laget. 
    Så vi får se om jag köper den eller ej. 
    Men den såg fin ut. Glad
    Ja, det är i dyraste laget för en tidning
  • Nandez
    Aniiee skrev 2023-11-09 18:30:03 följande:
    Rent objektivt är den snarare billig. Jag väntade mig som sagt att den skulle kosta minst 200 innan jag såg priset. 150 kronor är i paritet med ett specialnummer av en populärvetenskaplig tidning typ IllVet, eller bara ett helt vanligt nummer av BBC History, som dessutom är översållade med reklam.

Samtidigt så, ja, om den får plats i min eller din budget med alla våra prioriteringar är ju en annan femma =P

Jag... har köpt pepparkakschoklad..... Oskyldig
    Tycker att det är dyrt för en tidning med julberättelser
  • molly50
    Nandez skrev 2023-11-09 23:08:56 följande:
    Ja, det är i dyraste laget för en tidning
    Ja,jag tycker det. 
  • Nandez
    molly50 skrev 2023-11-09 23:16:32 följande:
    Ja,jag tycker det. 
    Ja, det tycker jag med
  • Auditanne
    Aniiee skrev 2023-11-09 16:34:35 följande:
    Tro mig, du ska vara tacksam att du inte firar en annan mathögtid så tätt inpå jul. Jag gör det och det är..... en pärs.... Ibland firar jag till och med 3 mathögtider inom loppet av en månad, om jag råkar fira thanksgiving också, vilket jag gör somliga år.
    Ja, jo. Just Thanksgiving låter lite arbetssamt med en hel kalkon i ugnen under så lång tid. Tyckte det lät så gott bara med alla goda röror man kan fylla kalkonen med. 
    Och vad är det mer? Sötpotatispaj? Vill testa att göra en sådan åtminstone. 

Under vilken månad firar du tre olika mathögtider?
  • Rödtjärnens Anna

Är hemma och är sjuk... vad passar bättre än att börja planera årets Nisse som ska flytta in i december.

Visserligen har "Jultomten" redan skrivit ett brev till min son (6år) och bett honom att sätta ett tänt ljus och en liten tomte i fönstret om han vill ha en nisse i  år, vilket han gjorde direkt. Och i dagarna kommer ett nytt brev från "Jultomten" som berättar att vår familj blivit utvald att ta emot en nisse i december.

Detta blir den tredje julen vi får en Nisse som flyttar in. Jag skriver alla nissebrev själv och kommer på bus. Min sambo brukar säga att jag är den som har mest kul av alla.. jag älskat sånt här! (Har även påsktradition brev från en påsk-mus som jag hittat på...men det är inte lika stort).

• molly50
    Rödtjärnens Anna skrev 2023-11-10 12:24:07 följande:

Är hemma och är sjuk... vad passar bättre än att börja planera årets Nisse som ska flytta in i december.

Visserligen har "Jultomten" redan skrivit ett brev till min son (6år) och bett honom att sätta ett tänt ljus och en liten tomte i fönstret om han vill ha en nisse i  år, vilket han gjorde direkt. Och i dagarna kommer ett nytt brev från "Jultomten" som berättar att vår familj blivit utvald att ta emot en nisse i december.

Detta blir den tredje julen vi får en Nisse som flyttar in. Jag skriver alla nissebrev själv och kommer på bus. Min sambo brukar säga att jag är den som har mest kul av alla.. jag älskat sånt här! (Har även påsktradition brev från en påsk-mus som jag hittat på...men det är inte lika stort).

Vad mysigt det låter.  Glad
    Mina barn är lite stora för det där med Nissebus nu,skulle jag tro. De är 12 och 16 år gamla.
    Men de älskar att pynta och pyssla. Och baka. 
    Så det finns ju annat vi kan göra tillsammans. Glad

Krya på dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Auditanne

Såg förut på Hemmakväll att de fått in två nya tillskott. Mor Annas pepparkakor med smak av lime och chili och en glasburk med nåt slags marmelad eller gelé med smak av gröna kulor, godiset ni vet. 

Undrar just vad gelén passar till. Ska man bre den på mackan eller? Låter sliskigt. 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!