Inlägg från: Frökenolson |Visa alla inlägg
  • Frökenolson

Jag längtar till jul!!!

MrsTM skrev 2011-09-27 12:14:07 följande:
    Tipsa gärna om ni ser någon fin elektrisk ljusstake någonstans! Inte de vanliga trekantiga utan någon lite roligare, men helst så att man kan ställa den i fönsterkramen.
    de hade gööör fina på ullared, lite högre på fot. Gammeldags.
    Men även mer morderna också.
    Förra året var jag förvånad över hur snygga adventstakar de hade på bauhaus..
  • Frökenolson
    vildaungarnasmamma skrev 2011-09-29 20:17:22 följande:
    Hej alla julälskare!!

Här har ni en som har tagit det där med julen lite xtra långt.
    Vårat julpynt åker upp den 1 november varje år, och tas ner strax innan påsk.
    Och med julpynt menar jag allt från ljusstakar till gardiner och tomtar.

Längtar också efter:
    Julpyssel
    Julbordet med all dess goda mat
    Efterrätterna (risalamalta med saft sås, och våran obligatoriska juldags efterrätt: Vitchoklad mousse med frysta lingon)
    Snön
    Tomten
    Julgranen
    Osv...
    hi hi =)
  • Frökenolson
    6barnsmamman skrev 2011-09-30 12:09:16 följande:
    Jag gjorde den förra året, minns oxå att det var nått jag ändrade lite på, var det lite mycket pepparkakskryddor i , eller var det lite väl mycket socker? nått var det!!Skrattande
    den var väldigt söt har jag för mej, men kryddorna tyckte jag var gott när det var mycket, jag tror jag bara minskade litegranna =)
  • Frökenolson
    Koppkaka skrev 2011-09-30 22:18:40 följande:
    På den här bilden ser ni det julpyssel jag sysslat med i en heeerrans massa jular Styrolitkulor med paljetter instuckna med små, små nålar. Pilligt och OTROLIGT roligt!

oj oj, vilket jobb! gör du några varje år eller bara en?
  • Frökenolson
    Gurkan skrev 2011-10-04 07:21:12 följande:
    Här är årets kandidater, hjälp mig!
    Ska ju beställa andra fotoprodukter med till födelsedag nu i slutet av oktober och tänkte köra ihop beställningen och på så vis spara fraktkostnad därför är det lite bråttom...
    Men vilken ska jag välja??

jag tycker den längst ner! Fina allihopa, men den kändes bäst i helhet..

Välkomna ni nya jultokar, ni kommer passa in alldels utmärkt! 
  • Frökenolson
    Gurkan skrev 2011-10-04 07:30:55 följande:
    Jag beställde förra året från Fujidirekt men var inte riktigt nöjd med färgerna men det är de som är billigast för mig och som har det bästa alternativet så det får nog bli så att jag ger dem en chans till i år

har du provat på vistaprint då? är ju billigt och man kan få annan kvalitet på papper tjocka, matta m.m. har gjort mycket flygblad och kort där..
  • Frökenolson

Idag ska jag provbaka lite i vår stenugn i köket, första gången, ska bli kul! Ska börja elda nu och baka i eftermiddag.
    Måste ju lva så det blir gott bröd till jul =) 

• Frökenolson
    lollsanT skrev 2011-10-04 09:54:57 följande:
    Ah, vad avis jag blev precis. Har fått ett gammalt recept från makens momor på ett bröd som från början skulle bakas i stenugn har jag för mig. Det blir tack och lov bra när man bakar det hemma i vanlig ugn också.

ja det går ju jättebra i vanlig ugn, har ett bageri och där har vi elektrisk stenugn, det blir också superbra.

Det är just   känslan som ska bli musig, första gången jag skall göra det själv, har bara varit med som liten. så det blir verkligen en provomgång, alla ugnar är ju olika =)

Uppdaterar sen hur det gick..

Ang glögg som vi pratade på tidigare, så brukar jag koka blossas lättglögg så alkoholen förvsinner helt, tar ju en stund men jag tycker det fungerar bra, kokas den ner för mycket tillsätter jag lite vatten..     
  • Frökenolson

Baket idag gick jättebra, 28 brödkakor och 20-tal kanelbullar
    Lyckade bara bränna de två första brödkakorna, resten gick jättebra =) 

• Frökenolson
    lollsanT skrev 2011-10-04 20:18:59 följande:

Ah, vad trevligt Vad var det för brödkakor du bakade?

på vete och rågsikt
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!