Inlägg från: GossipGirl |Visa alla inlägg
  • GossipGirl

Jag längtar till jul!!!

Janniiike skrev 2012-11-14 19:22:41 följande:
    Koppkaka: usch! Jag förstår dig. Ens grejer betyder ju såklart massor för en, vad det än är för saker!

La upp bilder på mina ljusslingor nu i bloggen. Syntes tyvärr inte så tydligt men man ser att dom är där iaf. Haha.

Www.MittMysigaHem.blogg.se
    Fint med stjärnorna! Köpte en ny igår... Eller ja, mamma betalade den åt mig. Gullemamma. Längtar tills jag får sätta upp den.
  • GossipGirl

Oj, var lite för snabb. Vi är ju nämligen precis på väg att flytta tillbaka till vårt hus och har rensat en hel del - visste inte vad vi ska ha i fönstrena mot gatan nu till jul och då ville mamma sponsra oss lite.  Mys.
    Det var så mysigt att åka på shoppingrunda med mamma igår. Mysigt att bara få umgås och roligt att jag hittade så mycket.

Hittade bland annat den här nya älsklingen! Först fotade jag den bara lite i smyg för jag planerade att sy en liknande. Men sen fick de små detaljerna, typ "Home sweet home"-bandet och så mig att köpa den istället! Fanns flera olika saker i samma stil, en tygbonad med en ficka för julpost och jag tänker sy något sånt istället. Älskar ju att sy men den här var så fin bara i sig själv. Materialkostnaden hade blivit mycket högre om jag skulle sytt något liknande själv också så det var ju rent utav lite ekonomiskt av mig ;) Haha.

Jag kunde knappt hålla mig - började slå in små paket direkt.  
  • GossipGirl
    GossipGirl skrev 2012-11-15 10:08:09 följande:
    Oj, var lite för snabb. Vi är ju nämligen precis på väg att flytta tillbaka till vårt hus och har rensat en hel del - visste inte vad vi ska ha i fönstrena mot gatan nu till jul och då ville mamma sponsra oss lite.  Mys.
    Det var så mysigt att åka på shoppingrunda med mamma igår. Mysigt att bara få umgås och roligt att jag hittade så mycket.
    Det tycks ha varit väldigt, väldigt "myyysigt" igår. Haha! Tre gånger bara i stycket ovan. Aj aj.
  • GossipGirl
    Ann Lee skrev 2012-11-14 20:08:45 följande:

Tack för alla tips på adventsljusstakar, jag ska spana in.

Ni som vill ha tips på hur man kan göra julfint i trädgården kan kika in på mina bilder här: www.styleroom.se/album/30059

Vårt julhem 2011 här: www.styleroom.se/album/29538

Vårt julhem 2010 här: www.styleroom.se/album/22736

Jag tror att jag kommer att pynta nästan likadant i år, har hittat en julstil som passar oss perfekt.           

Nämen jaha! Är det du där bakom nicket?! Har ju kollat in dina Styleroom-album otaliga gånger! :) Vad kul. Nu ska jag hälla upp en kopp kaffe och spana in dom igen. :)
  • GossipGirl

Pysslat massor idag. I frysen står just nu en sån här krans / ljuslykta. Fast nu har jag fyllt upp med vatten ändå upp för första lagret var redan is. :)

Och så har jag gjutit grisar, änglar och stjärnor i betong. Tog vanliga pepparkaksformar. :) 
  • GossipGirl
    eldfluga73 skrev 2012-11-15 15:04:49 följande:
    Jag är verkligen en pysselnovis Men du lägger alltså vatten och fina grejer, typ blad, i en form och så fryser du det. Och när det är helt fruset så sätter du ut det med ett ljus i? Ser jättefint ut och som ett jättebra pyssel att göra med barnen. Hur gör du plats för ljuset?
    Gissar att det måste vara minusgrader utomhus innan man kan göra det här.
    Ja precis! Jag hällde bara i vatten och nypon, snöbär, rosblad och några taggiga fina blad jag inte vet vad de heter, i en sockerkaksform! Fyllde bara upp till hälften för grejerna tenderar att flyta upp och när den är färdig och jag vänder på den så vill jag ju inte att allt ska vara i botten. Och när det första lagret frusit så fyller jag upp med vatten till kanten. Har den i frysen tills det blir minusgrader ute!
    Då spolar jag varmt vatten på formen så att isen släpper, vänder "iskakan" upp och ned och sedan ställer jag den utomhus. Förra året hade jag en större form med en marschall i, men nu tog jag en lite mindre. Vet inte vad det blir för ljus i men kanske bara värmeljus i en gammal barnmatsburk? Eller så hänger jag den som krans i ett träd. :) Vi får se!
    Man kan ju stoppa i lite vad man vill. Blir jättetjusigt. 
  • GossipGirl
    Min lycka skrev 2012-11-16 11:14:08 följande:
    Vart köpte du denna?
    Vill ha =) 
    Eurostore heter affären! Vet inte om det är en kedja eller en enskild affär faktiskt...
    Den ligger i Haninge, ett par mil söder om Sthlm. 
  • GossipGirl
    molly50 skrev 2012-11-20 22:38:06 följande:

Väntar också på att någon annan ska börja. Men oavsett om grannarna har börjat ller inte så tänker jag ta fram mina julsaker d 30 november i alla fall. Ljusslingan ute åker kanske upp någon av de närmaste dagarna då maken är ledig och kan hjälpa mig.
    Samma här. Nästa fredag åker grejerna upp. :) Är ledig hela nästa vecka dessutom så då ska jag fortsätta packa upp här hemma och sedan toookstäda. Skrubba varje vrå. Och på fredagkvällen tänder jag ljusstakarna. :)

Julstädar ni? 
  • GossipGirl
    tahira skrev 2012-11-21 13:06:47 följande:
    Jag börjar få panik! December närmar sig och vi har inte ett enda julpynt i huset! Alltså, vi äger ingenting!

Och jag mår fortfarande gravid-illa och har ingen ork att ta mig någonstans och handla allt.

Hur skall det här gå  
    Få inte panik! På något sätt kommer det gå bra. Du kan inte kolla upp lite grejer på nätet som din man/sambo/kille kan ge sig iväg och köpa? 
    Om du bodde i Sthlm, och inte i ett helt annat land, då hade jag hjälpt dig. :)

Och självklart förstår jag att man vill pynta, är min bästa tid på hela året, men när det känns tröstlöst så minns det här från Grinchen; "Maybe Christmas doesn't come from a store. Maybe Christmas perhaps means a little bit more."
    Så fint och viktigt att påminna sig om ibland.
    Ni får göra eget pynt, baka mkt och ha mycket tända ljus. I brist på annat. Så länge. :) 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!