Inlägg från: Frökenolson |Visa alla inlägg
  • Frökenolson

Jag längtar till jul!!!

Så här såg det ut hemma hos mej igår..
    Vet att jag nämnde amaryllysen när den gick i knopp, nu blommar den för fullt =)
    MYS!!
  • Frökenolson
    Pigelinen skrev 2011-09-20 14:33:03 följande:
    åh vad mysigt!!! Ska ta och plocka fram mina tidningar också. Tyvärr är jag för lat försöka vöervintra amarylusar så jag får snällt köpa ny.
    jag har inte lyckats förut, och jag har väl kanske inte lyckats så bra i år heller.. den blomar ju nu. ha ha.
    Har 5 till som jag ställt ner i källaren, hoppas på bättre tur med dem..
    MrsTM skrev 2011-09-20 14:40:52 följande:
    Hoppar in här! Har börjat googla inspirationsbilder till de hemma-scrappade julkorten som jag ska sätta igång med i oktober! Så fort sommaren är slut och hösten lägger en regnig grå filt över allting börjar man längta efter julmys som bara den, eller vad säger ni? Tomte
    jag har lagt in en bild några sidor tillbaka på ett gäng av mina julkort, har gjort många efter det, men lite inspiration kanske man kan bistå med. Fast det är klart, man kan ju ha olika smak :)
    Lycka till med scrappandet, jag har redan börjat höstmysa för fullt.. längtar som en toka till advent!
  • Frökenolson
    MrsTM skrev 2011-09-20 15:48:07 följande:
    Tack för inspirationen, de är underbara! Älskar gammaldags motiv, är det bokmärken du använt?

Förra året hade jag en ganska rolig design på julkorten, nämligen mönsterklipp. Typ mönstrad botten och sedan enfärgat papper som man klipper i form av en julstrumpa, ett par vantar, en ängel, etc etc. Därefter dekoreras mönsterklippet med band, pärlor etc.
    kul idé!
    Jag har använt papper som jag köpte på panduros sommarrea, de har även fått in underbara papper i år!!
    Jag är mycket för bokmärken också, massa gammeldags!
  • Frökenolson
    Pigelinen skrev 2011-09-20 20:16:08 följande:
    Försöker locka gubben till att vi ska ta lite glögg;) går väl sisådär... han tittade på mig som om jag var konstig, vem jag??? ;)
    min e van, ha ha! Han trodde jag gjorde rödvinsås igår men det var ju glöggen som jag hade kokat ;)
  • Frökenolson
    Mettan69 skrev 2011-09-21 07:58:36 följande:
    Frökenolson: Åh vilken underbar bild. Där hade jag gärna delat en kopp glögg med dig. Tomte

M 1980: Dopp igryta hos mamma = jul. Sen så vill jag gärna slappa med apelsinris på kvällen när alla paket är utdelade och man bara kan mysa i lugn och ro.

I går när jag var och handlade så hade de ställt fram pepparkakorna i mittgången och då kunde jag ju inte motstå. Givetvis slank en ädelosttub med också. Gubben bara skratta åt mig när jag sa att det är såååå långt kvar till jul så därför kan jag fuska lite nu... Oskyldig
    Det är bara att komma hit =)
    Såg också de stor pepparkaksburkarna på maxi häromdagen, lyckades gå förbi denna gån(kanske för att jag redan har hemma.. skyller på gravidcravings) nästan gång blir det nog svårare...

dopp i grytan är gott!
  • Frökenolson
    Aakashan skrev 2011-09-20 23:15:41 följande:
    Åh! Vilken underbar tråd!! Jag är julsjuk!!!
    Har börjat planera lite så smått.
    Jag är av den ondare sortens förälder som "hotar" med Tomten

Jag har spunnit upp en historia om Tomten och hans spioner. Tomten får ju reda på allt om barnen, deras uppföranden och om dom äter ordentligt. Men, han kan ju inte vara överallt, så han har små spioner, dom är ca 30 cm höga och flyger runt i små farkoster och kollar in barnen. Och eftersom vi lever i en tida av dator, mobiler etc så skickar dom meddelanden till Tomten hur barnen uppför sig. Förra året när jag skulle hämta barnen från dagis så berättade jag att Tomten hade varit ute och flygit och faktiskt kraschlandat precis bakom dagis. Jag hade plockat med mig lite småsaker hemifrån och lagt ut spår i snön
     Det var mycket spännande....
    Vi brukar gå på minst tre julmarknader, vi har en i Gamla Stan, en i Kungsträdgården och så klart på Skansen. Sen kollar vi alltid in julskytningen på NK, om orken finns tar vi en vända förbi Åhlens med. Det avslutas alltid med ett restaurangbesök. Senhar vi våran pysseldag och en dag när vi antingen bakar saffransbullar eller gör godis (lite beroende på hur sams mina små barn är )
    Får se hur det går med tomtehistorier nu när dom blir äldre......       
    låter mysigt, vill också bygga upp en mysik runt jul. Att barnen ska få se en skymt av tomten mitt i sommaren, väntar första i januari så jag planerar långt fram ;)
  • Frökenolson
    sassus skrev 2011-09-21 08:23:17 följande:
    Är det okej att äta gravad lax när man är gravid? Har inte hört det, men det låter ju underbart om det är så
    om man fryser den minst tre dagar skall det inte vara någon fara vad jag har hört.. kolla på livsmedelsverkets hemsida om du är osäker...
  • Frökenolson
    Carolaj83 skrev 2011-09-27 09:15:07 följande:

ni som redan planerat vad ni ska ge bort i julklapp

vad har ni tänk ge era föräldrar /svärföräldrar? 

svärmor får alltid kläder, hon kan inte komma ut och handla själv så hon tycker det är kul att få i julklapp.
    Svärfar är svår, brukar bli några verktyg eller så samt lotter.

Min föräldrar, böcker till far, gärna från antikvariat. Goa handskar, gubbkepsar m.m.
    Mor brukar också få kläder, kanske någon upplevelse ihop med något av barnen, typ konsert, bio, föreläsning et.c.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!